Hej!
2,5 år sedan lejde mina föräldrar firma att kakla om ovanför diskbänken. Det har nu blivit en lång spricka i fogen ovanför nedersta kakelraden som i sin tur också har börjat släppa mot underlaget när man trycker på kaklet. Rent allmänt är fogarna också fula tycker jag som lekman (ej släta och massa spill kvar på kaklet) och det verkar suga upp smuts lite överallt, nästan som de använt fel material eller gjort något moment fel när de gjorde fogarna. Allt känns slarvigt gjort vid en första anblick och jag har nu kontaktat firman för åtgärd eftersom det är så dåligt utfört. Vad tror ni:
1. Går det att bara byta ut nedersta raden kakel som börjat släppa eller måste man göra om allt? Det är cirka 2,5-3 kvm.
2. Vad kan felet med att fogarna vara förutom att det är så slarvigt/ fult gjort också verkar suga åt sig väldigt mycket smuts och missfärgning?

Mvh Johan
 
  • Vit kakelvägg med spricka i fog och tecken på slarvigt fogarbete och smutsupptagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelvägg med spricka i fog och kakel som börjar släppa ovanför diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelvägg med sprickor i fogarna och ojämna fogar som uppvisar smutspåslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
Maria T och 6 till
  • Laddar…
RoTe
Haha herre gud va det ser ut. Knacka ner och gör om själva, det blir 10ggr bättre än nån jävla hantvÄrkare som stjäl ens pengar.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 14 till
  • Laddar…
A
det där är bara att gör om från början. och skaffa en riktig hantverkarna denna gången
 
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
B
Fy sjutton vilket dåligt resultat. Hur breda är fogarna för övrigt, 1 cm?

Kanske att det kan gå att lösa upp / skrapa bort fog som sitter på kaklet med plastverktyg/plastrakblad. En del jobb. Sen i övrigt kanske man får tejpa kaklet och sandpappra fogarna så de blir jämna och rena? Mycket jobb, känns nästan enklare att göra om.

Jag hade inte velat ha tillbaka de "hantverkarna" i mitt hem.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Kan bli svårt, sprickor kan ju bero på sättningar och mycket annat. Behöver inte vara fel utfört.

Det estetiska ser ju bedrövligt ut och hade säkert kunnat reklameras. Men som kund ska man reklamera inom skälig tid. Vilket brukar anses vara inom 2månader från att felet upptäck eller borde ha upptäckts om inte några speciella omständigheter föreligger.

Knacka ner och gör om själv är nog det bästa rådet. Går kanske snygga till genom att bara skrapa ur fogen men det lär vara nästan lika mycket jobb
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Ja inget vidare estetiskt men svårt att klaga 2.5år efter genomförandet.
Sen beror det ju på vad man har beställt och vad man har gjort själv. Skulle behövas en gipsskiva bakom, det skulle nog ta bort möjligheten till att fogarna sprickar beroende på hur väggen är konstruerad.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J Johan Svard skrev:
Hej!
2,5 år sedan lejde mina föräldrar firma att kakla om ovanför diskbänken. Det har nu blivit en lång spricka i fogen ovanför nedersta kakelraden som i sin tur också har börjat släppa mot underlaget när man trycker på kaklet. Rent allmänt är fogarna också fula tycker jag som lekman (ej släta och massa spill kvar på kaklet) och det verkar suga upp smuts lite överallt, nästan som de använt fel material eller gjort något moment fel när de gjorde fogarna. Allt känns slarvigt gjort vid en första anblick och jag har nu kontaktat firman för åtgärd eftersom det är så dåligt utfört. Vad tror ni:
1. Går det att bara byta ut nedersta raden kakel som börjat släppa eller måste man göra om allt? Det är cirka 2,5-3 kvm.
2. Vad kan felet med att fogarna vara förutom att det är så slarvigt/ fult gjort också verkar suga åt sig väldigt mycket smuts och missfärgning?

Mvh Johan
Det var det fulaste fogningsarbete jag sett.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
K
Första gången i mitt liv jag kaklade och fogade blev resultatet såhär. Inte alls perfekt, men det säger något om "hantverkarnas" utförda arbete.
 
  • Vägg med vita kakelplattor där fogningen är ojämn och lite kladdig, vilket visar på amatörarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyklädd vägg med kakel ovanför köksbänk i enlighet med inlägg om första försök till kakling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Mr.Hammer och 16 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Första gången i mitt liv jag kaklade och fogade blev resultatet såhär. Inte alls perfekt, men det säger något om "hantverkarnas" utförda arbete.
Snyggt! Jag får väl invänta vad de säger innan jag troligen gör om det själv. Upptäckte precis att kaklet släppt och reklamationsrätten är ju iaf 3 år så jag känner mig trygg att gå vidare till ARN om de inte kryper till korset 🙂 Det ser ut som skit ärligt talat och kakel ska ju inte släppa efter knappt 3 år, då är förarbetet för dåligt
 
  • Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
K
J Johan Svard skrev:
Snyggt! Jag får väl invänta vad de säger innan jag troligen gör om det själv. Upptäckte precis att kaklet släppt och reklamationsrätten är ju iaf 3 år så jag känner mig trygg att gå vidare till ARN om de inte kryper till korset 🙂 Det ser ut som skit ärligt talat och kakel ska ju inte släppa efter knappt 3 år, då är förarbetet för dåligt
Att det släpper tänker jag som amatör att det beror på att underlag eller kanske bänkskivan rör sig. Kakel/kakelfog ända ner mot bänkskivan? Ej dött material bakom kaklet?
Någon som kan något vet säkert bättre.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Att reklamera jobbet nu är nog som sagt lite väl sent, men ni vill ändå inte att de ska komma tillbaka.
Det där ser ju ju att vara gjort av en berusad vaktmästare...

Riv ned, kolla vad det är för underlag, eventuellt behöver ni sätta en gips-skiva eller annat stumt material bakom och sedan göra om arbetet från början.

Det kommer bli betydligt bättre oavsett om ni gör det själva eller anlitar en riktig hantverkare.
2-3m2 kommer inte vara allt för dyrt och går rätt snabbt både att riva och bygga upp på nytt.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Utan att gå in på företagsnamn och så, men vad var det för "typ" av firma som gjorde det där jobbet?
 
B
tensiden tensiden skrev:
Utan att gå in på företagsnamn och så, men vad var det för "typ" av firma som gjorde det där jobbet?
Spontant är ju känslan att kunden varit äldre och företaget medvetet slaffsat till det, ungefär som Instagramklippen "fuck it Friday, got paid".
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
2,5 år efteråt, är som sagt lite sent. Men förhoppningsvis gör de om det iallafall.
Att nedersta kakelraden och fogen över och under den, släppt och blivit så ful. Beror på bänken/diskbänken under, som rör sig. Endera så har man lagt kaklet dikt an mot bänken, eller så har man satt vanlig fog, istället för mjukfog/silikon, mot bänken. Även om det inte är väldigt sannolikt. Så kan det hända att väggar och golv rör sig extra mycket i gamla trähus. Det kan alltså, i ovanliga fall, vara korrekt gjort med lagom avstånd mellan kaklet och bänken. Men att det ändå rört sig, då rörelserna varit så stora.
 
  • Gilla
Bozoo63
  • Laddar…
B bygges skrev:
Spontant är ju känslan att kunden varit äldre och företaget medvetet slaffsat till det, ungefär som Instagramklippen "fuck it Friday, got paid".
Fast inte ens om man som okej hantverkare skulle försöka slafsa till det skulle det bli så jäkla dåligt.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.