Andy78 skrev:
Men hade inte ÅF leverart enligt ritning?
Som jag tolkar situationen hade ÅF räknat fel.
 
Plåthuset skrev:
Som jag tolkar situationen hade ÅF räknat fel.
Det verkar mycket riktigt som om säljaren missat den mindre delen av hallen vilket motsvarar det som saknas...
 
Då är det självklart deras ansvar.
 
Andy78 skrev:
Då är det självklart deras ansvar.
Är det verkligen så självklart.........?

TS verkar ju vara en ganska förståndig person och väldigt aktiv med att både renovera sitt hus och skriva inlägg här på BH. TS ger ju råd och dåd på många saker i allt från vilket bruk som är bäst i en källare till om en vägg är bärande.

Då undrar jag lite förvånat vad det är som gör att TS just nu är så mycket amatör att TS inte kan räkna ut längd x bredd och addera ihop lite ytor för att på så sätt själv kunna göra en uppskattning om det är rätt eller fel som levererats. TS har ju i denna tråden visat att det saknas ca 1,2 m2 vilket tydligen motsvarar en viss yta på ritningen och det kunde ju TS räkna ut.

Det är lika intressant att då höra din åsikt om leverantören istället hade levererat 10 m2 för mycket och sagt att "du är ju amatör så jag tog i lite extra för att du kommer nog att såga mycket fel". Är det OK eller ska en leverantör då stå ansvarig för en överleverans också?? Eller kan du enkelt definiera vilka toleranser på leveransen som är ok i din värld.

Det är mest en undran och ingen kritik mot TS utan mest för att förstå hur ni andra tänker när ni hela tiden vill ha någon som ska ta ansvar för allt ni gör, speciellt om det blir fel till er nackdel.
 
  • Gilla
epw och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med oceanis. Om TS lagt golvet när det kommit hem, hade det inte varit några problem att komplettera med ett eller två paket. Men nu väntade TS ett halvår och gjorde inte heller någon efterkontroll att det blivit rätt.

Skulle det vara så att man per automatik skulle få skadestånd om det blev för lite i leveransen, så skulle det kunna utnyttjas och missbrukas. Kolla hur mycket man får och sen vänta något år. Kolla om det fortfarande går att få tag på samma golv och gör det inte det, är det bara att sätta dit återförsäljaren!
 
TS är konsument. ÅF är näringsidkare. Hur pass duktig byggare konsumenten är i förhållande till näringsidkaren är inte någonting som det normalt sett tas någon konsumenträttslig hänsyn till. Man behöver inte gilla det, men så ser onekligen spelreglerna ut.
 
Mitt tips: Stuvbutiken i Karlstad. Visserligen rear de ut det som utgår, men har du tur kan just ditt finnas kvar, det är en mycket stor butik. Värt ett försök iallafall.
 
Jag är inget annat än en amatör men jag gillar göra saker själv och för att göra det rätt får man söka information och sen skapa sig en egen uppfattning.
Detta har gjort att man lärt sig en del under resans gång.
När det gällde beställningen av golvet så var jag osäker på hur mycket man behövde beställa för att det skulle räcka med tanke på planlösningen.
Då hela bottenvåningen skulle läggas med samma typ av golv så kunde man inte bara räkna hur många m2 som skulle gå åt utan det var många faktorer som påverkade hur mycket spill som det skulle bli.
Där av valde jag att låta säljaren räkna ut hur mycket jag behövde.

Golvet kom i samband med köket och hamnade då längst inne i garaget.
Tanken var att utföra hela renoveringen under ca ett halvårs tid men ett nytt arbete kom i mellan. Sen har jag haft flera problem under bygget gång som försenat det ytterligare.

Nu ställde jag frågan vad som gäller då jag själv känner mig lite medskylldig för jag kunde skött flera saker bättre själv så som kontrollräknat och lagt golvet tidigare.
Nu sitter jag dock i sitsen som jag gör och riskerar att få lägga om golvet i hallen med ett materialvärde på ca 4000:- plus en hel del arbete...
 
Plåthuset skrev:
TS är konsument. ÅF är näringsidkare. Hur pass duktig byggare konsumenten är i förhållande till näringsidkaren är inte någonting som det normalt sett tas någon konsumenträttslig hänsyn till. Man behöver inte gilla det, men så ser onekligen spelreglerna ut.
Men frågan kvarstår hur mycket du än "kränger" lagtexten. Vad är rimligt att då överleverera utan att det blir gnäll åt andra hållet.

En duktig golvläggare kanske har minimalt med spill, en duktig "konsument" kanske klarar detsamma men en riktig dålig "konsument" som kanske aldrig hållit i en såg förut kanske har 30-40% spill. Hur mycket ska man överleverera?? Det var faktiskt kontentan i frågeställningen och inte att kritisera TS som jag skrev.

Sen tillkommer tex frågan om man ska lägga eller beräkna läggning i fallande längder eller med skarvar som kommer mer symmetriskt placerat för detta ger också en stor skillnad på en åtgång av golv.
 
C
oceanis skrev:
En duktig golvläggare kanske har minimalt med spill, en duktig "konsument" kanske klarar detsamma men en riktig dålig "konsument" som kanske aldrig hållit i en såg förut kanske har 30-40% spill. Hur mycket ska man överleverera??
Ja, pga just detta så kan man verkligen fråga sig om det är så smart av säljaren att ta på sig att räkna ut materialåtgången. Om man bortser från spill pga misstag osv. och bara utgår från hur man lägger det finns det ju i och för sig ett teoretiskt maximalt spill givet ett visst rum, och jag tvivlar starkt på att det är så högt som 30-40% i ett lite större normalt rum.
 
cpalm skrev:
Ja, pga just detta så kan man verkligen fråga sig om det är så smart av säljaren att ta på sig att räkna ut materialåtgången. Om man bortser från spill pga misstag osv. och bara utgår från hur man lägger det finns det ju i och för sig ett teoretiskt maximalt spill givet ett visst rum, och jag tvivlar starkt på att det är så högt som 30-40% i ett lite större normalt rum.
30-40% var naturligtvis ett värde som, precis som det var skrivet, hänför sig till ett extremfall för någon som gör allt fel. Och naturligtvis tilltaget för att beskriva en ytterlighet. Men även du har inget svar på vad som är en rimligt överleverans och jag betvivlar att någon kan ange det.

Vad jag vill ha sagt är att det ligger lite på köparen att vara ansvarig i köpet och bedömningen om mängden som skall levereras. Detta beror nämligen på hur duktig läggaren av golvet är, hur man tänker lägga planken och orsaken till att jag tog fallande längd som ett exempel är att om man skall efterlikna ett äkta skiffergolv så ligger dom nästan alltid i fallande längder men det kanske inte blir bra i ett laminatgolv och det kan ju bara den som ska ha det avgöra.

Sen kanske man ska beställa extra mycket om man vet med sig att det tar lång tid innan läggning sker eftersom just det kan hända att varan utgår. Det är ju inget ovanligt och något som de flesta känner till och därför måste ta hänsyn till.
Om säljaren vetat att det inte kommer att läggas på väldigt länge kanske densamme rekommenderat att ta mer för att vara på den säkra sidan men om det skall läggas pronto så vet densamme att det finns mer att komplettera med och väljer att leverera snålt för att inte köparen skall stå med överleverans som inte kommer till användning.

Så vad är rimlig överleverans och varierar den beroende på om golvet skall läggas under tiden man kan anta det finns mer att kompletteringsleverera med alternativt om det skall läggas mycket senare?????
 
Oceanis, allt det du räknar upp är ju dock sånt som SÄLJAREN i förhållande till en konsument har ansvar att säkerställa.

Säljaren har gjort följande fel:
- åtagit sig att beräkna materialåtgång (det hade inte säljaren behövt göra men eftersom säljaren åtagit sig det har säljaren ansvaret för att beräkningen blir korrekt)
- underlåtit (såvitt vi vet) att förvissa sig om kundens förutsättningar
- räknat fel

Jag försöker hjälpa TS med objektiva besked om vad TS juridiskt sett har rätt till under dessa förutsättningar. Det handlar inte om någon "vrängning" som du så fult uttrycker det.
 
oceanis skrev:
Är det verkligen så självklart.........?

TS verkar ju vara en ganska förståndig person och väldigt aktiv med att både renovera sitt hus och skriva inlägg här på BH. TS ger ju råd och dåd på många saker i allt från vilket bruk som är bäst i en källare till om en vägg är bärande.

Då undrar jag lite förvånat vad det är som gör att TS just nu är så mycket amatör att TS inte kan räkna ut längd x bredd och addera ihop lite ytor för att på så sätt själv kunna göra en uppskattning om det är rätt eller fel som levererats. TS har ju i denna tråden visat att det saknas ca 1,2 m2 vilket tydligen motsvarar en viss yta på ritningen och det kunde ju TS räkna ut.

Det är lika intressant att då höra din åsikt om leverantören istället hade levererat 10 m2 för mycket och sagt att "du är ju amatör så jag tog i lite extra för att du kommer nog att såga mycket fel". Är det OK eller ska en leverantör då stå ansvarig för en överleverans också?? Eller kan du enkelt definiera vilka toleranser på leveransen som är ok i din värld.

Det är mest en undran och ingen kritik mot TS utan mest för att förstå hur ni andra tänker när ni hela tiden vill ha någon som ska ta ansvar för allt ni gör, speciellt om det blir fel till er nackdel.
Förstår inte riktigt vad du menar med ansvar för vad vi gör eftersom jag aldrig påstått någon sådant du måste nog ha läst fel eller nåt.
Men jag ska försöka svara på din övriga fråga, om jag beställer 20kvm golv enligt köporder.
Och jag får enligt spec dvs 20kvm golv och betalt för det, men dom slänger in 10kvm extra pga att jag är amatör så skulle jag bara tacka och ta emot och lasta in det i bilen, vem som är ansvarig för överleverans överlåter jag åt firman att reda ut då jag fått det jag beställt och betalt för.
 
Redigerat:
Andy78 skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar med ansvar för vad vi gör eftersom jag aldrig påstått någon sådant du måste nog ha läst fel eller nåt.
Men jag ska försöka svara på din övriga fråga, om jag beställer 20kvm golv enligt köporder.
Och jag får enligt spec dvs 20kvm golv och betalt för det, men dom slänger in 10kvm extra pga att jag är amatör så skulle jag bara tacka och ta emot och lasta in det i bilen, vem som är ansvarig för överleverans överlåter jag åt firman att reda ut då jag fått det jag beställt och betalt för.
Nu är det nog du som inte kan läsa eller så försöker du dig på att vara lustig på något sätt för jag utgår ifrån att du inte är så dum att du inte förstår vad jag menade.

Om du lämnar en köporder på 20 m2 så får du naturligtvis 20 m2 och betalar för det. Nu är det väl inte riktigt så att TS har lämnat en köporder på ett bestämt antal m2 för om det är så förstår jag inte varför denna tråd över huvud taget existerar.

Det är väl trots allt så att TS och leverantören har fört någon form av diskussion om köp av golv som är avsett för en viss yta enligt en ritning. Men att det nu saknas en viss mängd för att någon har bedömt fel och att det pga lång tid mellan köp och läggning har uppstått ett problem med att kunna leverera mer av samma vara.

Min fråga var och är naturligtvis, om det skall läggas leverantören helt till last att rådande situation har uppstått. Vad är då rimligt att en leverantör ska lägga på i överleverans, som naturligtvis skall betalas av kunden, utan att för den delen bli anklagad för att göra fel åt andra hållet när kunden står med flera m2 som inte gick åt.
 
Jag var seriös men när jag la mig på din nivå så framstod jag också som lustig.

Detta är 50/50

Firman kan förståss inte lastas för felet om en kund beställer 20 kvm golv och får 20 kvm, som är specat i beställningen och betalt enligt köporder, allt stämmer där, en ritning kan ju ha avikelser från verkligheten och det är inget butiken kan förutse, därför måste man alltid kontrollmäta i verkligheten.
Detta brukar också stå ibland som tillägg ev finstilt i beställningen.

Oavsett om man är amatör eller proffs och vänder man sig till en golvfirma som har den tjänsten att räkna ut ytan åt en, ja då förväntar man sig att dom räknar rätt då det är det dom gör, säljer golv och beräkningen är en tjänst dom tillhandahåller.

Sen om det visar sig att dom mätt fel så är det förståss upp till kund att kolla att det stämmer och reklamera inom rimlig tid, där kan man ju diskutera om 6 månader är rimlig tid då det går att kontrollmäta ytan även om golvet ligger i garaget.

Att golvet har utgått kan man kanske inte belasta butiken för då de kan ske på 6 månader, men inget hindrar dem att göra återköp på produkten pga felmätning.

Att diskutera hur mycket spill som en butik ska sälja på är svårt då det ofta säljs i förpackningar om mer än 1 kvm, landar det precis på kvadraten i antalet förpackningar då har man fått rätt mängd, sen kan det självklart vara bra å beställa lite extra men det är ju upp till kund, butiken kan omöjligen veta hur mycket mer man vill ha.

Butiken har ju försökt vara tillmötesgående så vi får hoppas att det löser sig.

Vem som gjort fel och vem som har det slutgiltiga ansvaret är ju helt 2 olika saker precis som du säger.
Men som sagt står det i ordervillkor att kunden ansvarar själv för att beräknade ytan stämmer i verkligheten så blir det nog svårt att dra det vidare till någon rättegång.

Hoppas detta ger lite klarhet i hur jag tänker i frågan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.