Vid semestern köpte jag golv till hela bygget och lämnade då en ritning till handlaren.
Nu när vi la det sista i hallen upptäcktes att vi fått för lite golv.
Problemet är nu att golvet utgått så jag funderar på vad som gäller...
Handlaren har ju uppenbarligen gjort fel MEN golvet hade ju inte utgått när han sålde det.
Så här i efterhand kunde jag ju försökt lägga golvet snabbare eller i alla fall kontrollerat så vi fått rätt mängd golv.
Än så länge har handlaren varit hjälpsam och framförallt så har tillverkaren varit mycket hjälpsam men jag känner nu att det börjar avta och det känns som en lösning är allt mer avlägsen...
Vad kan jag kräva med tanke på tidsaspekten?
 
Även om golvet har utgått så måste det väl gå att uppbåda ett par kvadrat någonstans ifrån?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Är det försäljaren som räknat hur mycket golv som du behöver? Har du köpt golvet från en större kedja så finns det säkert kvar av ditt golv i nått lager nånstans i landet. Vad är det för sorts golv?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har handlat ett Pergo Vinylklickgolv av en Coloramahandlare och det var handlaren som tog fram hur mycket jag skulle behöva efter ritning.
Både Pergos säljare och jag själv söker efter nån som har kvar men det börjar kännas lönlöst.
Jag har själv kontaktat ca 35-40 återförsäljare utan resultat.
 
Fått för lite golv totalt, dvs yta på 100 kvadrat och fått 90 eller fått 100kvadrat plus spillkvadrat?
 
Saknas ca 1,5m2 och har lite spill men det skulle inte räckt även om jag lyckats lägga helt utan spill.
Köpte golv till hela bottenvåningen, ca 70m2, i ek till större delen och skiffer till hallen.
Det är just i hallen som det saknas.
I värsta fall får jag lägga om hallen och täcka skarven med en list vilket inte var tanken från början.
Vi pratar ändå om åtskilliga tusenlappar...
 
Redigerat:
Jag tror inte du kan kräva något alls. Hade du lagt golvet när du fick hem det, så skulle butiken säkert kunnat fixa det som fattades, men nu har det gått ett halvår om du hade semester på sommaren.

Försök efterlysa golvet här på ByggaHus. Finns troligen någon som köpt lite för mycket och kan avvara ett par kvadrat.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
har du någon namn på golvet, bild på de?
atrikel nummer?

polare har 5paket över, men vet inte om det är sånt du behöver
 
Redigerat:
Rent juridiskt tror jag inte du kan kräva nånting, det är nog byggherren (du) som har ansvaret över att du får rätt mängd golv. Även om du får nån ersättning i ren goodwill så hjälper det ju inte dig. Lägg upp namn och bild på golvet här på byggahus och på blocket. Det finns säkert nån som lagt samma golv som har nått paket extra.
 
Golvet är Pergos Vinylklickgolv Svart Skiffer V0220-30015.

svart_skiffer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Finndjävel skrev:
Rent juridiskt tror jag inte du kan kräva nånting, det är nog byggherren (du) som har ansvaret över att du får rätt mängd golv.
Nja, det håller jag inte riktigt med om. Det ligger på säljarens ansvar att leverera den mängd som avtalats. Givetvis är det köparens ansvar att beställa rätt mängd. Men i detta fall verkar underlaget för avtalet vara TS ritning och säljaren har tagit på sig ansvaret att räkna ut mängden utifrån denna. Jag utgår från att ritningen är korrekt och att den mängd som levererats är den mängd som säljaren har räknat ut. Alltså ligger felet i att säljaren räknat fel(?)

Frågan är huruvida TS borde ha upptäckt felet tidigare. Men nja, i och med att säljaren tagit på sig att räkna ut rätt mängd och avvikelsen är så pass liten så skulle jag vilja säga att det i alla fall inte är uppenbart att TS borde ha upptäckt felet redan vid leverans.

Jag skulle definitivt reklamera, och även dra det till ARN om säljaren skulle vägra att acceptera reklamationen.
 
berne88 skrev:
[länk]

[länk]

[länk]


någon av dessa?
Dom två första är fel men Buildors är just det jag söker...
Tyvärr lagerlägger dom inte själva och då det utgått hos Pergo kan dom inte leverera det längre.
Tack för länkarna i alla fall.

Har även lagt ut en annons på Blocket efter tips här i tråden...
 
cpalm skrev:
Nja, det håller jag inte riktigt med om. Det ligger på säljarens ansvar att leverera den mängd som avtalats. Givetvis är det köparens ansvar att beställa rätt mängd. Men i detta fall verkar underlaget för avtalet vara TS ritning och säljaren har tagit på sig ansvaret att räkna ut mängden utifrån denna. Jag utgår från att ritningen är korrekt och att den mängd som levererats är den mängd som säljaren har räknat ut. Alltså ligger felet i att säljaren räknat fel(?)

Frågan är huruvida TS borde ha upptäckt felet tidigare. Men nja, i och med att säljaren tagit på sig att räkna ut rätt mängd och avvikelsen är så pass liten så skulle jag vilja säga att det i alla fall inte är uppenbart att TS borde ha upptäckt felet redan vid leverans.

Jag skulle definitivt reklamera, och även dra det till ARN om säljaren skulle vägra att acceptera reklamationen.
Just så här jag resonerat och som glad amatör så kan jag inte värdera hur mycket golv som går åt för ett visst spill kommer ju alltid förekomma.
Man har ju reklamationsrätt i tre år men man ska ju påtala felet i rimlig tid.
Sen kan ju inte handlaren förutse att golvet ska utgå.

Måste tillägga att säljaren och tillverkaren än så länge varit hjälpsamma.
Nu står dock bygget stilla så jag blir frustrerad MEN förstår även att säljaren och tillverkaren inte kan släppa allt annat.
 
Om vi utgår ifrån att din ritning är korrekt och att du inte lagt golvet med onödigt mycket spill (där du får ta skälig hänsyn till att du inte är professionell golvläggare) har du ett väldigt bra case. Enligt 16 § konsumentköplagen ska varan levereras i den mängd som är avtalad. Uppfyller inte varan detta ska den räknas som felaktig enligt tredje stycket. Enligt 20 § bestäms frågan om varan är felaktig eller inte vid tiden för varans avlämnande och det var ju uppenbarligen för lite golv levererat redan vid detta tillfälle.

Enligt 23 § ska köparen reklamera inom skälig tid efter att han märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid. (Enligt tredje stycket måste dock köparen reklamera inom tre år från varans mottagande.) Vi kan alltså konstatera att du inte är ute i för sen tid med reklamationen. Risken för att produkten utgår ur sortimentet ligger på säljaren i det här fallet, inte på köparen. Det är säljaren som gjort fel och inget tvingar konsumenten att lägga golvet inom viss tid från köpte (mer är treårsreklamationsgränsen).

Sen kommer det till själva påföljden för felet och det är nu det möjligtvis blir lite svårare. Vad har du rätt till? Enligt 22 § får köparen vid fel i varan "kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen."

Det finns ju stor risk att avhjälpande inte är möjligt. Omleverans innebär ju i detta fall att du får ett helt nytt golv, frågan är bara om du måste lägga om det själv eller du har rätt att ta in hantverkare på säljarens bekostnad. Inte helt självklart. Kostnaden för omleverans får heller inte medföra "oskälig kostnad" för säljaren (26 §).

Prisavdrag i kombination med skadestånd förefaller vara mest aktuellt. Den första frågan är kanske vad du själv vill. En variant är väl kanske att göra om hallen något jämfört med den ursprungliga planen för att slippa lägga om hela golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.