Vad kostade det henne att åka fram och tillbaka i 2 veckor?
1000kr låter rätt mycket typ 80 mil med bil.
 
D
Kommer inte ihåg exakt belopp hon fick var lite under 1000 kr.
Sedan så är ju inte bensin kostnaden som räknas utan finns ju mil ersättningsbelopp som tar i beräkningen andra kostnader.
Har inte det i huvudet och hittar inte det nu på nätet för mig det ska ligga runt 20-30 kr/mil.

Sedan så är lite irriterande är svårt få ersättning för det är obekvämt man sitter utan internet och då behöver något som kostar pengar för att räkna för att få ersättning.
 
Daniel_82 skrev:
Konsumentlagen är väldigt stark men många är inte insatta och vet om sina rättigheter.
Men som konsument så har man ju också skyldighet att hålla nere omkostnaderna i den mån det går.

Jocke Best på vilket sätt hade du motiverat att hotellboendet skulle vara rimlig ersättning?

Finns många olika vinklar.
Kan ju nämna exempel som min lärare tog upp när vi studerade konsumentlagen.
Säg du köper en ost som har är möglig eller gått ut och du märker inget föräns maten är klar.
Ska man dra det till det yttersta så kan affären bli tvungen betala den förstörda maten alternativ notan om man var tvungen beställa ny mat för var speciell middagsbjudning.

Sedan finns ju argument för och emot.
Man kan ju säga man borde kollat bäst före datum men som motargument man tar för givet att mataffären inte säljer mat som har gått ut.
Jo det är du som kund som måste ha koll på vad du köper.
Du har garanterat rätt att få en ny vara men inte pengar för en ny middag 😀
 
TotalControl skrev:
Laminat är knappast dött.
Förklara gärna vad du menar.
Jag har aldrig hört om laminat golv som krymper efter 2 dygn eller överhuvudtaget.
 
D
Polos skrev:
Jo det är du som kund som måste ha koll på vad du köper.
Du har garanterat rätt att få en ny vara men inte pengar för en ny middag 😀
Det beror ju till fall till fall.
Om vi säger du lagat en köttgryta med fint kött du har i matlagningsgrädde men när du smakar av så märker du maten är oätlig. När du sedan kollar så är det matlagningsgrädden som är boven.
Då har man ju rätt till kostnaderna för det som blivit förstört. Sedan så kan ju diskuteras om matlagningsgrädden blivit dålig för fel lagrat eller om gått ut.

Sedan kan även hur det beslutats bero på kundens kunskap.
Säg om någon köper en begagnad bil av bilaffär och det sedan visar sig dyr reparationer.
Då kan hur det döms spela roll om säg Berit 30 år som jobbar som mekaniker köpt bilen eller om det är Stig 70 år som inte har några bilkunskaper.
 
Daniel_82 skrev:
Det beror ju till fall till fall.
Om vi säger du lagat en köttgryta med fint kött du har i matlagningsgrädde men när du smakar av så märker du maten är oätlig. När du sedan kollar så är det matlagningsgrädden som är boven.
Då har man ju rätt till kostnaderna för det som blivit förstört. Sedan så kan ju diskuteras om matlagningsgrädden blivit dålig för fel lagrat eller om gått ut.

Sedan kan även hur det beslutats bero på kundens kunskap.
Säg om någon köper en begagnad bil av bilaffär och det sedan visar sig dyr reparationer.
Då kan hur det döms spela roll om säg Berit 30 år som jobbar som mekaniker köpt bilen eller om det är Stig 70 år som inte har några bilkunskaper.
Ja om du vill gå till tingsrätten för en köttgryta så kan du nog vinna, men jag tror inte dom tar upp fallet 😀
 
Tack för era tankar, jag kommer att kontakta kommunens konsument vägledare för att lyssna in. Jag är som sagt positiv till att jag får nytt material. Frågan kring ersättning för min arbetsinsats dök inte upp förrän säljarens bemötande kom in i bilden... 😀
 
Så där börjar det se ut om man tvingar ihop laminet emot en vägg som inte är rak. Tog du med dom defekta skivorna till affären för på bilden ser det ut som att du skulle lyfta vattenpasset? Man beställer inte ett golv så att det går jämt ut, kanske det var så att du beställt för lite och tänkte få resten gratis?

Jag har själv sålt golv och varit med om några kunder som dig som reklamerat golv med liknande motiveringar och allt har varit så eländigt. Det är ingen idé att bråka med dessa kunder eftersom de kan ställa till ett helvete för firman om de inte får som de vill. Men när jag bett dom ta med av det defekta golvet tillbaka till affären eftersom att tillverkaren gärna skulle vilja granska varför det blivit fel, ja då har dom minsann lagt in det redan. Tydligen gick det bra att använda trots att det var världen sämsta golv?
 
D
Polos skrev:
Ja om du vill gå till tingsrätten för en köttgryta så kan du nog vinna, men jag tror inte dom tar upp fallet 😀
Har du hört talas om konsumentverket?
Dit kan man vända sig om man har frågor eller problem.
Exempelvis lämna in en anmälan till de.

Vilket jag själv gjort i fallet jag nämnde tidigare vilket gjorde min mor fick ersättning på lite under tusen kronor.
 
Golvet är lagt med distansklossar, alltså inte tvingat mot någon vägg! Materialåtgång är uträknat av lokala golvfirman som sålde produkten, visst spill som är att räkna med. Är mycket nöjd med golvfirman under processen!!

Är inte missnöjd med golvet i stort utan bemötande och handläggningstid. Att jag valt ett annat golv idag beror på just detta.

Både återförsäljare till golvfirman och tillverkare har varit fullt nöjda med bilder och de har inte varit intresserade av att se produkten!
 
D
Jag förstår TS frustration vissa människor passar inte på kundtjänst.

Sedan TS grundfråga om värdet på den tiden som lagts ner för golvet.
För att sätta värde på ens tid kan man ju jämföra det med vad man hade tjänat om man hade jobbat i stället.
För säger TS som ersättningskrav för en ledig dag den tar för lägga om nya golvet.
 
Daniel_82 skrev:
Jag förstår TS frustration vissa människor passar inte på kundtjänst.

Sedan TS grundfråga om värdet på den tiden som lagts ner för golvet.
För att sätta värde på ens tid kan man ju jämföra det med vad man hade tjänat om man hade jobbat i stället.
För säger TS som ersättningskrav för en ledig dag den tar för lägga om nya golvet.
Helt rätt, frustrationen hade inte funnits om jag blivet vettigt bemött 😀

Det är svårt att värdera tiden och omständigheterna. För att kunna lägga om delar av golvet krävs dels tiden och dels ett hem fritt från övriga familjen 😳
 
Daniel_82 skrev:
Har du hört talas om konsumentverket?
Dit kan man vända sig om man har frågor eller problem.
Exempelvis lämna in en anmälan till de.

Vilket jag själv gjort i fallet jag nämnde tidigare vilket gjorde min mor fick ersättning på lite under tusen kronor.
Jag ska ringa Konsumentverket nästa gång jag lägger min Wagyubiff i sur grädde👍🏻
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Jag har köpt flera jättebilliga laminatgolv och alltid imponerats över passformen. Däremot har inte alltid ytskiktet varit så slitstarkt som man har hoppats på...
Med ett sånt där vinkelfel måste nån maskin ha gått sönder i fabriken. Det är ju knappast en människa som står och passar in och kapar varje skiva som råkade ha en dålig dag på jobbet...
 
lalana skrev:
Helt rött att granskning ska ske i samband med läggning, det tar dock inte bort problemet med att glipor uppstått i efterhand.
Det behövs inga större bevis för att förstå vad TS är ute efter. Det räcker att citera vad han själv skriver. Köp tillräckligt med golv nästa gång och sluta snåla. Det är tack vare kunder som dig som alla andra hamnar att betala ett högre pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.