Farsan har satt eluttag på två grindstolpar ute på gården (se bilder). Uttagen sitter under bar himmel och jag tror dosorna är IP54.

Uttagen sitter ju lite inträngda mot en stenmur nu. Känner ni till några lämpliga regnskydd i metall som passar att skruva fast ovanför dessa dosor så det inte kommer sol och regn direkt på dem? Inte plast dock, det går bara sönder.

Oavsett IP-klassning på dosorna så känns det inte bra att uttagen är helt exponerade mot sol och regn.
 
  • Trästolpe och stenmur i mörker, konstiga skuggor, upplyst av konstgjort ljus, mysteriös och suggestiv atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stolpe, stenmur, elinstallation, natt, lampor, gräs, utomhus, kablar, skyddsrör, trädäckdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk uttag och adapter utomhus, anslutna kablar, sten och trästruktur, fukt eller nederbörd synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En väderbeständig kamera fastsatt på en trästolpe nära en stenmur och elektriska kopplingar, möjligen för övervakning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Men böj till en plåt bara o skruva fast ovanför.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Jesper H skrev:
Farsan har satt eluttag på två grindstolpar ute på gården (se bilder). Uttagen sitter under bar himmel och jag tror dosorna är IP54.

Uttagen sitter ju lite inträngda mot en stenmur nu. Känner ni till några lämpliga regnskydd i metall som passar att skruva fast ovanför dessa dosor så det inte kommer sol och regn direkt på dem? Inte plast dock, det går bara sönder.

Oavsett IP-klassning på dosorna så känns det inte bra att uttagen är helt exponerade mot sol och regn.
Det finns:
https://swe.grandado.com/products/v...MIzNDk6sO6gwMV51KRBR3b3wMAEAQYBSABEgKTofD_BwE

Eller gör en egen av en plastskiva eller från stänkskydd från en bil.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
En bit tryckimpregnerat 22x120 som skruvas i stolpen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Jag tycker mig känna igen de där uttaget, och om jag alltså inte ser fel så är de den sämsta skit som tillverkats. Om 10 år kommer plasten börja falla isär i smulor av sig självt.
Jag hoppas det är kabel och inte FK i de där flexslangarna, EKLK-typ eller N1XV ...

Men som skydd kan du bocka lite typ vilken plåtbit som helst. Har du någon överbliven bit fönsterbleck t.ex?
Själv skulle jag ev använda en MP vinklad fästplåt, ohålad e2684735
https://hemmatema.se/el/installatio...h-armaturskenor/mp-298s-fastplat-vink-ohalad/
Den är dock inte helt lätt för privatpersoner att köpa. Den är ju kanske även lite onödigt stor, och passar alltså inte alltid.
 
  • Gilla
thomas.l och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag hade något som såg ut som de där, fast tvåvägs, på garaget, efter 10 år i väder och solljus så hade de vittrat sönder såpass att regnet sakta sköljde bort uttagen.
 
  • Gilla
  • Haha
7ender och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker mig känna igen de där uttaget, och om jag alltså inte ser fel så är de den sämsta skit som tillverkats. Om 10 år kommer plasten börja falla isär i smulor av sig självt.
Jag hoppas det är kabel och inte FK i de där flexslangarna, EKLK-typ eller N1XV ...

Men som skydd kan du bocka lite typ vilken plåtbit som helst. Har du någon överbliven bit fönsterbleck t.ex?
Själv skulle jag ev använda en MP vinklad fästplåt, ohålad e2684735
[länk]
Den är dock inte helt lätt för privatpersoner att köpa. Den är ju kanske även lite onödigt stor, och passar alltså inte alltid.
Tack för tipsen. Jag lär ha nån bit fönsterbleck (eller liknande) liggande om jag letar, det är nog plan A…

Annars är det nåt sånt här jag funderat på: (Regnskydd utomhus), men det är typ en månads levtid på dem och nog inte optimalt såsom uttagen sitter placerade nu.
 
R Jesper H skrev:
Farsan har satt eluttag på två grindstolpar ute på gården (se bilder). Uttagen sitter under bar himmel och jag tror dosorna är IP54.

Uttagen sitter ju lite inträngda mot en stenmur nu. Känner ni till några lämpliga regnskydd i metall som passar att skruva fast ovanför dessa dosor så det inte kommer sol och regn direkt på dem? Inte plast dock, det går bara sönder.

Oavsett IP-klassning på dosorna så känns det inte bra att uttagen är helt exponerade mot sol och regn.
en annan sak: gräv ur försiktigt runt kabel och sätt ett kabelskydd i metall över som efter fyllning når 20 cm ner i marken....

jäktligt dump att köra trimmern eller något annat in i en elkabel....
 
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.