L leifherlin skrev:
Kringtäckningen sluter tät mot stocken, du behöver inte täta där. Hålet lagar du med puts (vilket vet jag inte men fråga där du brukar handla byggvaror), använd inget kemiskt klet. Droppet kommer med stor sannolikhet från överbeslaget och droppar ner på plåttaket, som andra har sagt. Underlagspappen ska inte ligga mot stocken, den och inbrädningen ska sluta ca 20 cm från stocken. Gå upp till stocken när det regnar och lyssna vilket dropp som låter, ta en tång och försök ändra plåten där så vattnet sprids ut på fler ställen. Tänk på SÄKERHETEN om du går upp på taket. Lycka till.
Underlagspappen ska inte ligga mot stocken, den och inbrädningen ska sluta ca 20 cm från stocken?? Kan det verkligen stämma.
 
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Underlagspappen ska inte ligga mot stocken, den och inbrädningen ska sluta ca 20 cm från stocken?? Kan det verkligen stämma.
Ja, det stämmer. Är du på vinden på tex en hyresfastighet så ser du att det är ett mellanrum mellan stock och inbrädningen. På tegeltak är det likadant men då lägger man en underplåt, som går ut på pappen, om det skulle komma in vatten under kringtäckningen,.
 
Rickard.
Jag säger inte att det är fel men i mina snart 10 år i takbranchen har jag aldrig sett det leif pratar om. Det normala är att bräderna går ända mot om det är en gammal murad skorsten (möjligtvis 1-2cm mellan) och moderna skorstenar har sina olika monteringssätt som säkerställer att inget brännbart är i närheten av varma saker.
 
  • Gilla
Husnerden och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag säger inte att det är fel men i mina snart 10 år i takbranchen har jag aldrig sett det leif pratar om. Det normala är att bräderna går ända mot om det är en gammal murad skorsten (möjligtvis 1-2cm mellan) och moderna skorstenar har sina olika monteringssätt som säkerställer att inget brännbart är i närheten av varma saker.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag säger inte att det är fel men i mina snart 10 år i takbranchen har jag aldrig sett det leif pratar om. Det normala är att bräderna går ända mot om det är en gammal murad skorsten (möjligtvis 1-2cm mellan) och moderna skorstenar har sina olika monteringssätt som säkerställer att inget brännbart är i närheten av varma saker.
Håller med om att moderna skorstenar har en annan lösning. Under dom åren jag var plåtslagare i
Stockholm har jag klätt om ett antal tak i innerstan och där var det fritt runt stocken, dock var dom stockarna varmare än tex en villastock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.