Köpte hus nyligen för första gången. Taket är ett plåttak omlagt för ca 12 år sedan, och då putsades även skorsten (enligt förra ägaren).

Eftersom ett sovrum vetter mot murstocken har jag hört att det verkar droppa när det regnar i skorstenen, så idag kikade jag upp på taket. Ser väl bra ut med hatten men -- hittade en bit lös puts längs mot infattning, där ett hål var om jag lyfter lite, så där skulle det kunna tänkas droppa in, små mängder, ner på taket (huga).

Har kollat runt och försökt hitta hur det ska se ut där - ska det inte vara en silikonfog (fast jag har fastnat för tec-7) där mot infattningen för det första? Och hur lagar jag enklast den där putsen nu - jag har ingen aning om vilken typ av puts det är - kan jag kleta igen med tac-7 och lägga en infattning och vara nöjd?
 
  • Plåttak möter skorsten med lös puts och potentiella läckor nära infattningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skorsten med en lös putsbit och synligt hål vid takinfattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skorsten med svart hatt och skyddsnät, synlig spricka och löst puts vid infattning på ett plåttak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på lös puts vid skorstenens infattning på ett plåttak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Silikon heter det inte men tryck in lämplig gegga som klarar solljuset så är det inga problem :)
Brukade själv använda nån som var svart, vart som gummi.
 
  • Gilla
Husnerden
  • Laddar…

Bästa svaret

Skorsten med blå pil som markerar potentiell droppunkt för regnvatten på plåten nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du tror inte droppljudet kommer från när regndroppar lossnar från hörnet (början på den blå pilen) och sedan landar på plåten nedanför?
Så är det på min skorsten hemma iaf. "Lagade" det förra veckan genom att lägga en träbit där dropparna vanligtvis landar. Mitt droppljudet försvann omgående... Få se vad jag väljer för mer permanent lösning senare..
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Den tätningsmassa som fungerat bäst för min del är butyl.
 
  • Gilla
Husnerden
  • Laddar…
H Husnerden skrev:
Köpte hus nyligen för första gången. Taket är ett plåttak omlagt för ca 12 år sedan, och då putsades även skorsten (enligt förra ägaren).

Eftersom ett sovrum vetter mot murstocken har jag hört att det verkar droppa när det regnar i skorstenen, så idag kikade jag upp på taket. Ser väl bra ut med hatten men -- hittade en bit lös puts längs mot infattning, där ett hål var om jag lyfter lite, så där skulle det kunna tänkas droppa in, små mängder, ner på taket (huga).

Har kollat runt och försökt hitta hur det ska se ut där - ska det inte vara en silikonfog (fast jag har fastnat för tec-7) där mot infattningen för det första? Och hur lagar jag enklast den där putsen nu - jag har ingen aning om vilken typ av puts det är - kan jag kleta igen med tac-7 och lägga en infattning och vara nöjd?
Det är farligt att gissa!
Kolla inne ifrån vinden om du ser var det kan läcka in?
Annars generellt ser det ut som det ligger ett underhåll runt skorstenen.
T.ex. täta alla små håll i plåten/hörnor m. fl. ställen
Måla om skorstenen med ny vit färg
Tips använd aldrig silikon.

LEnnart
 
  • Gilla
SNf och 2 till
  • Laddar…
Tror det är bra att limma fast biten med bruk. Blöt bägge ytorna och håll biten på plats medan det bränner. Så slipper du olika material.
För övrigt ser det bra ut.
Tror också att droppet kan vara utvändigt.
Lycka till!
 
  • Haha
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Ibland älskar jag det här forumet! Tack för alla tips. Återkommer när jag har testat lite, ska både täta samt kolla tobbbias tips - sattes som bästa svar, inte för att jag vet om det är så för mig, men det kändes som ett tips som stack ut utöver det jag snöat in på.

Och, ja det är gammalt papptak under, sant, så även om det droppar in borde det inte göra något, sant. Men ska täta runt enligt tips.
 
B birgitbolennart skrev:
Det är farligt att gissa!

LEnnart
Sannerligen - förra ägaren pratade gärna om att allt är gjort i princip i huset, och det mesta av hantverkare som vvs och el - men för varje jobb jag undersökt hittils så lämnas en hel del att önska, slarv och minsta insats - senast var elektrikern här idag .. äsch det där får bli en egen tråd vid tillfälle. Min inställning är att allt kan vara ok gjort, men att måste kollas igenom, för förmodligen har det slarvats. :)
 
H Husnerden skrev:
Ibland älskar jag det här forumet! Tack för alla tips. Återkommer när jag har testat lite, ska både täta samt kolla tobbbias tips - sattes som bästa svar, inte för att jag vet om det är så för mig, men det kändes som ett tips som stack ut utöver det jag snöat in på.

Och, ja det är gammalt papptak under, sant, så även om det droppar in borde det inte göra något, sant. Men ska täta runt enligt tips.
hejsan. hade liknande läckage på min skorsten, kan säga den va blöt hela vägen ner, lyfte av kronan å satte plåtkorg som plåtis byggt, min mätte 410mm i kvadrat per sida, å korgen är 430mm så de blir luft emellan. nu är de snustorrt i å runt skorsten.
 
  • Gilla
Husnerden
  • Laddar…
S steelcenter skrev:
hejsan. hade liknande läckage på min skorsten, kan säga den va blöt hela vägen ner, lyfte av kronan å satte plåtkorg som plåtis byggt, min mätte 410mm i kvadrat per sida, å korgen är 430mm så de blir luft emellan. nu är de snustorrt i å runt skorsten.
Har du bilder?
 
M Metafor skrev:
Har du bilder?
ska lösa det. återkommer
 
Trasiga hörnet på putsen lagar du enkelt med lite c-bruk och det ser ut att droppa från överbeslaget ner på takplåten på motsvarande sida som blå pilen. Verkar vara aluzinkplåt och det är mycket känslig för vissa materialer/vätskor
•Undvik Aluminium-zink ihop med:
–Koppar
–Rostfritt stål
–Bly
–Bitumen (t.ex papp)
–Järnvitriol (t.ex falu rödfärg)
–Kalk (t.ex cement i vått, icke härdat tillstånd)
–Kopparvitriol (t.ex falu rödfärg)
–Tryckimpregnerat trä (innehåller bl.a koppar)
–Ädelträer
–Basiska miljöer, framförallt bondgårdar där urin och spillning från djur finns.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men om det kommer in vatten där är väl ingen fara? Det ligger ju ett papptak under plåten som man väl får anta är korrekt infäst mot skorstenen. Så vatten som kommer in stannar vid pappen. Se bild [länk]
Saknas underlagspapp under språngblecket i språnget på den bilden. :)
 
Kringtäckningen sluter tät mot stocken, du behöver inte täta där. Hålet lagar du med puts (vilket vet jag inte men fråga där du brukar handla byggvaror), använd inget kemiskt klet. Droppet kommer med stor sannolikhet från överbeslaget och droppar ner på plåttaket, som andra har sagt. Underlagspappen ska inte ligga mot stocken, den och inbrädningen ska sluta ca 20 cm från stocken. Gå upp till stocken när det regnar och lyssna vilket dropp som låter, ta en tång och försök ändra plåten där så vattnet sprids ut på fler ställen. Tänk på SÄKERHETEN om du går upp på taket. Lycka till.
 
  • Gilla
Husnerden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.