Hej,

Har tre slingor med vattenburen golvvärme till min utbyggnad. Golvvärmen är parallellt kopplat på slingan som går till elementen. Värmepumpen, luft/vatten, reglerar rumsvärme mot elementens värmeslinga.

På shutnten mot golvvärmen sitter en sådan här:
https://www.dahl.se/produkt/termostatdel-till-shunt-25-60-c-roth-nordic-2434987



Problemet är att jag får ojämn temperatur i delen med golvvärme, den varierar från 19 till 22 grader på ett dygn.


Vad tror ni om att sätta in en sådan här för samtidig reglering av de 3 slingorna?

https://www.k-rauta.se/produkt/termostatpaket-floore-singelzon-tradlost/7350010412793
 
Bild på golvvärmeshunten?
Hur ser installationen ut?

Är radiatorkretsen och golvvärmeslingorna (inklusive golvvärmeshunten) injusterade efter att golvvärmen har tillkommit?

Radiatorkretsen behöver omjusteras när fler radiatorer/golvvärmeslingor kopplas in.

Hur ser värmekurvan ut?
 
Nej det är fel väg att gå. Termostaten som sitter på golvvärmeshunten är enbart en maxtermostat som ska skydda golvmaterialet mot för höga temperaturer. Maxtermostaten kan t.ex. vara inställd på 38° eller liknande och yttemperaturen på golvet ska då maximalt vara 27° för att inte riskera skador på t.ex. parketten. Regleringen i värmepumpen ska skicka ut lagom framledningstemperatur till radiatorerna och sedan sänks denna i golvvärmeshunten till det som är lagom där. Om fast inställning av flödet i golvvärmeshunten inte fungerar får man skaffa en motorstyrd reglering av golvvärmeshunten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bild på golvvärmeshunten?
Hur ser installationen ut?

Är radiatorkretsen och golvvärmeslingorna (inklusive golvvärmeshunten) injusterade efter att golvvärmen har tillkommit?

Radiatorkretsen behöver omjusteras när fler radiatorer/golvvärmeslingor kopplas in.

Hur ser värmekurvan ut?
Bild:

I radiatorkretsen är alla termostater (3st) fullt öppna alltid (1st reglerar ner mot 15 grader)

Radiatorkretsen styrs av rumsreglering med Mitsubishi's trådlösa thermostat, så det finns ingen värmekurva.

Injustering av de individuella slingorna är gjord, så det blir jämn fördelning mellan de tre slingorna.
 
  • Installation för uppvärmning med kopparrör, ventiler och elektroniska komponenter i ett utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Nej det är fel väg att gå. Termostaten som sitter på golvvärmeshunten är enbart en maxtermostat som ska skydda golvmaterialet mot för höga temperaturer. Maxtermostaten kan t.ex. vara inställd på 38° eller liknande och yttemperaturen på golvet ska då maximalt vara 27° för att inte riskera skador på t.ex. parketten. Regleringen i värmepumpen ska skicka ut lagom framledningstemperatur till radiatorerna och sedan sänks denna i golvvärmeshunten till det som är lagom där. Om fast inställning av flödet i golvvärmeshunten inte fungerar får man skaffa en motorstyrd reglering av golvvärmeshunten.
Men temperaturen ut från luft/vatten pumpen är ju bra mycket högre? Då måste jag ju dra ner flödet extremt mycket genom de tre slingorna ?
 
B ByggaByggaBygga22 skrev:
I radiatorkretsen är alla termostater (3st) fullt öppna alltid (1st reglerar ner mot 15 grader)
Själva termostaterna är inte förinställningen.
Med förinställningen så ställer man in tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator så att alla radiatorer får den energimängd som behövs.

Termostaternas egentliga arbetsuppgift är att strypa vattenflödet när rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.
Så termostaterna bör stå inställda på eller precis över aktuell rumstemperatur.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Själva termostaterna är inte förinställningen.
Med förinställningen så ställer man in tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator så att alla radiatorer får den energimängd som behövs.

Termostaternas egen
Flödet genom radiatorkretsen har jag justerat ner. Radiatorerna funkar bra, och temperaturen i huset med radiatorer regleras mycket väl.
 
B ByggaByggaBygga22 skrev:
Flödet genom radiatorkretsen har jag justerat ner. Radiatorerna funkar bra, och temperaturen i huset med radiatorer regleras mycket väl.
Hur kom du fram till att flödet i radiatorkretsen skulle sänkas?
Hur/var sänkte du flödet i radiatorkretsen?

Du ska egentligen kunna ta bort varenda termostat på radiatorerna samt maxtermostaten på golvvärmeshunten.
När allt är rätt injusterat så ska det centrala reglersystemet kunna hålla jämn rumstemperatur oberoende utetemperaturen.

Centrala reglersystemet måste ha en värmekurva att gå efter för att kunna jobba bra.
Systemet behöver en framledningsgivare och utegivare för att kunna jobba priventivt samt innegivare för att jobba optimalt.

Finns det bara framledningsgivare och innegivare så kommer innertemperaturen att svaja mer än om det bara är framledningsgivare och utetemperaturgivare.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur kom du fram till att flödet i radiatorkretsen skulle sänkas?
Hur/var sänkte du flödet i radiatorkretsen?

Du ska egentligen kunna ta bort varenda termostat på radiatorerna samt maxtermostaten på golvvärmeshunten.
När allt är rätt injusterat så ska det centrala reglersystemet kunna hålla jämn rumstemperatur oberoende utetemperaturen.

Centrala reglersystemet måste ha en värmekurva att gå efter för att kunna jobba bra.
Systemet behöver en framledningsgivare och utegivare för att kunna jobba priventivt samt innegivare för att jobba optimalt.

Finns det bara framledningsgivare och innegivare så kommer innertemperaturen att svaja mer än om det bara är framledningsgivare och utetemperaturgivare.
Jag sänkte flödet genom elementen tills det att det lät bra. Går att ställa 1-5, ställde den på 3 som var recomended.

Mitsubishi systemet har utegivare, rumsgivare, tillopsgivare. Oklart hur den blandar. Det finns några olika lägen att välja mellan, värmekurva, rumsreglering och något semesterläge.

Men eftersom det bara finns en rumsgivare, portabel visserligen, så förstår jag inte hur den ska kunna reglera hela huset på både golvvärme och radiatorer?

Kanske är läge att skaffa rumsreglering på golvvärmen istället? Billigaste jag hittat ligger på 6tkr för 3 slingor :(
 
B ByggaByggaBygga22 skrev:
Men eftersom det bara finns en rumsgivare, portabel visserligen, så förstår jag inte hur den ska kunna reglera hela huset på både golvvärme och radiatorer?
Det är här injusteringen av hela radiatorkretsen inklusive golvvärmeshunten & slingorna kommer in.

Det gäller även att hitta den mest ideala platsen för innegivaren.

När värmekretsen är "rätt" injusterat så kommer rummens temperatur att regleras av framledningstemperaturen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är här injusteringen av hela radiatorkretsen inklusive golvvärmeshunten & slingorna kommer in.

Det gäller även att hitta den mest ideala platsen för innegivaren.

När värmekretsen är "rätt" injusterat så kommer rummens temperatur att regleras av framledningstemperaturen.
Vet du någon som gör sådant i Gbg området? De som satt goolvet och de som satt in pumpen vägrar
 
Injusteringen kan göras på två olika sätt.

Antingen så räknar man fram vilket Kv-värde varje radiator behöver i förhållande till den enrgi radiatorn kan ge och den energi som rummet behöver.

Det andra sättet är att mäta framledningstemperaturen och returtemperaturen vid varje radiator samt rummets temperatur. Detta sätt tar flera dygn/veckor att genomföra.
Det är enkelt att göra själv.
 
  • Gilla
Björkskär
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Injusteringen kan göras på två olika sätt.

Antingen så räknar man fram vilket Kv-värde varje radiator behöver i förhållande till den enrgi radiatorn kan ge och den energi som rummet behöver.

Det andra sättet är att mäta framledningstemperaturen och returtemperaturen vid varje radiator samt rummets temperatur. Detta sätt tar flera dygn/veckor att genomföra.
Det är enkelt att göra själv.
Ska jag justera flödet genom varje radiator på något vis? Termostaten är ju öppen.
 
Innanför termostaten, i själva termostatventilen finns förinställningen (om ventilen har den funktionen, om inte får man justera på returventilen).

MMA:

Här förklarar "RörmockarLäraren" lite snabbt och enkelt hur/varför man injusterar radiatorkretsen,
 
Denna inställningen finns ej.

Det jag har är 5 steg i pannan att välja.

Sedan sköter pannan temperaturregleringen mot denna slinga.

Det jag har problem med är golvvärmen i andra delen av huset. Den är kopplad via en shunt som har cirkulationspump
 
  • Väggmonterad radiator med termostatknopp, vit, inomhus, ventiler och rör synliga mot ljus tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.