Här ligger det en hund begraven, eller två...
 
MathiasS skrev:
Här ligger det en hund begraven, eller två...
Så går det, när hundar går i dåliga trappor. ;D
 
Tack för alla svar, och Immobil, var skall jag skicka vinsten? ;-)
 
sollentuna skrev:
Tack för alla svar, och Immobil, var skall jag skicka vinsten? ;-)
Till min bostad, så slipper jag gå så långt. ;) ;D
 
Bara för att retas kan ska jag hävda en annan tolkning ;) eftersom man understiger 2000mm på det 3:e steget borde hålet vara 3600-250*2 = 3100... fast jag köper den andra uträkningen också, jag hade bara lite överskottsenergi ;D

[sup]
Trappan blir 3 600 mm lång. Med 15 steg får du en steghöjd på 186,7 mm och stegdjupet blir 250 mm. Alltså en riktigt bekväm trappa att gå i. Cool För att få frihöjd enl. normen (2 000 mm) måste bjälklagsöppningen vara 3 170 mm.

[/sup]
 
Astvin skrev:
Bara för att retas kan ska jag hävda en annan tolkning ;) eftersom man understiger 2000mm på det 3:e steget borde hålet vara 3600-250*2 = 3100... fast jag köper den andra uträkningen också, jag hade bara lite överskottsenergi    ;D
:surprised: Tyvärr, glömde du att räkna med översteget + att vangen sticker ut framför steg ett. Jag är ledsen :'( Astvin, att göra dig besviken. ::)
Vad man däremot kan göra, är att snedskära bjälklagskanten och därmed vinna några centimeter. ;) Fast, hur skoj är det ???? ;D
 
Jag har själv tänkt bygga om trappan till övervåningen i mitt hus byggt år 1900. En traditionell U-trappa. Den är lite för brant för att man skall känna sig säker då barnen ränner upp och ner i den. När man kommer upp till övre plan gör man det där taket är som lägst, varmed en fullvuxen slår huvudet i taket, eller alternativt är tvungen att ducka. takhöjden i nedre våningen är 250cm + ca 30cm mellanbjälklag. Med andra ord kan jag använda ovanstående kalkyler.
Trappstegen blir dock tårtbitsformade, varmed det önskade stegdjupet endast uppnås i trappans ytterkant. Var på plansteget skall jag helst mäta stegdjupet, för att få en bekväm trappa? Har någon tips på böcker el.dyl som behandlar ämnet?
 
Jag har en liten fråga gällande regler vid trappbygge :cool:

Har extremt dåligt med både plats och yta, så jag blir tvungen att kombinera trappa med garderob.
Vad säger regelboken om att gå in i en "walk in closet" för att sedan kunna nå trappan?

Kan man ha en dörr till garderoben som gör att man inte ser trappan från allmänutrymme?

Finns det några regler som säger att man måste ha fri tillgång till trappan eller liknande.

Detta gäller fritidshus, så jag behöver ej ta hänsyn till handikappanpassning etc.
Trappan leder upp till sovloft.

Tacksam för svar :)

Mvh Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.