OlaF skrev:
Mycket "bör" och litet "måste" i bestämmelserna dessutom. Svårtolkat tycker jag.
Glasklart tycker jag… :)

mvh plexi



Ur Jordabalken (1970:994) 3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar.

6 § Innehavare av fastighet skall förhindra ut- och uppväxande växtlighet vid tomtgräns såsom buskar, häckar och träd. Om inget annat sägs enligt följande skall fri höjd för växtlighet vara 2,5 meter över gångbana, 3,2 meter över cykelbana och 4,6 meter över körbana.

På tomt, med egen utfart mot gata, får höjd på växtligheten högst vara 0,8 meter på en sträcka av 2,5 meter på vardera sidan om utfarten och åt vardera hållet utmed fastighetens gräns.

På hörntomt, vid gata eller cykelbana, får höjd på växtligheten högst vara 0,8 meter från hörnet och 10 meter åt vardera utmed fastighetens gräns räknat från tomtgränsens korsningspunkt.
 
Jag tog kontakt med kommunen en gång efter att ha varit ute och gått med barnvagn och inte kunde utnyttja trottoarerna pga uthängande häckar. Jag berättade vilka fastigheter och vilka gator, vad händer? Jag fick hem föreskrifterna om vad som gäller! Inte att det skickades till de berörda adresserna
 
Claes skrev:
Jag tog kontakt med kommunen en gång efter att ha varit ute och gått med barnvagn och inte kunde utnyttja trottoarerna pga uthängande häckar. Jag berättade vilka fastigheter och vilka gator, vad händer? Jag fick hem föreskrifterna om vad som gäller! Inte att det skickades till de berörda adresserna
Jag ringde också kommunen för att "skvallra". Blev kopplad, men ansvarig person var inte inne. Fick namn och direktnummer. Som gick till vår granne...  ::) Nu har ju inte de själva någon väldigt bred häck, men jag orkade i alla fall inte ringa igen och be vår nya granne ta itu med båra andra nya grannar, det kändes lite jobbigt...  :-X
 
Ni HAR iaf trottoarer... ;)
Det har inte vi, fast som tur är bor vi i ett lugnt område med rätt lite trafik, så det går att gå ute i vägen också. Fast jag har förstås inga barn att hålla i handen.
 
pleximaster skrev:
Vilken annurlunda statsbild vi skulle ha i de flesta av sveriges städer om detta följdes! :surprised:

plexi
kanske i din stad, i de städer jag bott i har det sett ut så...
 
jan_af_lisoe skrev:
Intressant, har man en hörntomt så försvinner 2 x 50m2 pga 80 cm regeln. Med tanke att en modern villatomt är sällan över 600 meter2, av dessa tar huset 100 - 200 m2, garaget ta sitt, mm så blir det inte mycket plats för träd eller högre buskar.

Kan man får avdrag på taxeringsvärdet pga förbud mot träd- och högre häckplantering ??

in your dreams pal... 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.