Luckan är en lucka för att ta sig från vinden och ut på taket. Och det är utanför denna lucka sotarn vill ha ett fallskyddsräcke för att kunna ta sig upp på plattformen som sitter på nocken mellan skorstenarna.
 
meriks skrev:
Ja det skulle jag ju kunna göra om det inte var 6m upp till takkanten. Då måste jag ju sätta dit en fasadstege och det är ju inte så snyggt.
Hur reglarar man fall där fasadhöjden är 6 m, dvs från backen till hängrännor, men samtidigt finns det en lagom stor balkong? Anta att det är 3 m höjdskillnad mellan balkongen och hängrännorna. Får uppstigningen ske från balkongen då? Då borde man rimligtvis klara sig endast med taksteg och inte behöva installera en taklucka. Rätt tänkt?
 
isolde skrev:
Hur reglarar man fall där fasadhöjden är 6 m, dvs från backen till hängrännor, men samtidigt finns det en lagom stor balkong? Anta att det är 3 m höjdskillnad mellan balkongen och hängrännorna. Får uppstigningen ske från balkongen då? Då borde man rimligtvis klara sig endast med taksteg och inte behöva installera en taklucka. Rätt tänkt?
Ja det fungerar om balkongen är tillräckligt stor, det måste om jag inte missminner mig vara minst 2m i vardera riktningen från stegen.
 
Väcker en gammal tråd.
Vid ombyggnad ska takluckans öppningsmått(dagmått) vara 600 x900 mm, eller?
 
Rickard.
Immobil Immobil skrev:
Väcker en gammal tråd.
Vid ombyggnad ska takluckans öppningsmått(dagmått) vara 600 x900 mm, eller?
Är det för tillträde till tak stämmer det. Är det en inspektionslucka (tillträde till vind) så tror jag den kan vara 600x600.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.