Funderade lite till och det kan vara så att du har neutralledare och fas fram till din termostat och sedan "tändtråd" som går till ditt värmesystem. Kanske skulle det då gå att få ihop något med en "smart" termostat. Hör med en elektriker eller leverantören av värmesystemet om de kan ge dig lite mer exakt info omkring detta.Det blir gärna lite spekulation så här på ett forum och på distans.
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
Absolut, bra idé! Hör med en elektriker.
 
S
vad har du för regleringsdon på fördelaren dill GV ta in bild så allt syns
 
Ser ut såhär, ser du allt dom behövs på denna bild?

El- och VVS-installationer i en vägg med flera kopplade rör och elledningar samt etiketterade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Vad värmer du med off system
Ok då har du ett on/off system , dina termodon är i 230V utförande , billigt system ett s.k. snikutföreande
Med en sådan styrning får du bara max eller min ut på vattnet , ingen styrning för jämn temperatur som är reglerad efter utetempen ,
Ska få ordning på det
Nya termostater + ny reglercentral , då blir det en bra reglering
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Vad värmer du med off system
Ok då har du ett on/off system , dina termodon är i 230V utförande , billigt system ett s.k. snikutföreande
Med en sådan styrning får du bara max eller min ut på vattnet , ingen styrning för jämn temperatur som är reglerad efter utetempen ,
Ska få ordning på det
Nya termostater + ny reglercentral , då blir det en bra reglering
Vad kostar det ungefär?
 
S
Först , vad värmer du med , har du radiatorer på annat ställe , har du någon shunt som styr värmen , tills sist det syns bara ett rör där som fördelare , det måste finnas ett likadant , som kopplar ihop slangarnas andra sida , har du en sån , ta ett foto på den
Vem vet du kanske måste leta efter den
 
Det värms med en frånluftvärmepump, NIBE F370. Undervåningen är bara vattenburen golvvärme, och ovanvåningen har element.

Jag har väl en tanke om att jag skulle vilja byta ut elementet i badrummet mot golvvärme istället vid renovering, vet inte om man kan sätta in vattenburen golvvärme där också utan att byta pump. Men det är en annan fråga :)

Vet inte vad en shunt är, så vet inte riktigt vad jag letar efter.

Här är en bild från längre avstånd, du ser två rör här för GV:
Värmesystem med rör och ventiler bakom en värmepump, synliga anslutningar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut på baksidan av värmepumpen, det går separata rör till elementen verkar de som:
Bild på rör och ledningar bakom en värmepump, kopplade till ett hus värmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är rören som går till ovanvåningens element:
Kopparledningar och rörinstallationer på baksidan av en värmepump i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elementen som används på ovanvåningen:
Vit radiator med termostatventil och anslutna rör för vattenburen värme i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon information jag missar? Tusen tack för er hjälp!!
 
S
Då ställer du in på en kurva på VP , elementen behöver mer temp än GV , i nulägget så får du samma temp ut till GV
Blir det riktigt kallt så blir det nog för varmt på GV-slingorna när termostaterna öppnar
Normalt så är det en maxtermostat som skyddar GV vid över 45C som sitter vid fördelarna
det sitter flödesmätare på det nedre röret , där går det nog att vrida på dom
Öka och minska flödet i slingorna , om du tar bort termodonen så flödar det max i slingorna
tror det går att vrida på mätarna för att ändra flödet
Då stryper man in GV . det ska vara ca 4C i skillnad ( delta T ) mellan in och ut
 
  • Värmefördelare med flödesmätare och termostater för justering av golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De är max åtsittande nu, vet inte om det betyder fullt flöde, eller mindre flöde. Men alla termostater är på max nu och de är varmt överallt så på den fronten är jag rätt nöjd.

Har egentligen två frågeställningar då:
- Vad ska jag ha för termostat, som är snygg och inte bara on/off
- Vad ska jag ha för fördelare (eller vad det kallas) som inte bara är on/off
 
S
Du är nöjd med värmen säger du , är du även nöjd med 1 trappa upp , hur blir värmen på golvet nere när det går till -10C , kan tänka mig att det kan bli bra varmt då
Du kan inte ha andra termostater till den funktionen bara on/off , fullt öppet eller stängt på slingorna , , fördelarna är detsamma på alla GV-system , bara styrning av termodonen lite olika ,
men i stort sätt detsamma
 
Ja de ligger runt 30 grader på golvet. Har en temperatursenor jag lagt på parketten och de går aldrig under 30.

Kanske för varmt?

Vill gärna byta termostater, de är så sjukt fula..
 
S
Såg att termostaten på bild står på +30 max , då blir det samma temp på GV som ska vara för radiatorerna som behöver lite mer , lite för mycket då GV är lågtempsystem
Som det nu är , vid -10C ute så kommer du nästan att kunna koka ägg på golvet
Vid byte av termostater blir det lika och kommer inte att hjälpa dig för den höga värmen på golvet , och dom som finns ser ganska lika ut den du har , ingen större skillnad
Beroende på husets isolering , så behövs inte mer än ca 30C vid -10C ute , just nu eldar du lite för kråkorna
 
Vattnet är inställt på 54 grader i pumpen, betyder det att radiatorerna och GV får ut vatten som är 54 grader? Trodde de var separata rör till GV, radiatorerna och kranarna.

Så, vad är ditt förslag? Skruva upp de där sakerna som du pekade på i bilden, eller bara sänka värmen på termostaterna? Det löser ju dock inte problemet med att de är fula :)
 
S
Nej , inställd temp som du säger är varmvatten , det sitter en shunt nertill under VP som reglerar ut värme i förhållande till utetempen och vid 0C ute så är normalt med ca 42C på radiatorerna
Så som du har det om det inte sitter en extra shunt så får du 42C på slingorna med .
Har du hela manualen för VP så finns det illustrationer på var shunten sitter
Klart det inte löser i dagens läge med termostaterna , men ha lite tålamod och undersök
hur du på bästa sätt ska få information om regleringen på GV
För att få det perfekt med GV så fodras det en shunt och en pump till och var dom sakerna ska monteras är beroende på hur mycket plats det finns och hur rören går
På sidan 37 står det lite om temperaturer vid GV
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.