Jag har idag sånna här reglage för att ställa temperaturen på den vattenburna golvvärmen. Jag tror det är LK ställdon som styr om vattnet ska vara till eller från.

Beige temperaturregel för vattenburen golvvärme fastsatt på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det ju så att dessa är extremt fula, så vill gärna byta ut, men lite osäker på kompabilitet. Vad kallas en sån? Det sitter väl även en temperatur-sensor i varje?
 
Jag brukar kalla dom för termostat.
 
Öppna din nuvarande termostat och se hur den är kopplad. Gissar på att där sitter en skruv bakom vridratten.
Är det en "vanlig" termostat så sluter/bryter den bara en elektrisk krets och kan då ersättas med något annat passande. Den du länkar till kräver matningsspänning, och det är inte säkert du har det vid din termostat.
 
E etompau skrev:
Öppna din nuvarande termostat och se hur den är kopplad. Gissar på att där sitter en skruv bakom vridratten.
Är det en "vanlig" termostat så sluter/bryter den bara en elektrisk krets och kan då ersättas med något annat passande. Den du länkar till kräver matningsspänning, och det är inte säkert du har det vid din termostat.
Ser ut såhär:

En öppen eluttagdosa i en vägg med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det är en helt vanlig termostat. Sluter och bryter mellan svart & orange. Lite oklart om blå ledare används, kan vara för att koppla in ett motstånd för att öka termostatens känslighet.
Sensorns utgörs av en bit bimetall.
 
E etompau skrev:
Ja det är en helt vanlig termostat. Sluter och bryter mellan svart & orange. Lite oklart om blå ledare används, kan vara för att koppla in ett motstånd för att öka termostatens känslighet.
Sensorns utgörs av en bit bimetall.
OK! Har du exempel på någon man kan byta till, eller hur jag blir lite säkrare?
 
Är det fjärrstyrning du vill åstadkomma eller bara en estetisk förbättring du vill uppnå?
 
zwave eller wifi är bara en bonus, men estetisk förbättring är viktigare.
 
Betyder spänningsmatad att den inte bryter strömmen, utan signalerar tillbaka till ställdonet på annat vis?
 
Vad jag menar är att termostaten får spänning hela tiden (230 V) och då kan ha elektronik och diplayfunktioner som ger olika funktioner.
En vanlig bimetalltermostat är ju i princip bara en till/från-strömbrytare.
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
OK. Ja, det är ju 230V till den nu, men om den slår av då och då, så är de ju inte bra.
 
Korrekt uppfattat.
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.