Hejsan.

Håller på och isolerar en ”uthusbyggnad” Väggarna är reglade och redo för isolering i grundkonstruktionen. Men nu ska jag försöka bygga ett självbärande innertak som jag sen ska isolera. Jag kan inte använda mig av takstolarna då dessa inte är byggda för att ha innertak eller isoleras från börja.

Storleken på de som ska isoleras är 5500x8500.

Eftersom väggarna finns resan så tänkte jag först lägga reglar tvärs takstolarna cc 600 på den korta ledden (5500mm)
Men eftersom jag tänkt använda 45x220 och dom inte rek över 4000mm i spännvidd så gick det bort. Jag har en Limträbalk liggandes som är 90x400 och 7000mm lång, tänkte om jag lägger den på kortaste längden i mitten, Sen lägger 45x220 från den ut mot väggarna, då får 45x220 en spännvidd på 4250mm, vilket man troligen kan acceptera. Nu till frågan, är alternativet med limträbalken ett bra sätt att göra de. Eller kanske den t.om är för klen för detta? Taket ska inte användas till något utom att hålla uppe sig själv, lysrör och isolering.

Eller finns det nått annat alternativ som är bättre är jag öppen för förslag (inom rimliga prisnivåer)

Här kommer lite skisser på hur det ser ut.



Skiss på millimeterpapper som visar plan för självbärande innertak med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/henrik
 
  • Handritad skiss av en takkonstruktion med mittbalk och måttet 5500 angivet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fattar inte riktigt vad du vill, men som jag tror så vill du ha ett isolerat innertak.
Du kan väl ”hänga” 220mm reglarl med reglar du fäster där hanbjälken möter takstolen. 30-45 grader lutning ”mot mitten” blir ju en fantastiskt bra fackverkskonstruktion.
 
Kanske förklarade krångligt. Ja vill kunna isolera taket och eftersom väggarna slutar där foten på takstolen är. Så Blir inte taket rakt om ja följer takstolen, samt att taket blir onödigt högt. Ja skulle alltså kunna bygga till så att befintliga takstolar blir "riktiga". Hur ska man konstruera isf, som ett M med 3st infästningar på den nya regeln som blir innertak. Och dom två övre fäster man där befintliga sträva möter ytter reglarna ut mot taket (Ursäkta lekmanna språket)

Eller har jag fattat fel?
 
Nej ungefär så tänkte jag.
Hanbjälke heter den horisontella regeln i takstolen.
Sätt ”strävor” ner så att du får ”tre delar” i den undre regeln där du vill ha taket. Dvs knappt tre meter spännvidd i undre regeln för innertaket.
Hela takstolskonstruktionen blir mycket starkare av det och innertaket hänger garanterat kvar.
Cremonas kraftplan använder man för att beräkna fackverkskonstruktioner, som en kuriosa. Jag tyckte Konstruktion bygg var ett intressant ämne på slutet av 70-talet, nu finns det programvaror som fixar dessa beräkningar.
 
Och du behöver inga grova dimensioner på virket, borde hålla fint med 45x95mm reglar att ”hänga” innertaksregeln i.
 
Har jag fattat rätt på nån av dessa skisser?
Handritad skiss av en takkonstruktion med sparren och stödbjälkar på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av tänkt byggprojekt med triangelform och måttangivelse på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
 
Handritad skiss av en takkonstruktion med dimensioner angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte så här jag.
 
Fotade lite bilder på hur de ser ut i verkligheten så inte ja har förklarat fel. Är inte mkt plats på hammarbanden att lägga dom nya takreglarna på. Men de kanske räcker med några cm i botten?

Inre takstruktur på lada med synliga takstolar, lite utrymme på hammarband för nya takreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy under tak där platsen för nya takreglar på befintliga hammarband syns samt en stapel byggnadsvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får naturligtvis snedkapa änden på regeln för innertaket med samma vinkel som yttertaket så att du får en större anliggningsyta. Det påverkar inte styrkan på regeln
 
Jo de är ja med på. Men de blir kanske 4cm som kommer ligga an, tänkte så inte de blir lite med tanke på snedkapningen, blir juninte så mkt av regelns tjocklek kvar som vilar där. Men då fick ja svar på de
 
Kapar du överkanten på innertaksregeln i samma vinkel som yttertaket så lär den ju ligga an på hela hammarbandet
Alternativet är ju att skruva dom i dom stående reglarna i väggen, med dess översida upp mot hammarbandet. Då får du ju även plats med mer isolering i raket i ytterkant. Takhöjd har du ju ändå tillräckligt av och det verkar finnas väggreglar under varje takstol.
Sätter du även en skruvvinkel mellan taktegel och hammarbandets undersida så lär det inte trilla ner.
 
Du behöver oavsett inte sätta regeln på den lilla ytan under takstolen.
Sätter du den på sidan av takstolen uppe på hammarbandet så sätter du fast snedregeln som skall gå upp till hanbjälken med en spikplåt i innertaksregeln och så kan du skruva den i sidan på hanbjälken. Ser ut att bli lodrätt då
 
De va de ja fundera på, om innertaksregeln ska sitta som de är tänkt på en vanlig takstol. Så hade den inte legat mkt på hammarbandet, utan hungit mest i skruvplåtar, men de kanske håller. Men som du säger at lägga den bredvid befintlig takstol låter som bästa lösning. Det är 3900mm upp till hammarbandet och jag ska ha en billyft där inne sen, så vill ha så mkt takhöjd ja kan. Annars hade lösningen med att fästa i dom stående i väggen varit smidigt.
 
Då är det ju löst, lägg på hammarbandet vid sidan om takstolen och fäst ena delen av tvärregeln med spikplåt. Förslagsvis i regeln till innertaket så är den inte ivägen för isoleringen sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.