Allt beror ju på om det är ett mellanbjälklag eller en grund. Om det är mellanbjälklag så är det ju ingen risk för fukt och då kan man klyva och hyvla till träkilar som man slår in under. Kilarna kan man fästa i betongen med vanlig plugg och därefter kan man skråskruva reglarna i kilarna. Så har jag gjort i mitt hus och man får ganska snart lite snits på att massproducera kilar.

Om det är en platta på mark så kan man ju också använda sig av träkilar men då måste man lägga en bit syllpapp emellan. Jag bifogar en liten bild på hur det såg ut hos mig när det begav sig.

Renoveringsprojekt som visar träreglar och kilar installerade på en betonggrund med elektriska ledningar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Resko
  • Laddar…
Tack för alla bra förslag! Var faktiskt först inne på att lägga lite bruk under som stöd. Får fundera på det, har lite finbetong hemma det borde också funka?
Det är krypgrund under plattan, dock just på det stället är det ganska långt ner till markplan, ca 2m . Det verkar dock inte vara några fuktproblem, då jag också har ingjutna reglar i betongen och de är torra och inte fuktskadade. De har legat där sen huset byggdes, 1969.
 
Syllpapp, eller lumppapp (lump-papp), kan fungera som stegljudsdämpning om regeln fjädrar lite grann och slår i betongen när man går
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.