K
Finns virke 34x95mm att få tag på i typ C24-kvalitet? Det jag ser på bygghandeln i 34x95 är väl oftast i kvalitet G4-2 vilket innebär många stora kvistar, och att det ska användas mest som spikläkt, inte till bärande konstruktion. Virket i G4-2 märker jag är mycket böjligare och svajigare än C24. Hade nog helt undvikit det i en innervägg?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om innerväggen är bärande ska man nog generellt använda tvåtumsvirke, inget i TS information tyder på att väggen är bärande.
 
useless useless skrev:
Jag bjuder på en gratis ritning med standardreglar.



[bild]
Smart! Blir ju visserligen lite mer än cc60 då, men kanske inget att bekymra sig över? Ena sidan av väggen ska kaklas.
 
F fribygg skrev:
Om innerväggen är bärande ska man nog generellt använda tvåtumsvirke, inget i TS information tyder på att väggen är bärande.
Korrekt, väggen är inte bärande.
 
Då behöver du inte bry dej om hållfasthetsklassat virke
 
M MPilen skrev:
Smart! Blir ju visserligen lite mer än cc60 då, men kanske inget att bekymra sig över? Ena sidan av väggen ska kaklas.
Om den kaklade sidan är ett våtrum tycker jag du ska försöka följa rekomenderade c/c mått
 
  • Gilla
MPilen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om den kaklade sidan är ett våtrum tycker jag du ska försöka följa rekomenderade c/c mått
Rekommenderat cc mått i badrum är väl 45? Svårt o få plats med ett fördelarskåp på 55 då.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Rekommenderat cc mått i badrum är väl 45? Svårt o få plats med ett fördelarskåp på 55 då.
Tja, det brukar gå bra att stoppa i en extra regel åtminstånde över fördelarskåpet, under kan man ibland skruva en bräda eller remsa av 15mm plywood som förstärkning och ändå ha god plats till slangarna.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tja, det brukar gå bra att stoppa i en extra regel åtminstånde över fördelarskåpet, under kan man ibland skruva en bräda eller remsa av 15mm plywood som förstärkning och ändå ha god plats till slangarna.
Tack för bra tips! Inte haft en tanke på att regla tätare än cc60, men får sätta kortlingar då ovanför och kanske under skåpet. Och fundera på om det är värt att göra ett lite bredare fack för att kunna dra elslang bredvid skåpet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Sätt en liggande regel direkt ovanför skåpet och en stående i mitten på den. Under skåpet är det lite krångligare beroende på hur många rör som ska gå där, men det brukar gå att vara lite kreativ och limma på nån förstärkning och klämma in en stående regel mellan rören.
 
  • Gilla
MPilen
  • Laddar…
M MPilen skrev:
Tack för bra tips! Inte haft en tanke på att regla tätare än cc60, men får sätta kortlingar då ovanför och kanske under skåpet. Och fundera på om det är värt att göra ett lite bredare fack för att kunna dra elslang bredvid skåpet.
Blir det ett våtrum på andra sidan väggen?
 
useless useless skrev:
Sätt en liggande regel direkt ovanför skåpet och en stående i mitten på den. Under skåpet är det lite krångligare beroende på hur många rör som ska gå där, men det brukar gå att vara lite kreativ och limma på nån förstärkning och klämma in en stående regel mellan rören.
Ska tilläggas att det bara är 210 i tak, men vi ser till att sätta lite extra där det ryms så blir det nog kanon!
 
F fribygg skrev:
Blir det ett våtrum på andra sidan väggen?
Våtrum på ena sidan, hall på andra.
 
M MPilen skrev:
Våtrum på ena sidan, hall på andra.
Följ då den väggkonstruktion till punkt och pricka som krävs för det önskade våtrummet om du har kåken försäkrad.
 
  • Gilla
MPilen
  • Laddar…
Enligt nedan borde väl funka (antal reglar och mått får du anpassa).
Dvs cc 45 (som badrum ska ha) men med avväxling där skåpet ska sitta?

Ritning av väggstomme med reglar cc 45 och förstärkning där ett skåp ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.