Jag ska regla upp en innervägg och funderar på om det räcker med 34mm tjocka reglar? Anledmingen är att jag på så liten bredd som möjligt behöver få in två fack, ett där fördelarskåp ska sitta och ett dår inkommamde el ska dras upp, därefter kommer en innerdörr. Har jag 34mm istället för 45mm spar jag alltså in 3 cm på bredden vilket faktiskt gör lite skillnad.
Vad tror ni, är det möjligt? Några nackdelar utöver att det är svårare att pricka regeln när OSB ska sättas?
 
Hur kommer du fram till att du sparar 3 cm?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Han mäter på bredden, 45-34 = 11 mm x två fack (tre reglar) = 33 mm.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur kommer du fram till att du sparar 3 cm?
för de två facken blir det totalt tre stående reglar. Om varje regel är 34mm istället för 45mm minskar den totala bredden med 33mm, dvs ca 3 cm :)
 
Skivorna är ju fortfarande 90 eller 120 cm breda?
Enklast är väl att anpassa ett av facken utifrån dörrens placering (om det är den som styr)?
 
useless useless skrev:
Skivorna är ju fortfarande 90 eller 120 cm breda?
Enklast är väl att anpassa ett av facken utifrån dörrens placering (om det är den som styr)?
Okej, jag får nog förtydliga lite. Så här blir konstruktionen från vänster till höger
Regel - fördelarskåp (55 cm) - regel - slang för inkommande el (32mm) - regel - innerdörr.
Jag vill få dörren så långt till vänster som möjligt. Med 45-reglar blir det 722mm, med 34-reglar 689mm.
 
Det tror jag absolut: Innerväggen skall ju bara bära sig själv, och sätter du osb/plyfa innan gipsväggen så stabiliserar det också.
Du får har lite mer precision när du skruvar upp skivorna bara :)
 
M MPilen skrev:
Okej, jag får nog förtydliga lite. Så här blir konstruktionen från vänster till höger
Regel - fördelarskåp (55 cm) - regel - slang för inkommande el (32mm) - regel - innerdörr.
Jag vill få dörren så långt till vänster som möjligt. Med 45-reglar blir det 722mm, med 34-reglar 689mm.
Måste det vara två fack?
 
useless useless skrev:
Måste det vara två fack?
Ja, vi måste få upp inkommande el och eftersom fördelarskåpet fyller hela facket behövs det ett till.
 
M MPilen skrev:
Okej, jag får nog förtydliga lite. Så här blir konstruktionen från vänster till höger
Regel - fördelarskåp (55 cm) - regel - slang för inkommande el (32mm) - regel - innerdörr.
Jag vill få dörren så långt till vänster som möjligt. Med 45-reglar blir det 722mm, med 34-reglar 689mm.
Du skulle kanske kunna sätta 20 mm regel närmst väggen till vänster sen fördelarskåp 550, 45 regel, slang 32 och till sist 45 regel.
Då skulle du få bredden 692 innan dörren kommer.

Eller klyva ner reglarna till 40 och spara 10 mm till så du får 682.
 
Lexington Lexington skrev:
Du skulle kanske kunna sätta 20 mm regel närmst väggen till vänster sen fördelarskåp 550, 45 regel, slang 32 och till sist 45 regel.
Då skulle du få bredden 692 innan dörren kommer.

Eller klyva ner reglarna till 40 och spara 10 mm till så du får 682.
Kanske det. Men varför är det viktigt med 45-reglar?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om du ska ha ett våtrum eller kaklad yta på andra sidan väggen kan det finnas krav/ behov av 'kralligare' väggreglar men om det är ett vanligt rum med dubbelskivade väggar är jag rätt säkert på att det blir tillräckligt stadigt på det sätt du tänkt., Kanske kan du tom byta en av 34mm reglarna mot en bräda om väggen börjar mot en annan vägg och 'regeln' bara är till för att skruva skivorna i.
 
F fribygg skrev:
Om du ska ha ett våtrum eller kaklad yta på andra sidan väggen kan det finnas krav/ behov av 'kralligare' väggreglar men om det är ett vanligt rum med dubbelskivade väggar är jag rätt säkert på att det blir tillräckligt stadigt på det sätt du tänkt., Kanske kan du tom byta en av 34mm reglarna mot en bräda om väggen börjar mot en annan vägg och 'regeln' bara är till för att skruva skivorna i.
Man kan ju också, om man är oroad, sätta kortlingar för att stadga upp.
Du skulel tom kunna köra med 22mm virke troligen då, om du kortlar tillräckligt, möjligen behövs något fler reglar då.
Ett annat alternativ är ju att sätta mer än cc 60 (tex cc45) om man går ned i tjocklek?
Men som sagt man för fixa till ev böjning också med kortlingar elelr skivor
 
Jag bjuder på en gratis ritning med standardreglar.



Ritning av en väggsektion med gula reglar, en orange tvärslå och en grå skiva, märkt med måttet 689 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MPilen och 2 till
  • Laddar…
M MPilen skrev:
Kanske det. Men varför är det viktigt med 45-reglar?
Mest för att det är lättare att sätta OSB.
 
  • Gilla
MPilen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.