Annars är det kanske trots allt lika enkelt lägga tredubbel cellplast in mot väggen har lite cellplast liggandes. Hur lägger man leca blocket du pratar om. Under innerväggen eller?
 
Jämförelsen med lecablock var bara för att ge en uppfattning om hur mycket isolering man bör ha. Lecablock använder man bara när man nyanlägger en betongplatta på mark. Frigolit är självklart bättre än krossat tegel! Det är den sammanlagda tjockleken som räknas. OK med flera tunnare skivor.
 
Hade ju först tänkt en cellplast skiva på högkant och sedan fylla upp med tegel bakom.

Men kanske bättre fylla på med frigolit hela vägen till ytterväggen..?

Vatten som samlas i schaktet hamnar ju dock då uppe på frigoliten påverkar de innerväggen negativt?
 
Hur hamnar vattnet i schaktet?
 
Tänker fukt som kommer in innanför tegelväggen t.ex. :)
 
Frigolit tål fukt. Se till att taket får ordentliga taksprång. Utrymmet innanför tegelväggen bör ventileras mot det fria på ett sätt som inte insekter eller gnagare kan ta sig igenom. Inga plastnät för möss älskar plast. Hur gör du med fönsteröppningar?
 
Denna byggnad ligger i vinkel till befintlig huvudbyggnad. Här kommer förmodligen bara inrymmas badrum/tvättstuga och ett kallförråd.Inga fönsteröppningar alls är faktiskt planerade.

Vet dock inte riktigt om jag ska ha utrymmet utanför badrummet som kallförråd eller smälla upp innerväggar här med. Ytan är inte tänkt ingå i bostaden mer än möjligtvis som kallförråd då jag vill hålla ner värmekostnaden så mycket det bara går. Badrum är ju dock ett måste...

Hur ventileras "schaktet" enklast?

22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


byggahus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då blir det genast tydligare… Under dessa omständigheter behöver schaktet inte ventileras. Man måste nog också göra avkall på isoleringskraven. 10 cm frigolit + 5 cm betongplatta borde räcka i golvet. Det bästa vore om även innerväggarna kunde muras (med bakomliggande isolering). Betonggolv och murade väggar är mycket bättre underlag för klinkers och kakel och bidrar till en betydligt högre livslängd.
 
Har en hel del reglar m.m. liggandes och är nog inne på att regla upp väggarna och gipsa även om jag vet att murade innerväggar hade blivit än bättre.

Läste att du var gammal arkitekt vet inte hur du ser på att ha kallförråd innanför badrummet men tanken är att förbereda det så att man kan värma upp det i framtiden om man tvunget behöver ett extra rum. Isåfall skulle jag nog låta schaktet gå hela vägen till gaveln för det blir enklast så.
 
Med tanke på närheten till badrummet skulle jag spontant tro att det bästa är att göra det till varmförråd (och därmed även ha en värmekälla där) men ställa ner värmen så det bara är frostvakt. Så att du KAN höja värmen om det blir problem med fukten som kommer från badrummet.

Annars borde du nog ha en dörr som sluter helt tätt mot badrummet (dvs en vanlig ytterdörr) så att inte fuktig luft kan tränga ut i kallförrådet och kondensera.

Sen av erfarenhet får jag säga att det är mycket trevligare med ett varmförråd som är ordentligt gjort med värmen nedställd som kallförråd än ett vanligt kallförråd. Varför? Jo för ofta går varmförråd och mussäkring hand i hand för att man i samband med isoleringen etc. ser till att det inte finns glipor där mössen kan ta sig in :)
 
Tänkte montera en riktig ytterdörr först.

Om jag gör det till varmförråd med låg värme är det fortfarande att rekommendera att ha en riktig ytterdörr?
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Om du har det som varmförråd men med nedställd värme skulle jag nog tro att du kan sätta en vanlig innerdörr (och sen hålla koll + höja temperaturen om det skulle behövas) (Så har vi gjort med övervåningen där vi inte är till vardags utan använder det mest till förvaring. Termostaten är inställd ca 10 grader och håller koll på luftfuktigheten så vi kan höja värmen om luftfuktigheten blir oroväckande hög)
 
Ok annars är ju en sån här billig:
http://www.bauhaus.se/yd-ystad-m9x20-hoger.html

Funderar på endast OSB som väggar i förrådet?

Kan man bygga badrummets vägg som om det vore en yttervägg med vindväv och kanske 145 mm isolering för att kunna stänga värmen helt i förrådet om man trots allt skulle vilja ..?
 
Tomrummet mellan tegel och innervägg bör fyllas med en hydrofob isolering i en difussionöppen lösning... Cellulosa stora tomrum blir annars utrymmen för drag...
Innerväggen bör stå på betong så välj slitsade reglar i plåt då undviker du köldbrygga.
Då skruvar du i betongen så ligger cellplasten stadigt
 
Kommer nya bud hela tiden. Förstår inte riktigt på vilket sätt de undviker köldbrygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.