Claes Sörmland
A
F
R RoAd skrev:
Ingår en klimatanalys i bygglovshandlingarna? Det var mer än jag visste och i.s.f. känns ju denna idén överflödig. Kan du ge en källa?
Det framgår av bygglovshandlingar vad det är för storlek, konstruktion och material. Detta är inget annat än en gräddfil för de stora husbyggarna med sina kataloghus som dom rimligtvis kan schablon-klimatanalysa en gång så till vida det inte skall in körsträcka och Euroklassning på alla transporter på bygget.

Boverket har en fullt fungerande e-tjänst där man via Bankid loggar in. Är dom i ett så förbannat behov av statistik (trots att dom redan har en relativt bra bild av hur privatbyggda hus ser ut och därmed klimatavtrycket det ger) så skulle detta kunna vara ett par tusenlappar extra i bygglovet som sen betalas tillbaka för en levererad klimatanalys via e-tjänsten.
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Sånt brukar medföra stora gränsdragningsproblem och att företag fuskar.
Ja gränsdragningar är svårt, men handlar inte det mesta om det? Ex bonus-malus skatten för nybilar mm mm
Företag som fuskar borde straffas ännu hårdare. VW koncernen verkar ju klarat sig bra trots diesel gate
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet du vad det kommer att kosta?
Jag har inte läst vad en klimatdeklaration, men det låter bara som att man ska visa hur mycket påverkan på klimatet det har blivit för bygget. Det gör inte nå nytta för miljön, bara ett papper med siffror på. Måste läsa vad dom menar kanske.

Det som borde fungerar är väll att göra det billigare att välja miljövänliga material och dyrare för det andra. Och det med dåligt kvalitet ska företagen som tillverkar det få nå straff avgift. Som ex. alla dom här dåliga golven som säljs och sen byta ut efter kanske 10år, och fönster dom inte går att renovera utan måste kasseras efter 50år.
 
Claes Sörmland
Din beskrivning är korrekt att det handlar om dokumentation och inte direkt om att minska några klimatutsläpp. Regeringen och Boverket tänker sig att byggherren genom dokumentationen blir medveten om byggnationens klimatpåverkan och då kommer byggandet att ändras så att klimatutsläppen minskar. Dock presenteras inga som helst belägg för att denna indirekta mekanism skulle fungera så det får nog skrivas på kontot gröna förhoppningar.
 
K Kortling skrev:
Att det är bra är inte samma som måste.

Motivera också gärna varför det är bra.
Det gör ingen skillnad i praktiken, med tanke på hur övriga världen beteer sig. Så för vem är det egentligen "bra", mer än för stater som vill införa klimatskatter i syfte att höja sina inkomster och för känslomänniskor som vill sova bättre på natten?

Obs. Att föregå med gott exempel är inte ett riktigt argument.
Vi släpper ut mycket mer i vårt byggande än många andra gör. Om alla länder började byggs som vi gör så skulle klimatet inte vara så bra som det är i dag, och det är inte enbart byggandet, vi svenskar är bland dom bästa att släppa ut massa skit i naturen. Men andra länder börjar komma ikapp.
 
Bjor Bjor skrev:
Vi släpper ut mycket mer i vårt byggande än många andra gör. Om alla länder började byggs som vi gör så skulle klimatet inte vara så bra som det är i dag, och det är inte enbart byggandet, vi svenskar är bland dom bästa att släppa ut massa skit i naturen. Men andra länder börjar komma ikapp.
Berätta hur svenskt byggande skiljer sig från andra västländers ifråga om utsläpp?
 
A Arga ingenjörn skrev:
Berätta hur svenskt byggande skiljer sig från andra västländers ifråga om utsläpp?
Vem så att det är västländer. Hela den här planetens ekosystem hänger ihop.
 
Bjor Bjor skrev:
Vem så att det är västländer. Hela den här planetens ekosystem hänger ihop.
Eftersom du verkar vara intresserad av att missförstå, låt mig omformulera frågan:

Berätta hur svenskt byggande skiljer sig från andra klimatmässigt motsvarande länder ifråga om utsläpp?
 
Nu är dom flesta länder som lever som vi lika dåliga.
A Arga ingenjörn skrev:
Eftersom du verkar vara intresserad av att missförstå, låt mig omformulera frågan:

Berätta hur svenskt byggande skiljer sig från andra klimatmässigt motsvarande länder ifråga om utsläpp?
Du menar att jämföra länder som släpper ut lika mycket i byggandet som vi? För det var inte det jag skrev. Jag skrev "Vi släpper ut mycket mer i vårt byggande än många andra gör"

Ta vi dom som lever ungefär som vi gör, vi som är lättpåverkad av dom stora tillverkarna av byggmaterial och som är billigt att tillverka men släpper ut mycket. Så har vi Tyskland som ligger före oss. Frankrike när det gäller isolering.
 
Bjor Bjor skrev:
Nu är dom flesta länder som lever som vi lika dåliga.

Du menar att jämföra länder som släpper ut lika mycket i byggandet som vi? För det var inte det jag skrev. Jag skrev "Vi släpper ut mycket mer i vårt byggande än många andra gör"

Ta vi dom som lever ungefär som vi gör, vi som är lättpåverkad av dom stora tillverkarna av byggmaterial och som är billigt att tillverka men släpper ut mycket. Så har vi Tyskland som ligger före oss. Frankrike när det gäller isolering.
Svårt att avgöra om du trollar eller ej, men det är svårt.

Berätta hur Tyskland eller Frankrike "ligger före" Sverige i frågan om utsläpp vid husbyggnation.
 
A Arga ingenjörn skrev:
Svårt att avgöra om du trollar eller ej, men det är svårt.

Berätta hur Tyskland eller Frankrike "ligger före" Sverige i frågan om utsläpp vid husbyggnation.
Jag orkar inte förklara för dig, för du har ändå inte intresse för det.

Själv köper jag min isolering från Frankrike, och den tar upp mer koldioxid än vad tillverkningen och frakten släpper ut. Det finns att få tag i Sverige också, men det produceras för lite så det är så gott som alltid slut. För i Sverige vill vi bara ha miniralull som kräver massor med energi att tillverka.
 
Kan du inte berätta för oss andra då? Det låter onekligen intressant.
 
hsd
mexitegel mexitegel skrev:
Kan du inte berätta för oss andra då? Det låter onekligen intressant.
Intressant var ordet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.