Jag förstår inte riktigt vad man vill vinna på detta, man kan ju redan expropirera mark om det finns en verklig anledning, vad ska detta vara bra för ? det krånglar ju bara till allt till ingen nytta.

..Å andra sidan förstår jag inte att en enda människa röstar på sossarna heller.

Sen går man ut med nån halvhjärtat dementi med "nää men det var ju inte SÅÅ vi menade", trots att sossarnas nationalsport är ändamålsglidning.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
big mike och 27 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
HEM2121 och 9 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att den nästan inte användes (fåtal fall om året enligt en sida), apropå att folk i tråden tror att det är något som kommer användas i stor skala.
Måste överträdelser av enskildas rättigheter ske i stor skala för att man ska vara emot?

Vi har en expropriationslag, behöver vi göra det lättare för stat och kommun att ta över enskild egendom än så?
 
  • Gilla
  • Älska
Enolf och 19 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
GlennB GlennB skrev:
Jag förstår inte riktigt vad man vill vinna på detta, man kan ju redan expropirera mark om det finns en verklig anledning, vad ska detta vara bra för ? det krånglar ju bara till allt till ingen nytta.

..Å andra sidan förstår jag inte att en enda människa röstar på sossarna heller.

Sen går man ut med nån halvhjärtat dementi med "nää men det var ju inte SÅÅ vi menade", trots att sossarnas nationalsport är ändamålsglidning.
Det är bara att läsa eller lyssna på vad regeringen vill:

Här berättar den gamle LO-basen att regeringen vill ge kommuner bättre förutsättningar att bryta segregationen. Man vill helt enkelt att kommuner bygger nya hyresrätter i villaområden och i bostadsrättsområden för att bryta medelklassens bostadsisolering.

Till detta huvudskäl tänker man sig att kommunen ska ordna med företagsetableringar/företagsexpansioner, bygga för civilförsvaret och göra klimatanpassningsåtgärder på marken man kommer över med den nya lagen.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/06/utredning-om-en-ny-forkopslag/
 
  • Gilla
Kromo och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att den nästan inte användes (fåtal fall om året enligt en sida), apropå att folk i tråden tror att det är något som kommer användas i stor skala.
Saken är ju den att man nu vill utvidga begreppet så att det skall kunna användas av flera olika anledningar, vilket också borde leda till fler fall per år.
 
  • Gilla
cdx873v och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi har en expropriationslag, behöver vi göra det lättare för stat och kommun att ta över enskild egendom än så?
Nej
 
  • Gilla
SonnyListon och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi har en expropriationslag, behöver vi göra det lättare för stat och kommun att ta över enskild egendom än så?
För den som vill att kommunen ska driva en s. k. aktiv bostadspolitik så att områden blandas socialt genom kommunalt byggande så är det väl en möjlig väg att gå. Samma idé som drivs av regeringen på skolområdet där man vill flytta runt barn mellan skolor utifrån sociala parametrar. Lite krasst så handlar det ju om att integrera den fattiga invandrade gruppen med den väletablerade medelklassen som därmed ska hindras från att isolera sig socialt.
 
  • Gilla
Andreas Al
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
s. k. aktiv bostadspolitik så att områden blandas socialt
Ja, varför göra något enkelt som att generellt utöka byggrätterna när man kan få detaljreglera. Då skulle det ju krävas kompetens för att få vara den som bygger.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite krasst så handlar det ju om att integrera den fattiga invandrade gruppen med den väletablerade medelklassen
Vad nu den väletablerade medelklassen är idag? Är det jag som sliter som ett svin varje vecka, och har gjort sedan jag var 15? Jag har sannerligen inte växt upp på rosa moln med bidragsfickorna fyllda till bristningsgränsen. Jag skulle tippa på att ca 75% inte vill integreras med mig, och det är ömsesidigt om man kan uttrycka sig så. Helt otroligt att det fortgår öht.
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 20 till
  • Laddar…
Politikernas makt och arbetsuppgifter skall minskas, inte ökas.
Deras klåfingrighet är alldeles för stor redan.
 
  • Gilla
HEM2121 och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samma idé som drivs av regeringen på skolområdet där man vill flytta runt barn mellan skolor utifrån sociala parametrar.
Perfekt.
Lysande ide att förstöra även de fungerande skolorna. Man baxnar. Var är mitt sextiotals-Sverige, saknar dig!
 
  • Gilla
  • Älska
Heij83 och 9 till
  • Laddar…
A
mikethebik mikethebik skrev:
Perfekt.
Lysande ide att förstöra även de fungerande skolorna. Man baxnar. Var är mitt sextiotals-Sverige, saknar dig!
Alla ska ha det lika dåligt. En genial och rättvis idé enl vänstern.
 
  • Gilla
  • Haha
HEM2121 och 22 till
  • Laddar…
Nu tycker jag att detta låter som en utomordentligt dålig idé, men vad exakt är det som hindrar kommuner att göra samma sak redan idag?

Alltså, kan de inte ge sig in i en budgivning?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Just gårdar, dvs jordbruksfastigheter, har väl redan en sådan förköpsklausul? Fast jag vill minnas att det är Länstyrelsen, inte kommunen, som har förköpsrätten. Eller var det det som försvann 2010? Jag köpte en jordbruksfastighet ca 2007 och ”drabbades” av en sådan klausul.
T topmount skrev:
Så om man hårdrar det skulle staten kunna komma och tvångsköp tex en släktgård när den byter ägare mellan generationer, eller tänker jag fel? Eller gäller det bara tomter, lite luddigt i artikeln.
 
Skumpe
T topmount skrev:
Så om man hårdrar det skulle staten kunna komma och tvångsköp tex en släktgård när den byter ägare mellan generationer, eller tänker jag fel? Eller gäller det bara tomter, lite luddigt i artikeln.
Visst, behövs den för försvaret av Sverige är det väl rimligt att de inte behöver vänta tills den byter ägare också?

Tror det är möjligt redan idag, den nya lagen kommer nog användas till annat...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.