Jag hittar bara halva svaret när jag söker på BH, så det får bli en egen tråd.

Bygger badrum. Har reglat upp en bärande vägg. Eftersom vissa stolpar behövde stå på vissa specifika ställen har jag bara fått måttet 60cc i två "fack". Övriga ligger på runt 40cc.

Jag ska sätta gips (såklart). Vad jag lyckats läsa mig till så ska enkelgips monteras på reglar 30 cc. Dubbelt gips kan sättas på 60cc. Men det har alltid varit i samband med att man pratat kakel på väggen.

Då undrar jag följande:

Om jag ska måla tätskiktet, är det ändå samma behov av att regla 30 cc? Det blir ju inte så tungt menar jag.

Om jag nu kör med dubbla gips istället, hur monterar jag dessa egentligen? Det får jag heller inte riktigt fram. Man ska väl helst ha förskjutna skarvar?

Jag hade ju tänkt mig att spika råspont under gipset. Håller på söka klarhet i om det skulle vara ok eller inte enligt MVK´s branschregler.
 
Om du ska ha plastmatta så räknas den som tätskikt.
 
Som jag skrev i mitt inlägg: jag ska MÅLA tätskiktet enligt MVK´s branschregler. Alltså ingen plastmatta. Och jag frågar övht inte om tätskikt, det har jag koll på.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Ola78
Funkar det med dubbelgips och c/c600 så kan du nog köra på det. Men kollar man lite på gipstillverkarnas hemsidor, rekommenderas väggar med dubbelgips att ha max c/c 450, men det borde du kunna lösa genom att mäta ut 450 avstånd.Då blir de bärande reglarna kvar men du får ett bra avstånd som funkar till 900 skivor. Lite mer arbete blir det ju dock. Anledningen till att tillverkarna i sina ritningar om väggens uppbyggnad kör med 450 misstänker jag är att 900 skivor är mycket lättare att hantera än 1200, dessa är inte alls roliga att jobba med om det är trångt, i trappor och dyl.
 
Jag är inne på att regla upp cc 30 och köra med enkelgips som det känns nu. Blir inte så farligt xtra mkt jobb. Tänkte faktiskt bara regla upp med 45:surprised:r mellan 95:surprised:rna. Det borde väl funka om det bara är för att fästa gipset i?
 
Ola78
45:surprised:r riskerar att bli lite svajigt men det kan nog gå i och med att du inte ska ha något kakel. Jag vet inte hur känsligt målade våtrumsskikt är för rörelser i väggen, tänker mest så att det inte riskerar att spricka. Ett annat alternativ är att använda 45*70 istället för att vara på den säkra sidan. Detta med råspont förresten, läser man detta som finns här på forumet så är i alla fall OSB godkänt vilket rimligtvis även råspont borde vara i så fall.

Publicerad 2011-01-21 13:58
OSB i badrum?
Kan jag satta en OSB skiva i badrum om jag satter en godkand badrums skiva utanpa
Svar:
Hej,

Ja, det går alldeles utmärkt. I den utgåva av BBV som gällde från sommaren 2007 till för ett år sedan förbjöds träbaserade skivor bakom våtrumsskivorna, men i och med att den senaste versionen kom ut blev träbaserade skivor på nytt tillåtet bakom våtrumsskivorna. Tänk på att montera OSB-skivorna med 3 mm mellanrum (det är därför de bara är 1197 mm breda istället för 1200 mm).

Hälsningar
Jon Hedelin
 
Om du vill sätta kakel om 5 år är det inte bättre att ta lite höjd för det?
 
Varför inte 95 direkt istället för 45? Då vet du att du har en vägg som bara är att kakla om målningen inte blev som du tänkt dig. Lägg gärna in resultatet på den målade väggen sedan, låter kreativt.
 
Ola: Kruxet är att jag ska följa MVK´s branschregler, och där verkar det inte vara ok med träbaserat. Fast det är lite luddigt uttryckt.

Noseone/pbengtsson: Det kommer inte vara aktuellt med kakel i framtiden heller av olika anledningar. En är att det är tveksamt om målat tätskikt är godkänt som tätskikt under kakel. Jag har en helt egen tråd för hela projektet där du gärna kan följa utvecklingen: http://www.byggahus.se/forum/badrum/165162-vart-badrumsprojekt.html

Vad gäller dimensionen på regelverket så får jag kanske böja mig. På en höjd på 2,4 m så blir 45:a lite svajjigt. Å andra sidan ska det ju kortlas för uppfästning av spegel mm. Och å andra sidan igen så är ju ytterväggarna påreglade med 45:surprised:r som är stabila. Men där finns ju mer att fästa i.


Edit: en tanke ang befintligt tätskikt under kakel. Man kan ju kakla på plastmatta under vissa förutsättningar. Om nu mattan isig har en livslängd på 10-15 år, så känns det ju sådär att kakla på en matta som suttit där några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.