StyrmanBerg skrev:
Den ritsar 0.1 mm bort från gummilisten om jag inte fattat det helt fel.
Så tolkar inte jag det hela:

Det som händer är när man för ner sågen till det förinställda djupet på 3mm är att sågklingan flyttar sig 1tiondel närmare motorn eller rätare sagt åt det hållet. När man sågat det första snittet på 3mm så är det dags för det andra snittet då vrider man bara på det lilla ritsvredet och sågar det andra snittet som då blir 1 tiondel från motorn

Jag läser det som att man krafsar på ytan både till höger o vänster om det slutgiltiga snittet
 
Läste inte så noga där, hade för mig att det var så efter en diskussion med en försäljare om den sågen för ett tag sen. TS info är färskare så det är helt klart sannolikt att jag har fel.
 
phl skrev:
Ritsfunktionen saknar jag på Festools såg, har man använt Makitas såg inser man att det är läge att Wendlingen snyter ur sig en ny sänksåg. Har klurat lite på om det går att göra någon enkel plastbit att montera på TS55:an för att kunna slå av och på ritsfunktion men inte kommit fram till en smidig lösning.
Det gör de väl snart, och de måste toppa alla andra. Tycker nog dock att lösningen verkar enklare än att vänta; nämligen att köpa en Mafell... Den kommer ju också i Systainer.
 
Jag tycker också mafellen verkar riktigt fin, och visst blir man sugen. Lite frågetecken dock - gillar inte riktigt tanken på att "ritsningen" eventuellt äter på gummikanten. Och så saknar jag såklart plug-it, vilket är störigt när man har slang och sladd i ett paket. Och att eftermontera plug-it är tyvärr en så klumpig lösning.

Om någon från Festool läser detta så hör av er - jag har en lång lista på features som önskas:)
 
Både festool och mafell skär man bort gummi med första snittet på för att resterande gummiläpp ska kunna agera perfekt indikation på var snittet hamnar. Så klippet är ett förstasnitt med ny skena eller nypåklistrad gummiläpp bara.
 
Tobbe när man köper en ny skena så måste man "såga in gummilisten".

När man gör ett rits skär med maffelen så flyttar klingan sig mot gummilisten. Så gummilisten är då 1 tiondel från tänderna när man gör ett vanligt sågsnitt. Men det gör inget för dom gångerna man vill ha ett fint snitt på ovansidan(undersidan blir ju nästan alltid fin)så gör man bara ett förskär "ritsa".Och som jag skrev i första inläget så är det bara biten som ligger under skenan som garanterat blir utslagsfri.

Mvh Pär H
 
Importensketsig skriver snabbare än mig.

Pär
 
pär h skrev:
Tobbe när man köper en ny skena så måste man "såga in gummilisten".

När man gör ett rits skär med maffelen så flyttar klingan sig mot gummilisten. Så gummilisten är då 1 tiondel från tänderna när man gör ett vanligt sågsnitt. Men det gör inget för dom gångerna man vill ha ett fint snitt på ovansidan(undersidan blir ju nästan alltid fin)så gör man bara ett förskär "ritsa".Och som jag skrev i första inläget så är det bara biten som ligger under skenan som garanterat blir utslagsfri.

Mvh Pär H
Men det är väl den defekten som bekymrar vissa av oss... att snittet inte längre kommer intill gummilisten utan en tiondel utanför.
Men o andra sidan måste man ju inte fördärva skenan på det sättet. Det är ju bara att låta bli o använda funktionen med att dra klingan åt vänster. På samma sätt som man undviker att köra med för tjocka klingor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.