telabtelab skrev:
Varför anställer man då dig före någon annan?
Tja...intervju (anknyter tex till tråden om varför kunderna inte svarar på offerter), provanställning (har av förklarliga skäl ingen motsvarighet i denna diskussion - även om det nog hade sparat många tårar hos konsumenterna att ha möjligheten att provanställa sin hantverkare:) )
 
T
Daniel_N skrev:
Tja...intervju, provanställning
Ja du ser! Likhetstecken finns farligt nära till det du kallar problem !!!!
 
telabtelab skrev:
Ja du ser! Likhetstecken finns farligt nära till det du kallar problem !!!!
Jag förstår inte vad du menar med detta inlägg. Detta sidospår börjar alltså med inlägg 22. Jag har läst ett flertal gånger, men förstår vare sig vad du menar eller din poäng.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Har du någon källa på detta? Jag känner inte alls igen mig i detta, och jag hade absolut själv tagit kontakt med referenterna. Trots detta tror jag att du kan ha helt rätt. Men som sagt, har du någon objektiv källa, eller är detta din magkänsla/erfarenhet genom yrket eller liknande?
Egentligen så har "pbengtsson" i inlägg nr 30 gett en del av svaret på dina frågor.

Jag har inte ännu träffat en kund som på eget initiativ frågar efter referenser. Jag brukar ofta fråga mina kunder om de har ringt någon referens. Hälften av mina kunder kollar inte upp de referenser jag lämnar. Omkring en kund av tio kollar upp mer en än en referens. Jag tror inte någon har varit och tittat på något jobb jag gjort.

De som inte kollar upp brukar säga ”du verkar så kunnig och ärlig så det verkade inte behövas”. Eller så tycker de att det är genant att ringa en referens ”för då verkar det som om vi inte litade på dig”.

Ett tips ang. ordet referens:
2 (mest plur.) person som man hänvisar till för upplysningar om viss persons kvaliteter vid ansökan om anställning e.d.: på anställningsformuläret anges tre ~er
BET.NYANS: utvidgat om själva upplysningen rekommendation: goda ~er krävs för jobbet
2009-10-10 Nationalencyklopedin • Ordbok
http://www.ne.se/sve/referens
 
M
Det är kanske inte helt meningslöst att ta referenser men näst intill. Vem är det jag ska fråga? Tidigare kunder som hantverkaren refererar till? Jo, för han tar nog med de kunder som inte är nöjda!
Ska jag fråga de som nyss fått arbetet utfört och inte ännu märkt att de kommer att få skador längre fram för att arbetet är illa utfört?
Ska jag fråga dem som är helt omedvetna om problemet trots att det är uppenbart för de flesta andra?

Det är jättesvårt med referenser, man har olika krav och olika kunskap. Tex finns det många som har åsikter om läkare och rekommenderar dem. Varför är denna läkare bra? Oftast för att h*n skriver ut antibiotika i mängder eller för att h*n är väldigt trevlig. Att bedöma en läkares yrkesskicklighet är det inte många som kan göra på ett korrekt sätt. Men många har åsikter!

Denna typ av forum tror jag är en bättre väg att gå. Men jag tycker att fler borde skriva om enskilda företag och hänga ut dem som inte sköter sig. Det sker i viss mån men då kommer oftast "hantverksmaffian" och trycker ner dessa åsikter. Ett annat problem är att man inte kan vara helt anonym och många vågar inte skriva om det de råkat ut för då byggbranschen kan vara väldigt hotfull.
Det glädjer mig att fler och fler agerar kraftfullare mot byggbranschen men så länge branschen inte själv förstår att det är ett stort problem och att man skulle tjäna mer pengar om man skötte sig så kommer vi att få leva med att bli blåsta till höger och vänster.
 
Daniel_N skrev:
Jag tror personligen, att även er dålig hantverkare, som gör småjobb hos folk (se Moannes målare i den andra tråden) kan se till att anstränga sig, eller av andra anledningar se till att skaffa 3 bra referenser per år. Är man dålig så kan man ju använda kompisar, göra kunden en "tjänst" genom att ta svart betalning osv. Gör man 10 jobb per år, och 3 är bra och 7 dåliga så är det ju inte mycket till hantverkare enligt mitt sätt att se på det - även om jag naturligtvis förenklar i det närmaste kriminellt mycket genom att dela upp det i bra och dåliga jobb, men jag tror du förstår hur jag menar.
Att någon skulle använda kompisar känns "konstruerat". Det skulle nog falla samman rätt snart. Och svartjobb har ju knappast med referenser att göra.
Det känns också ”konstruerat” att någon skulle göra 3 bra jobb per år där kunderna är helt nöjda och sedan göra 7 dåliga. Glöm inte bort att de flesta hantverkarna, seriösa som oseriösa, är människor:) och tycker att det är jobbigt med missnöjda kunder. Och 7st per år kan knäcka den mest hårdhudade.
Hur många känner du till som kollat 3 referenser och sedan blivit helt missnöjd med jobbet och hantverkaren?
 
T
Daniel_N skrev:
Jag förstår inte vad du menar med detta inlägg. Detta sidospår börjar alltså med inlägg 22. Jag har läst ett flertal gånger, men förstår vare sig vad du menar eller din poäng.
Det jag menar är om man i egenskap som hantverkare får ett uppdrag via en "intervju" så tycker du att det är problematik?
 
Thomas59
telabtelab skrev:
Det jag menar är om man i egenskap som hantverkare får ett uppdrag via en "intervju" så tycker du att det är problematik?
??? Får nog instämma med Daniel här...förstår inte heller vart du vill komma, förstår faktiskt inte alls vad du skriver.

Klart är väl att ingen enskild åtgärd är lösningen på att hitta en bra hantverkare. De flesta ser nog problematiken med tex referenser så man får ta det för vad det är.

Hantverkarens referenser, kolla referensjobb, kolla om någon känner till hantverkare, kolla certifikat, kolla f-skatt, allmänt intryck, nån sorts bedömning av professionalitet/kunnighet, personkemi, när jobbet kan utföras i förhållande till när jag önskar att det ska utföras, pris, betalningsvillkor och säkert något mer.

Självklart är detta inte rimligt för alla typer av jobb men i alla falll lite större jobb.

Svårt att följa om man har skral kunskap men samtift är det då man är som mest i riskzonen att bli lurad.
 
T
Thomas59 skrev:
??? Får nog instämma med Daniel här...förstår inte heller vart du vill komma, förstår faktiskt inte alls vad du skriver.
Nej vi brukar väl ha rätt så olika åsikter, och förstår ni inte vart jag vill komma så är det lite synd. Lite kortfattat så vill jag komma framåt i debatten.

Lite osäkert om du läst på för du skriver ungefär det jag försöker få fram med att vara noggrann med referenser.
Inte så svårt att förstå väl?


Klart är väl att ingen enskild åtgärd är lösningen på att hitta en bra hantverkare. De flesta ser nog problematiken med tex referenser så man får ta det för vad det är.

Hantverkarens referenser, kolla referensjobb, kolla om någon känner till hantverkare, kolla certifikat, kolla f-skatt, allmänt intryck, nån sorts bedömning av professionalitet/kunnighet, personkemi, när jobbet kan utföras i förhållande till när jag önskar att det ska utföras, pris, betalningsvillkor och säkert något mer.

Självklart är detta inte rimligt för alla typer av jobb men i alla falll lite större jobb.

Svårt att följa om man har skral kunskap men samtift är det då man är som mest i riskzonen att bli lurad.
Man har väl lite skyldighet som kund också att åtminstone försöka engagera sig lite.
 
telabtelab skrev:
Jag är helt öppen för diskussion om det leder oss alla i rätt riktning, inte att läsa stycke upp och stycke ner och fortfarande stå kvar på bricka 1 och behöva försvara vikten av att ta referenser.

Jag är helt övertygad om att alla hantverkare på detta forum vet om att det finns fusk och lurendrejeri. Sedan att dom inte är tillräckligt tydliga för somliga må så vara. Men självklart vet alla om det.

Och det är bl.a. den här myten och attityden mot hantverkare borde upphöra omedelbart om vi skall komma framåt i diskussionen.

Absolut ingen försvarar rötägg till hantverkare, däremot kan en kollega hamna i en situation där rötägget trots allt hamnat i kundkorgen och då skyddar jag min kollega, ja.

Du (ni) måste ju lika gärna ekänna problemet med "rötägg" i kundrörelsen.

Det kan ju omöjligt vara så att alla rötägg hamnade i hantverkskorgen!

Det gör vi, och jag är mänsklig och bryr mig verkligen om min kunder och även "bara" offerttagare.

Jag har inte skrivit ett avtal på c.a åtta år. Vi har haft en muntlig överenskommelse på offerten och det har aldrig varit några större problem.
Var någonstans får du ifrån att en seriös hantverkare vänder på ansvarsfrågan?

Hur GÖTAPETTER kan en seriös hantverkare behöva stå till svars för vad någon annan gör????
Men i morgon lördag är vi väl alla överens här på forumet!!!


JAG SÄG SOM ERNST-HUGO SA. DANSKJÄVLAR!!!

Men i morgon lördag är vi väl alla överens här på forumet!!!
Det jag har att skriva här är egentligen inte någon fortsättning på min argumentation, utan bara en förklaring, då jag tror att du har missförstått lite av vad jag har skrivit. Inte ditt fel dock, jag inser i efterhand att jag var lite otydlig.

Min uppfattning är att en stor andel hantverkare på detta forum fokuserar mer på att undvika diskussion om hantverkare som fuskar/inte kommer i tid etc än att åtminstone börja med att tillstå att det finns problem i branschen. Den hantverkare som börjar med att tillstå att problemen finns, och sen ger tips (ta referenser tex) till kunder, gör enligt min mening helt rätt. Att börja i andra änden är inte fullt lika imponerande i mina ögon.

Klart det finns rötägg bland konsumenterna. Dock är det så att lagen skyddar konsumenterna, just för att de är i en svagare position gentemot hantverkarna - hantverkaren är näringsidkare, kunden är konsument. Grundproblemet är fuskande hantverkare, en av lösningarna är referenser.

Angående att seriösa hantverkare ska behöva stå till svars för oseriösa. Du har missuppfattat mig fullkomligt. Jag argumenterar för exakt det motsatta. Seriösa hantverkare ska inte stå och skydda de oseriösa. En seriös hantverkare erkänner att det finns problem i branschen och hjälper kunder med tips på hur man undviker rötäggen (återigen tex referenser) - vilket gynnar den seriösa hantverkaren, då det (åtminstone i teorin) fasar ut de oseriösa hantverkarna - alla har alltså något att vinna på detta (med undantag av de oseriösa hantverkarna, men de är vi inte intresserade av att stödja på detta forum).
 
Snickar-Urban skrev:
Egentligen så har "pbengtsson" i inlägg nr 30 gett en del av svaret på dina frågor.

Jag har inte ännu träffat en kund som på eget initiativ frågar efter referenser. Jag brukar ofta fråga mina kunder om de har ringt någon referens. Hälften av mina kunder kollar inte upp de referenser jag lämnar. Omkring en kund av tio kollar upp mer en än en referens. Jag tror inte någon har varit och tittat på något jobb jag gjort.

De som inte kollar upp brukar säga ”du verkar så kunnig och ärlig så det verkade inte behövas”. Eller så tycker de att det är genant att ringa en referens ”för då verkar det som om vi inte litade på dig”.
Det du säger kan säkert vara så det ser ut på en massa ställen. Och det är tråkigt att kunderna inte anstränger sig mer för att undgå att bli lurade. Samtidigt är det nog väldigt svenskt - dels att man inte vill förnärma sin hantverkare genom att ringa referenserna, dels att man inte vill tränga sig på och komma hem till dem och titta - vilket, som jag har skrivit om tidigare i tråden - är ett av problemen med referenser - det är inte så lätt att komma hem till folk och checka in deras hem för att se om deras snickare var bra...

Och detta är naturligtvis ett stort problem med referenser (som jag skrev i inlägg nr 10), och något som gör att de inte riktigt är ett universalmedel för att sanera branschen.

Jag föreställer mig att det borde gå att få folk att bli mer benägna att åtminstone ringa referenserna - kanske delvis genom att vi i detta nu har en diskussion om referenser.
 
T
Daniel_N skrev:
Att vara en seriös hantverkare betyder i mina ögon bland annat att man inser och tillstår att det finns en problematik med fusk/klantiga hantverkare i branschen.
Det var bara det här jag menade. Nog ältat om det.
Jag förstår att du som alla vill ha bort fuskare, och det är väl bra om man har en debatt om det.


Men så här såg det väl knappast ut för trettio år sedan, stressen har en hög faktor i det som hänt tror jag. Allt ska vara klart på nästan omänsklig tid och det behövs pappersexercis för minsta extraarbete för att inte bli straffad vid försening.

Det är väl lite som samhälligt i övrigt "stressamhälle"
 
Snickar-Urban skrev:
Att någon skulle använda kompisar känns "konstruerat". Det skulle nog falla samman rätt snart. Och svartjobb har ju knappast med referenser att göra.
Det känns också ”konstruerat” att någon skulle göra 3 bra jobb per år där kunderna är helt nöjda och sedan göra 7 dåliga. Glöm inte bort att de flesta hantverkarna, seriösa som oseriösa, är människor:) och tycker att det är jobbigt med missnöjda kunder. Och 7st per år kan knäcka den mest hårdhudade.
Hur många känner du till som kollat 3 referenser och sedan blivit helt missnöjd med jobbet och hantverkaren?
Jag tror inte att det är så otroligt att tänka sig att det förekommer "kompisreferenser" - även om jag inte heller tror att det är vanligt. Bland mäklare har det ju avslöjats att man har vänner eller "kumpaner" inbjudna till visning för att försöka påskina att intresset är större än det verkligen är. Att motsvarande skulle kunna hända på ett eller annat sätt i hantverksbranschen - där straffet för att "åka fast" dessutom är mindre allvarligt än för mäklare med tanke på legitimationen.

Jag tycker inte alls att svartjobb är irrelevant för referenser - snickaren gör jobbet svart för mig, dvs billigare, och jag ger därför honom en bra referens, antingen uppgjort, eller åtminstone genom att jag intygar att priset var mycket bra. Priset (som blir lägre med svartjobb) är såklart en av de faktorer som påverkar hur kunden upplever hantvberkarens totala insats - och därför också påverkar referensen som kunden ger i ett senare skede. Hur menar du att svartjobb inte är relevant för referensen?

Angående 3 och 7 så var det bara exempel, jag ville försöka illustrera att de referenser som en hantverkare ger ut är partiska och inte alls behöver vara särskilt bra på att illustrera hur nöjda kunderna är.
 
telabtelab skrev:
Det jag menar är om man i egenskap som hantverkare får ett uppdrag via en "intervju" så tycker du att det är problematik?
Jag är fortfarande helt oförstående, kanske kan vi fortsätta detta sidospår via PM?
 
telabtelab skrev:
Man har väl lite skyldighet som kund också att åtminstone försöka engagera sig lite.
Skyldigheter som kund finns angivna i bådei Konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen, men det som är gemensamt är att båda lagarna gör det väldigt tydligt (speciellt i kombination med förarbetena) att det råder informations- och maktasymmetri till näringsidkarens fördel - och följaktligen så är skyldigheterna riktade mot näringsidkaren, dvs hantverkaren.

Däremot är det naturligtvis så att en kund bör vara försiktig och misstänksam. Den som inte är det löper såklart en mycket större risk att bli lurad. Utifrån rent bondförnuft så anser jag att man bör vara engagerad som kund. Men det som ett sätt att undvika att bli lurad. Grundproblemet är att det finns hantverkare (och människor i allmänhet för den delen) som luras. ....se mitt inlägg nr 26.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.