Om du hade tagit dig tid att läsa mitt inlägg kanske du hade uppfattat att vi bor utomlands och vad jag vet så har inte MH några kontor utanför sverige.
Min KA är en välrenommerad arkitekt samt att jag naturligtvis har goda vänner som kan byggteknik vilka har tittat till bygget.
Jag har beskrivit byggnationen i en annan tråd här på forumet.
 
Så allt M bygger är dåligt? Nej det tror jag nog inte.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Det är ju ungefär det som de säger själva i sitt försvar. Att efterssom alla hus de byggt (under ett antal år) drabbas av mögel så är det den normala standarden på ett hus som de producerar. Och därför inget fel.
 
bonnier skrev:
Så allt M bygger är dåligt? Nej det tror jag nog inte.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Eftersom de i dagsläget har grava konstruktionsfel som se inte har valt att åtgärda så ja just nu är allt de bygger dåligt. (konstrukaktionen av "effektväggen" samt grund+vägganslutning)
 
Redigerat:
Herc skrev:
Om du hade tagit dig tid att läsa mitt inlägg kanske du hade uppfattat att vi bor utomlands och vad jag vet så har inte MH några kontor utanför sverige.
Min KA är en välrenommerad arkitekt samt att jag naturligtvis har goda vänner som kan byggteknik vilka har tittat till bygget.
Jag har beskrivit byggnationen i en annan tråd här på forumet.
Tja ägaren BWG Homes har ju verksamhet i Norge vad jag vet och sedan våra 2012 försöker de etablera varumärket Myresjöhus i Norge, de har även verksamhet i delar av Europa och har haft verksamhet i japan (enligt dem själva) Så visst har de verksamhet utanför Sverige. Ahh jag håll på att glömma Åland.
Grattis om du är nöjd med dit hus. Jag hade dock ej sovit gott i ett Myresjöhus efter mina erfarenheter. Ja jag har suttit med dem i förhandlingar och med advokater. TS frågade efter referenser och jag kan inte med mina (och andras) erfarenheter rekommendera dem. Och jag vill å det bestämdaste avråda andra från att anlita ett företag som som agerar med maffialiknande metoder. Jag har byggt flera hus och visst är det lite ruffel och båg generellt i branschen. MEN Myresjöhus är helt klart i en klass för sig. Jag väljer att inte rekommendera andra tillverkare utan snarare att köpa begagnat. Det fins problem med det med men lagarna som skyddar individen är starkare vilket gör affären tryggare. Så så länge lagarna och juridiken skapar fördelar gentemot hustillverkaren kan jag inte annat än att avråda från nybygge generellt men framförallt myresjöhus då jag inte skulle vilja att åt andra fick uppleva det jag och min familj upplevt med dem. Ser ingen relevans att diskutera var någon annan forumdeltagare bor btw.
Mares
 
Redigerat:
Mares,
Tack för bra inlägg. Vi har tänkt detsamma, nästa gång köpa färdigt hus. Har själv inte hamnat i rätten med hustillverkaren men hamnat i absurd situation där Gar-bo skulle kunna hjälpa oss men troligtvis inte gör det. Visst kan det vara jättebra och kul att bygga hus. De flesta klarar sig nog igenom det bra, även om det alltid finns saker som inte blev perfekta. Men man skall veta när man bygger att den där totala tryggheten de gör reklam för, den existerar inte.
 
vad är det som är dåligt med konstruktionen av "effektväggen" samt grund+vägganslutning?
 
Om du är nyfiken på effektväggen fotografera under vägglivet samt för in en tumstock ovanför något fönster då förstår du. Om du vill veta om grunden och väggen kan jag säga att du kan använda tidigare nämnda tumstock och mät distansen mellan grund och panel så kan du lätt räkna ut att väggen viktcentrum inte ligger på voten utan mer på frigolitenen (väggen och panel får Gällivarehäng och plattorna på utsidan formen krackelerar med tid) garanterar sättningar fönster som spricker osv. Detta känner de själva till men löses lätt med en påstridig advokat eller byggledare från myresjöhus sida. Du själv får stå med problemen
Mares
 
Mikael_L
Tusensköna skrev:
Vi gillar husen som Myresjöhus har, men har läst väldigt mycket negativt om dem. Är det någon som har byggt med dem i Sundsvall? Vi tänker att det borde skilja ganska mycket mellan städer, beroende på vilken kontaktperson man har och vilka entreprenörer som anlitas.

Det kanske är bättre att välja Smålandsvillan? Vad säger ni som har byggt med dem i Sundsvall - är ni nöjda?
Hej.
Jag tycker ni tänker helt rätt.
Jag har lurkat runt i forumet här några år nu, och om Myresjöhus har jag fått ett bestående intryck.
Det är att dom alltid skiter i sina kunders problem, centralt från MH.
Det funkar att bygga med MH om det är bra entreprenörer och bygglag på orten, samt bra MH-representanter. Men skiter det sig så visar Myresjöhus upp sitt fulaste ansikte.

Roligt nog satt jag igår hos en granne i ett några år gammalt MH-hus, och vi pratade just om detta.
För dom hade bygget gått bra hela vägen. Och en del småfel som upptäcktes påtalade dom bara för den lokale representanten som snabbt såg till att det fixades.
Min pappa har byggt en smålandsvilla. Och det gick också bara bra.

Men själv skulle jag inte välja Myresjöhus, jag tycker dom har fläckat ner sitt rykte för illa för att göra affärer med.
Men jag antar att det som lämnar husfabriken för det mesta har helt OK kvalitet, så kan ni få reda på att bygglag och representanter i Sundsvall verkligen gör ett bra jobb så kan ni väl chansa.
Men kolla isåfall noga att det är så, och att det även är dessa som kommer få med ert hus att göra - inga andra. Och få in det som en klausul i kontraktet.
Även vilka viten det rör sig om, ifall inte detta avtalade villkor uppfylls.
Samt givetvis andra vettiga viten.

Jag skulle nog anlita en entreprenadjurist, sätta in denne i Myresjöhus förmåga att skjuta fel och problem ifrån sig och be denne kontrollera och fixa till alla avtal så det blir MH som får sitta med svarte petter om det skiter sig och inte vill åtgärda fel och brister.

Men alltså, själv skulle jag helt enkelt avstått affär med Myresjöhus, för att kunna sova någorlunda om nätterna de närmaste åren.
 
Det var jag som startade tråden och jag tänkte meddela hur det gick. Vi köpte tomten till slut och byggde ett Myresjöhus.. Allt gick inte som på räls, men det är det nog inte så många husbyggen som gör. Men på det stora hela fungerade det bra och de problem som dök upp gick att lösa.

Vi upplevde att säljaren i Sundsvall är mycket intresserad av att ha nöjda kunder och han var engagerad under hela byggtiden. Om det var något som vi inte var nöjda med så hjälpte han oss att reda ut det. Vi fick ett hus som vi trivs väldigt bra med.
 
Kul att ni blev nöjda! Trots vad många olyckskorpar här säger (tror) så tror JAG nog att de flesta hus som Myresjö bygger är väldigt bra hus.
 
Mikael_L
bonnier skrev:
Kul att ni blev nöjda! Trots vad många olyckskorpar här säger (tror) så tror JAG nog att de flesta hus som Myresjö bygger är väldigt bra hus.
Det tror jag också (jag är ju en av olyckskorparna).
Men däremot verkar något hus ibland gå rent åt h*ete, och då verkar myresjöhus vara tråkig att ha som motpart.

Jag kan ju länka upp några trådar från detta forum, annars går det ju att söka med "myresjöhus" som sökord och hitta.

Jag kan bara på rak arm komma ihåg tre hustillverkare som florerar flera ggr på detta forum med hemskt missnöjda kunder och långa beskrivningar över den totala nonchalans som dom möter sina kunder med.
Det är Borohus, Myresjöhus och Huscompagniet.

Jag kan ju givetvis glömt någon, missat någon. Men efter att häckat på detta forum i snart 10 år har dessa tillverkare landat stadigt längst ner på min shit-list.


Och JA, jag är helt säker på att dessa också skeppar ut ett stort antal bra och fungerande hus varje år, så man ska bara ha lite tur och få just något av de byggena. :)
 
Jo jag har självklart sett debatten här som poppar upp lite nu och då, även om jag inte följt den jättenoga och kan säga om det är nya problemhus varje gång eller om det är samma som används som slagträ om och om igen. Det är mycket möjligt att Myresjöhus har ändrat profil sedan vi byggde vårt första hus med dem för +15 år sedan, men DÅ var de väldigt flexibla och lyhörda. Tycker dock väldigt synd om/när någon drabbas av problem med husbyggen, oavsett leverantör, det är ju en av de största sakerna man gör i livet.

Jag är däremot kanske en mer optimist än du, jag tycker inte att man måste ha tur för att få någon av de bra husen, utan man har otur om man får ett av de dåliga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.