Priserna angivna ovan gäller 10 liters spannar. Men jag måste oxå rekommendera att koka själv. Falu ljus bli ju genast billigare än vanlig falufärg. Och det är ändå om man köper ingredienserna på Gysinge som ju inte brukar vara billigast. kan man hitta pigment etc billigare nån annanstans kanske?
 
oj vad jobbigt det blev nu, jag skrev för ett år sedan att vi hade börjat måla ... det kanske är dags att dra de där sista penseldragen under takfoten etc så man blir klar då ...

.Henrik
 
Vill gärna höra hur ni som är förtjusta i akademiska resonemang ställer er till följande scenario:

I en oskiftad (tät) by finns ett antal byggnader, bostäder och uthus, med blandade åldrar från 1700-tal fram till mitten av 1900-talet. Samtliga är rödfärgade, med den nyare, mörka nyansen.

Nog känns det då märkligt att som enda husägare gå tillbaka till den ljusare nyansen? Även om man tycker den är vacker? Det får ju en viss effekt på helhetsmiljön menar jag...

Nu lär det visserligen dröja innan vi målar om, men frågan är intressant tycker jag.
 
Sara_B: Jo, kulturmiljön och landskapet runt omkring är ju faktiskt också någonting man måste ta hänsyn till! Jag har sett ett exempel på en stadsmiljö där alla hus var reveterade - utom ett, som hade återställts till ett ursprungligt utseende. Det bröt av rejält och var knappast "byggnadsvårdsmässigt korrekt" skulle jag vilja påstå! Dock vet jag väl inte om det skulle göra så mycket att övergå till ljus falu - inte mer än att övergå till plastfärg som glänser i solen jämte de slamfärgade husen (det har jag också sett exempel på).
 
I och med att det är en by har troligtvis de bebodda husen varit ofärgade till en början och sedemera rödfärgade. Lador, uthus, bodar etc kan ha rödfärgats senare än så och då torde man hunnit med att använda olika brända rödfäger.

Att då placera in en något ljusare eller mörkare i miljön tror jag inte skulle få någon större konsekvens. Den äkta rödfärgen är ju fantasktisk på så sätt att den har ett spektrum av röda färger beroende på ljusinstrålning, befuktning av ytan etc. och inte som övriga färgerna som i jämförelse är väldigt färgstabila...

Med detta sagt vill jag lägga en brasklapp för det kan ju även vara så att miljön färgmässigt kan ha varit utpräglat homogen. Förr fanns ju röfärgare som gick mellan byarna och sprutade kåkarna röda.... men det är en annan historia.

Visst kanske det bryter av som nymålat men det torde även kunna ha positiv inverkan på de som inte bryr sig nämnvärt om byggnadsvård. Varför då? Av inledningen att döma (oskiftad by) så bör huvuddelen av kåkarna varit av den ljusare sorten från början. Grannar brukar följa efter och måla vartefter nån tar fram penseln. Förhoppningen kan ju vara att flera väljer att gå mot en mer korrekt färgsättning och därmed på sikt minska skillnaden.

En andra brasklapp på plats. De i detta sammanhang "nyare" kåkarna, låt säga efterkrigs tid eller senare, har aldrig varit ljusa i sin röda färg och bör därför få vara mörkare. Dessa har även de sina värden.

En intressant aspekt i det hela kan även vara att se till foderfärgsvalen på byn för att se vilken tidsepok som låtit sig göra gällande. knutar i faluröd eller inte? Gråvit eller helvit? FInns som sagt mycket roligt att gotta sig i om man ser till hela miljöer...

Får fundera lite på frågan, kanske återkommer...
 
Jag fick veta en kul detalj om vårt hus häromdagen: det rödfärgades första gången 1909 och var omålat i sextio år innan dess. Och byns första panelade hus fick sin panel strax dessförinnan. Lite bryderi - för hur ska man då göra? :)

Hur länge användes den ljusare faluröda färgen?
 
Rödfärgen av den ljusare sorten användes nog ända fram till 50-talet.

Efter att funderat vidare: Har sett ett hus (finns i Gottröra och syns från väg 76? upp emot kyrkan) som är färgat med både mörkare och ljusare faluröd utan att det stör något nämnvärt.
 
Det finns en del traditioner att måla med en blandning av trätjära och Falu Rödfärg. Den blir ju väldigt mörk.
Roslagsmahogny: det är väl en blandning av trätjära, linolja och terpentin. Ingen Rödfärg i den.
 
andersmc: Jag har sett bild på roslagsmahogny med rött pigment i (man kan pigmentera roslagsmahogny, oftast görs det med kimrök)! Den blev brinnande orangeröd och fick väldigt fin lyster.
 
Felet med den "vanliga" falurödfärgen är ju att den i vissa ljuslägen inte alls är röd utan blålila. Vi målade om vår västerbottensgård med Falu ljusröd och det blev super-duper. Skillnaden är enorm. Har en bild någonstans där vi målat om halva, ska försöka hitta den.
 
Vill jättegärna se den bilden! Är för närvarande i färd med att övertyga fästmannen om att vi ska måla med falu ljus...
 
Vi har precis målat vårt nybyggda Eksjöhus med Faluljus (utan linolja). Bifogar en bild, där jag även själv finns med i full färd med att koka en ny batch med färg. Kan vara lite vanskligt med bilder och färgåtergivning, men vi är i allafall klart nöjda med resultatet.
Anledningen till att vi kokar färgen själva är dels för att det är kul och dels för att vi har en bunt ekonomibyggnader som också behöver målas så det finns mycket pengar att tjäna.

Var beredd på att släkt och vänner kan reagera negativt om du väljer den ljusa rödfärgen. Verkar sitta ganska hårt i folks själar nuförtiden att rödfärgen ska vara ganska mörk och lilatonad... :)
 
  • IMG_1493y.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dfallman skrev:
Felet med den "vanliga" falurödfärgen är ju att den i vissa ljuslägen inte alls är röd utan blålila. Vi målade om vår västerbottensgård med Falu ljusröd och det blev super-duper. Skillnaden är enorm. Har en bild någonstans där vi målat om halva, ska försöka hitta den.
Kolla länken (har också en till bild i min stream):

http://www.flickr.com/photos/11430920@N04/1116188822/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.