Ju äldre hus, ju lämpligare med ljusröda slamfärgen. Mörkare är även den vacker men den "palett av röda färgnyanser" du får beroende på väder och ljus i den ljusa så tycker jag den är finare. Åldern på husen kanske även den kan motivera en ljusare variant. Men smaken är som baken och det jag tycker du bör passa dig för är för hög halt av linolja i slamfärgen (om du vill underlätta ommålning framöver) å andra sidan kanske en linoljehaltig färg håller något år längre...
 
Vi har precis börjat måla om vårat hus eftersom man börjar kunna se trät bakom färgen på väster och söder sidan av huset.
Vi valde faluljus just för att vi trodde att den skulle passa bättre ( nuvarande mörkröda ser nästan lila-röd ut)

OJ,OJ,OJ vad snyggt det blir, och helt plötsligt inser man att uthuset som ingen har målat på circa hundra år matchar i färg ...
Ångrar inte en sekund att vi valde faluljus istället för "vanlig falu"(modern falu)

Skillnad i pris dock för de som undrar, ungefär dubbelt så dyrt att välja Faluljus och hör och häpna, Gysinge var det billigaste stället att köpa den på!

Äkta falu på byggmax=199:-
Äkta falu på alcrodesigner=450:-
Ljus falu på Alcrodesigner=650:-
Ljus falu på Gysinge=450:-
Avser 5liter hinkar(eller var det 10L?)

Henrik Åkesson
 
Kul att Gysinge var billigast för en gångs skull!! ;D
 
Är det nån skillnad på de olika märkena? Oavsett, vanlig faluröd eller ljus faluröd, är det samma färg i burkarna hos Gysinge, Bygg-Ole, Skansen etc? :-?
 
Anders_Roslagen skrev:
Ju äldre hus, ju lämpligare med ljusröda slamfärgen.
Oj, jag hade trott precis tvärs om. Äldsta "faluröda" trodde jag snarast var rågon fom av förtjärning som är mycket mörkare än dagens "falumörk". Man lär så länge man får lever :)

Själv föredrar jag den mörkare men tja, än en gån är smaken som baken.
 
OlaF: Kanske åsyftar du roslagsmahognyn? Det är en helt annan typ av "rödfärgning" för utomhusbruk. Finns nog gamla trådar om det här på forumet med. Eventuellt kan det vara den som kopieras när man målar knutarna svarta (Svarta foder/knutar som förövrigt troligen inte har nån större historisk förankring, men som uppskattas av många och tycks vara halvvanligt i Roslaagen).
 
Jag tänkte mest på de äldre härbren och uthus jag sett när jag varit i Rättvik. De hade en mycket mörkare kulör och jag fick förklarat för mig att de var rödtjärade och därför mörkare. Tydligen inte rätt någonstans i den förklaringen :)
 
Hej OlaF.

Är uppvuxen i Dalarna och de hus som är rödfärgade i de norra delarna har till 99 % den mörkare röda färg. Jag bor nu Västmanland och i Västerfärnebo trakten är även de röda husen av den mörkare rödfärgen. Vi har ett gammalt härbre på gården som är mörkröd. Ljusrött har jag inte sett någonstans mer än på "nymålade" hus, men vad som är rätt vet jag inte :-D
 
Det är ju så med rödfärgen att man måste förnya den. Den ljus rödfärgen har varit den som använts från 1600-talet och frammåt. Den mörkröda är från mitten av 1900-talet. Exempelvis kan man ju kolla in lite Carl Larsson målningar som oftast framställer rödfärgen som en ljus, kanske tom något orange färg. Måste rekomendera källan "Den röda färgen" av Margareta Kjellin, Nina Ericsson. En väldigt vacker bok förövrigt.
 
Intressant problem förresten, ur rent akademisk aspekt.

För hur "bevisar" man vilken färg något hade förr? Att jämföra med en målning kräver ju att man *vet* att den röda färg konstnären använder är ljusäkta och inte bleknar t.ex. Konstnären kanske dessutom föredrog en ljusare färg och valde att avbilda huset så i ren konstnärlig frihet. Eller så målade han helst i full sommarsol och söderläge där även den mörkare rödfärgen ser ljus ut. Eller så var han något färgblind :)
Inte för att jag tror att folk som forskat massor i ämnet har åt skogen fel och det jag trodde är rätt, men det är ändå litet intressant hur svår bevisningen är i en sådan forskning. Tycker jag i alla fall.

Oavsett vilket så är det ju bara att välja den man tycker är snyggast :)
 
Givetvis väljer man sin egna rödfärg och visst blir det lite akademiskt, lite akademiskt ja ::). Om Falus Gruva kan exempelvis "Kungliga Vetenskapsakademiens nya handlingar för år 1804" genom Johan Gottlieb Gahn berätta:

Det torde knapt blifva möjeligt att till sådane anstrykningar finna en ljusare och gladare färg, än den vanliga rödfärgen, som till fullo besitter de tvenne åstunande egenskaper, att vara lika varaktig, och inte mer kostsam. Denne röda färg säljes till ett mycket lågt pris emot nästan alla andra färgämnen, och är tillika vid anstrykningen ovanligt rik och täckande; samt även mycket varaktig därigenom, att han nog djupt intränger i trädet, och att sjelfva nuancen och intensiteten af färgen låter de förändringar, som tiden verkar både på honom sjelf, och på trädvirket, blivfa mindre synbara.
 
OlaF skrev:
Intressant problem förresten, ur rent akademisk aspekt.

För hur "bevisar" man vilken färg något hade förr? Att jämföra med en målning kräver ju att man *vet* att den röda färg konstnären använder är ljusäkta och inte bleknar t.ex. Konstnären kanske dessutom föredrog en ljusare färg och valde att avbilda huset så i ren konstnärlig frihet. Eller så målade han helst i full sommarsol och söderläge där även den mörkare rödfärgen ser ljus ut. Eller så var han något färgblind :)
Inte för att jag tror att folk som forskat massor i ämnet har åt skogen fel och det jag trodde är rätt, men det är ändå litet intressant hur svår bevisningen är i en sådan forskning. Tycker jag i alla fall.

Oavsett vilket så är det ju bara att välja den man tycker är snyggast :)

Vilken kulör det blir på rödfärgen bestämms av hur man bränner den, vilken temperatur (och hur länge?). Man har dokumentation på detta vid rödfärgsverket vid Falu Gruva. Råvaran har ju inte förändrat sig, den är likadan som på 1700-talet. Dessutom har man gammalt rödfärgspigment i tunnor från way back i tiden, så man kan faktiskt bevisa exakt hur färgen såg ut...

Men jag håller helt med OlaF om att det bara är att välja den man tycker är snyggast :)
 
Läste föresten varför våran tidigare målade vägg var lila-röd, det blir tydligen så med "oäkta falurödfärg", det var tydligen nån av metallerna som finns i den riktiga blandningen som skyddade mot detta.

Kan stämma mycket väl eftersom uthuset som inte blivit målat på hundra år inte har blivit lila-rött, utan har kvar sin ljusröda ton.

Henrik
 
OlaF skrev:
Jag tänkte mest på de äldre härbren och uthus jag sett när jag varit i Rättvik. De hade en mycket mörkare kulör och jag fick förklarat för mig att de var rödtjärade och därför mörkare. Tydligen inte rätt någonstans i den förklaringen :)
OlaF! jag läste inte hela tråden. Du har delvis rätt. Rödtjärning är tjära blandat med rödfärgspigment och tjära är ju, tja, svart... det blir mörkt.
Men pigmentet (och därmed rödfärgen som ju är en slamfärg och inte innehåller tjära) var ljusare förr i tiden!
 
"Ljus falu på Alcrodesigner=650:-
Ljus falu på Gysinge=450:-
Avser 5liter hinkar(eller var det 10L?)"

jag köper ingredienserna från Gysinge och kokar rödfärgen själv (falu ljus) och kommer ner i en kostnad av ca 130-150 kr / 10 liter.

Sen sprutar jag den med en lågtrycksspruta (Ammer)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.