Ullisojonas skrev:
Snabbare än vissa Boden-byggare... Här är bloggen:

[länk]

Göran: Eat my dust!!!
8)
jag har inte tid med hemsidor-måste till fjällen nu..
see ya./GS 8)
 
En fråga till! ;D
Ska ni ha garageport på platta?
Vi fick nyss frågan om vi ska ha carporten på platta eller plintar, isolerad eller oisolerad, avlopp eller ej, samt storlek. *svåra frågor ju!*
Behöver man avlopp? Är det inte bäst med platta? Nog räcker oisolerat förråd?
 
svåra frågor-svåra svar
personligen
åsikt

platta, avlopp behövs om du ska ha bil i garaget

oisolerat förråd-j det går ju bra i spanien, inte i Luleå om du vill använda det till annat än ved...
för att återgå till ämnet på tråden...
Jonas, hur verkar standardtillvalen, vi har gått igenom det ni gör nu-det blir lätt förvirrat men kämpa på.
MVH Göran :D
 
nej inte carport utan garaget, och en cykelbod behöver ju inte vara isolerad... 8)
 
Äntligen hittar man något som skriver om vårat nya "drömkvarter"
Har just i dagarna klippt den sista tomten! (A) högst upp och närmast vägen.....Men vad gör man inte för att få bo där!
Funderar också STARKT på Multi med 192m2.
Hur är reglerna mot vägen (den lilla grusiga!) mot det gammla gula huset.
Är det 6 eller 4,5m från den som huset får stå (påverkar en hel del eftersom huset tar så pass mycket plats på min endast 23m djupa tomt!

Ska bli kul att träffa er alla när vi börjar befinna oss på samma plats! ;)
 
Ang myresjöhus, kolla upp möjligheterna att dra el i väggarna..... Eller larm, ljud, data...

Dom är inte pigga på att låta någon dra rör i väggarna direkt. Använder ett sockelsystem.
 
6480 låter ju faktiskt billigt för släta tak!
Antar att det försvinner i mängden av kaminer,trappor,borstad aluminium i köket (överlägset mkt bättre, buy the way), bastu osv.

Finns det några styrningar på puts kontra trä som fasad?
 
träfasad-ca 100 kr per m2, puts, ca 1000 kr per m2-tro f-n de kallar det lules nya guldkust ;D ;D
 
birgi skrev:
Lejonet heter dörren med runt fönster. Det är en helt slät dörr. Tillvalsdörren Väduren har (smutssamlande) vågräta spårfrästa "fåror". Jag gillade originaldörren bättre!
Lustigt at det skiljer sig på standard från säljkontor till säljkontor...

Det "vi" har som standard är en allmogedörr...
Det skulle jag ALDRIG ha på ett funkishus.
Vi ska ha dörren KVADRATEN från Bordörren.
Blå ska den vara.

Har sett den röda varianten på både fönstren och dörrarna(den "standardröda")
Den var mer orange än röd :(
Fick höra att den röda vi ville ha inte gick att få på fönstren, men på dörren.
Glöm det....
 
danneoullis skrev:
Inser att då vi gjort alla tillval så stiger ju priset något...
har ni fått några indikationer på HUR mkt dyrare det blir att göra ett "eget" hus där man vänder o vrider på allt och flyttar/tar bort väggar etc.
Se direktmedelande...
 
Ullisojonas skrev:
Är väl otålig, men vill bara få allting klart så att man kan börja planera sån't som är roligare än att flytta väggar och var värmepumpen står bäst...
;)
Värmepump? Ska ni ha värmepump? Vad ska ni utvinna värmen ifrån? Själv funderar vi (läs jag. :)) på FTX-ventilation...men det blir väl dyrt, som allt annat.

Appropå ingenting så har vi en sex meter bred zon från tomtgränsen som vätter mot nuvarande byggnad, där man inte får bygga på grund av att befintlig skog skall bevaras. Nu råkar det dock vara så att det inte finns någon skog på vår tomt just i denna zon...inte ett enda träd om jag kommer ihåg rätt! Vi får väl hoppas att det går att ändra detaljplanen så att man får bygga två meter närmare tomtgränsen.

\\Thomas
 
Ullisojonas skrev:
Frånluftsvärmepumpen... NIBE fighter nånting... Enl spec...
Utgår från att den ingår i standardutförandet då det fanns med på specarna vi fått från Myresjö och att vi enligt H inte kunde ställa den riktigt var som helst då det skulle krävas... Så det har diskuterats utan indikation på motsatsen.
Ok, det hade jag faktiskt missat helt och hållet. Jag har mycket svårt att se poängen med en frånluftvärmepump då fjärrvärmen kostar under 30 öre/kWh i Luleå, medan man betalar tre gånger så mycket för elen som skall driva värmepumpen. Om man antar att värmepumpen är gratis och aldrig går sönder, så går man precis jämt upp, för som jag har förstått saken så har en värmepump en verkninsgrad på ungefär 300%. Notera att jag inte är någon expert på uppvärmning, och kan ha fattat något fel...

\\Thomas
 
Hej Matte och Annika,

matteochannika skrev:
vilken tomt skall du bygga på, Thomas? och vilket hus har ni tänkt er..?
Vi planerar att bygga något som ursprungligen var Multifunktionella huset souterräng, men som nu har bytt skepnad. Tomten vi skall bygga på är N.

matteochannika skrev:
Nu är ju inte jag heller någon expert på pumpar, men pumpen byter luft i huset ett visst antal ggr per dygn(komfortluften i huset) så den stora vinningen med pumpen är ventilationen ( i gamla hus hade men s.k självdrag som ventilation i husen), MEN pumpen skickar inte bara ut den varma "inneluften" utan sparar den värmen, som då bl. a används till att värma t.ex vatten. På så sätt minskar man förbrukningen på varmvattnet som man använder. Man mäter temp. skillnad på in och utgående fjärrvärmevattnet när man räknar ut energiförbrukningen.

Hoppas att ni förstod vad jag menade...??
Jag förstår vad du menar, men håller inte med. :)

Visst finns det någon form av fläktaggregat som byter ut luften i genomsnitt en gång varannan timme, men detta är inget som kräver en värmepump. Värmepumpen används endast för att överföra energi från frånluften till t.ex. tappvarmvattnet. Visst kan det kännas dumt att släppa ut den varma luften utan att försöka återvinna energin i densamma, men då det kostar i princip lika mycket att utvinna samma energimängd ur frånluften med hjälp av värmepump som att utvinna den ur fjärrvärmesystemet, så ser jag mycket liten poäng i att ha en värmepump i Luleå.

Jag anser att man istället bör ha en värmeväxlare istället för värmepump, då jag TROR att denna har högre verkningsgrad än en värmepump (även om den nu inte kan ta tillvara lika mycket energi som en värmepump). Har man dessutom en luft-luft värmeväxlare så får man förvärmd tillluft, vilket gör att man bör kunna sänka rumstemperaturen med ungefär en grad utan att man upplever luften som kallare, och dessutom slipper man kalldrag från alla ventiler (givet att värmepumplösningen endast har frånluftsventilation). Jag tror jag ska bli värmeväxlarförsäljare när jag blir stor.

\\Thomas och Anna (genom Thomas)
 
matteochannika skrev:
Vad har du hittat för bästa alternativ?
Jag har inte kommit så långt ännu. Jag vet inte ens om min tankegång är vettig, men jag lovar att återkomme när/om jag kommer fram till något.

Ullisojonas skrev:
Ser i NIBES specar en elpatron i de pumpar som är aktuella... Kan väl vara en bra reserv om fjärrvärmedistributionen går åt h-te... ??? (Förutsatt att man inte gräver av elen också... )
Njae, så vitt jag vet är elpatronen till för att klara energibehovet då det är som störst, så att man kan köpa en mindre kompressor som är tillräcklig ungefär 90% av tiden...men om vi som har fjärrvärme installerar värmepump så borde ju topparna täckas med hjälp av fjärrvärme, och inte av el, och då har vi inget behov av någon elpatron. Märkligt.

Angående fjärrvärmenätets driftsäkerhet så är jag nästan säker på att de har mobila pannor, som de ställer ut om de behöver reparera, bygga om eller om nätet helt enkelt går sönder på något ställe.

\\Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.