Hade slutbesiktning på vårt LB-hus i Umeå för en vecka sedan.

GARBO:s besiktningsman tyckte att de ca 15 kosmetiska anmärkningarna (skadade lister, märken i väggar etc.) var ovanligt många för att vara det lokala byggföretaget...

De få anmärkningar som fanns var åtgärdade 3 dagar senare.

Har haft en extern KA som är byggledare på en konkurrerande byggfirma (dessutom en släkting) och han har varit oerhört nöjd under byggtiden.

Så det finns hopp - och lokala avvikelser!
 
Vi valde bort LB-hus pga att de ville ha alldeles för mycket för tomten de satt på, mycket mer är marknadspris, vilket bara gav en dålig smak i munnen. Övriga hustillverkare vi varit i kontakt med tar ett väldigt rimligt pris för tomten för att de ska få sälja sina hus vilket känns som en mer hållbar affärsmodell.
Om någon är nyfiken gällde det en 715 kvm stor tomt norr om Sthlm, avsmalnande så man kunde bara välja mellan 3 hus, 2-plans. Pris för tomten: 1,9 exkl. allt.
 
Personligen så skulle jag aldrig betala mer än 300,000 för en tomt.
Tycker att det är tillräckligt dyrt bara det. Men 1,9 fanns det guld på tomten. ;DFår juh vara hur centralt det vill, det är vansinne med såna tomtpriser.
Och det sjukaste är att folk betalar såna summor för en tomt. :surprised:
Men att husföretag utnyttjar läget för att tjäna mer pengar det är skämmigt.

1,9+ hus + alla andra avg då e man uppe i 4mille ush!!! vad dyrt. Lider med er som måste betala den summan bara för att få bygga.
 
Och det sjukaste är att folk betalar såna summor för en tomt.
Men att husföretag utnyttjar läget för att tjäna mer pengar det är skämmigt.
Nu hamnar vi lite off topic men ovanstående håller jag inte med om... För mig är det inte fult att tjäna pengar så länge man inte gör det på ett otrevligt sätt. Om jag hade en tomt som folk var villiga att pröjsa enorma summor för så skulle jag sälja, håva in stålarna och njuta av tillvaron. Det är ju ett fritt val köparen gör, vill han inte betala mitt pris så går budet till någon annan och som sagt, så länge det finns folk som är villiga att betala så finns det också de som tjänar på det.
Min personliga åsikt, ni behöver inte hålla med.
 
lier skrev:
Personligen så skulle jag aldrig betala mer än 300,000 för en tomt.
Tycker att det är tillräckligt dyrt bara det. Men 1,9 fanns det guld på tomten.  ;DFår juh vara hur centralt det vill, det är vansinne med såna tomtpriser.
Och det sjukaste är att folk betalar såna summor för en tomt. :surprised:
Men att husföretag utnyttjar läget för att tjäna mer pengar det är skämmigt.

1,9+ hus + alla andra avg då e man uppe i 4mille ush!!! vad dyrt. Lider med er som måste betala den summan bara för att få bygga.
Håller med om att 1,9 Mkr är vansinne, men kan inte heller förstå resonemanget om att betala max 300 000 kr för en tomt. Personligen skulle jag aldrig bygga ett nytt hus i ett område där tomterna är jättebilliga. Det finns ju ofta en anledning till att de är det... Risken är stor att man inte får tillbaka pengarna vid en ev. försäljning om man strävar efter att hitta en så billig tomt som möjligt.
 
Vem sa nått om att sträva efter en så billig tomt som möjligt?? :-/

Mitt resonemang om max 300,000kr beror på att tomten i mina ögon aldrig kan vara värld mer. Det är hur som helst bara ett stycke jord eller skog man köper.

Så innan du har tomt va mm så är du uppe i 400-450,000kr innan du ens får bygga. Sen ska du då dit med ett hus för ca 1,9 och uppåt då har man 2,5mille + ev garage på 150 och uppåt. Så innan allt är färdigt så är man uppe i 3mille bara för att bo.

Sen resonerar jag så att om man nu bygger en bit utanför Umeå då. Så kör man ganska mycket bil för 3-400,000kr.

Och om huset skulle gå i en eventuell försäljning, så tror jag att det är lättare att sälja ett hus för 2,2- 2,3mille istället för 2,7- 3mille.

Men hur som helst så bygger inte jag för att sälja. Och än om jag nu skulle måsta det så tar jag hellre med mig en skuld på 200tusen i stället för 5-800tusen.

Men visst det kan vara lättare att sälja mer centralt.
Kan säga att jag gav 50,000 för min tomt inkl va äckligt billigt. :p Men låt säga att jag skulle bygga 1,5mil närmare Umeå. Då skulle jag få betala 3-400,000kr för tomten + va.
Så den 1,5milen längre jag har till Umeå den betalar sig nog i slutänden ändå flera gånger om. Så resonerar jag. ;D
 
Har varit och tittat på några Lb hus nu i helgen och ALLA vi pratade med var jätte nöjda...Ok det var nått problem här och där,men vilken husfirma är perfekt?
Jag tycker inte man ska skriva VARNING pga att det inte blev så bra med just erat hus...
Vi ska iallafall bygga ett Lb hus och har jätte bra säljare och kontakter.
 
Mitt resonemang om max 300,000kr beror på att tomten i mina ögon aldrig kan vara värld mer. Det är hur som helst bara ett stycke jord eller skog man köper.
Nja, fast så är det ju inte. Du väljer ut och köper ett läge och utifrån det en viss livsstil. Det är inte marken du betalar för (den kan man ju fäör övrigt diskutera om den går att "äga"). Det reella produktionsvärdet på marken kommer inte i närheten av dina 300 000: Ett par till några tiotusen per *hektar* är det produktiva värdet på mark, beroende var i landet man bor och hur bördig marken är. Men sådana resonemang kring produktionsvärde är ju tämligen ointressant för de flesta tomtköpare som köper läge/livsstil (dock inte för jord- och skogsbrukare). Vill man bygga på Lidingö får man betala för det, vill man bygga hus fem mil utanför Åsele betalar man vad det är värt. Tillgång och efterfrågan.
 
Exakt! Tomtpriset har ju i princip inget att göra med den faktiska markkostnaden utan till 99% beror det på läget.

Lidingö må ha f-bannat bördig jord om det är markkvalitén som sätter priserna... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.