L
JimmyB JimmyB skrev:
Man får ju hoppas att de inte kommit in eller gör det framöver heller. Lite intressant är det men hellre att det varit på en grannes tomt så kunde jag gått dit och tittat istället :)
Rapportera resultatet här , kanske andra kan använda tipset eller förändra det till det bättre
 
T
Ett väldigt bra agn som fungerat för mig på modell större råtta är jordnötssmör. Även hört att Snickers ska funka bra.

Det var en envis rackare som dock aldrig fastnade i slagfällan, den fick vi ta med minkfälla, agnad med jordnötssmör.
 
Hej

Vi har samma problem och det finns ingen försäkring på marknaden som täcker skador från råttor.
Anticimex gift är idag riktigt uselt oxå då nya regler satt stopp för starkt gift.
Vi köpte vårat hus och upptäckte detta precis efteråt. Fick dränera om hela framsidan då råttorna ätit sönder och fraktat bort dräneringskulorna och det hängde endast en tom duk kvar. Nu är dom tillbaks och har grävt sig ner i dräneringen och håller till även under huset.
Vi har fått nog nu och kommer dra detta till domstol som dolt fel då problemet fanns redan när vi flyttade in. Har även fått fuktproblem i källaren nu. Troligtvis för att råttorna gjort sönder dräneringen.
Vi har oxå byggt altan för ca 50.000 nu som vi måste riva för att göra om hela dräneringen.
Man kan hålla sig för skratt.

Vad har du dränerat med?
Pordrän typ eller platon och frigolit?
Vi har pordrän och det är det som drar till sig skitdjuren tror jag...
 
Jag hade också problem med råttor. Där visade det sig att något pucko tänkt ansluta ett spolrör till avloppsstammen men mellan huset och gatan men gett upp efter y-greningen. Det var alltså ett öppet hål på avloppsstammen 2 meter ner i marken. Råttorna grävde därifrån och skottade ner jord, grus och pordrän i avloppet.

Spolbilskillen kunde absolut se att det var jord och inte annat som spolades ut när stoppet lossnade och därmed konstatera att det var hål på stammen någonstanns. Han kunde också se ungefär var stoppet satt genom att mäta hur mycket slang han matade ut innan han kom till stoppet. Avloppsfilmningen lyckades inte hitta att det var ett öppet hål.

Lösningen blev att gräva upp och sätta igen hålet råttorna kom upp ur och göra om dräneringen med platonmatta istället för isodrän. Stoppet var nå nära grunden att vi kunde göra allt i samma grop.

Trygghansa hus+ (typ) hade täckt men vi hade inte det tillägget då så det blev att ta in firma på egen bekostnad
 
L
Vet inte hur det gick för Börjesson med lika problem , jag föreslog en liten lösning för att fånga dom , kanske han fick några stycken .
Första gången jag hör att dom drar iväg med isoleringen i mark , tror inte att pordrän i sig är något som drar dom till sig , dom kan inte äta det , men är nog lätt att jobba i , är det återfyllt med stenar modell större så finns det hålrum som dom gillar
Hur ligger ert hus , i ett villaområde , har även grannar problem , eller i skogen , nära något som kan attrahera dom , vad jag förstår så går det att se var dom har sina hål , det går att göra tillvaron för dom lite mindre vänlig , ett litet försök i första hand , skaffa en sån där elektronisk
skrämma och prova , det går även att konstant fylla deras hål med kross och stampa till , innebär en massa jobb för dom , men problem för er under altanen , det med pordrän funkar nog om man har en platon utanför
Håll oss på forumet uppdaterade vad som händer , finns nog andra ned samma problem och
kan bli hjälpta
PS Möss är små råttor kan bli stora , vilken storlek på dom
 
Hej igen, har varit lite tyst men det har rört på sig lite.

Haft spolbilen på besök två ggr med några veckor emellan. Grus och några större stenar som spolades bort från brunn vid entrén så att stoppet i källarens avloppsbrunnar försvann.

Efter andra spolningen på kort tid begärde jag filmning av rören för att se vad det handlade om.
Man filmade alla dräneringsrör och alla dagvattenrör runt om huset. Fanns inga råttangrepp vad vi kunde se, inga råttor levande eller döda. Ev ett litet angrepp eller en skada som kommit när man lagt tillbaka fyllnadsmassor. Ligger lite stenar och en del frigolit från isoleringen mot husgrunden. Har filmen nu och skall kontakta dräneringsföretaget (omdränering för 3 år sedan) och diskutera ev åtgärder. Kanske behöver gräva upp några meter på en gavel men det tycks inte handla om att gräva upp runt hela huset och jag är mycket lugnare nu.

Har inte sett några spår av råttor på lång tid nu. Satte ut fällor med jordnötssmör ett par veckor över de hål där råttorna hållit till vid innan men inga som gått i fällan. Ropar dock inte hej ännu!
Katten är kvar och instruerad att fortsätta hålla utkik :)

Två spolningar, filmning och diskussioner med spolbolaget (2 man ca 5 timmar) kostade efter rotavdrag ca 14000 kr. Inte billigt men nödvändigt känner jag. Vet ej om försäkringen täcker något men får kolla.

Hoppas mina erfarenheter hjälper någon som har liknande problem med skadedjur....

Ha det så gott alla bekymrade husägare därute :)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.