blackadder skrev:
Hur kan det vara tillåtet med träreglar om det inte är tillåtet med råspont?
Håller med där....lite skumt är det.
 
Per72 skrev:
Varför skulle det inte vara tillåtet med råspont bakom väggskivorna? Jag har svårt och tänka mig att det inte är lovligt. Rent logiskt så kan det inte hända nått så länge ytskitet håller tätt. Håller det inte tätt så är ju redan skadan skedd ändå.. Jag kommer i allafall och spika råspont bakom skivorna
Håller fullständigt med där.....om det släpper igenom fukt så får väl något annat som får ta smällen istället för råsponten då...eller??
Det skall ju vara tätt!!??
Eller är jag helt fel ute!??
 
Finns det någon webbsida med alla dessa regler som rör olika tänkbara väggmaterial innan man sätter våtrumsskiva?
 
Behöver man ha ångspärr/åldersbeständig plast på alla väggar eller är det bara mot ytterväggen!!???
Det sitter bara mot min yttervägg nu.
Och längst upp mot taket och 40-50cm ner på väggen,är det för att skydda mot fukten som stiger?
Det är sovrum och kök på vardera sida om dom väggarna.
Eller kan det vara bra att sätta på alla väggar?
Tänkte använda beijers våtrumsskiva....någon som har erfarenhet av den?
Skall man ha vanliga gipsskruv till den?
Tänkte skruva med 10cm mellanrum mellan varje skruv...för tätt??
 
Redigerat:
Behöver man ha ångspärr/åldersbeständig plast på alla väggar eller är det bara mot ytterväggen!!???
Det sitter bara mot min yttervägg nu.
Och längst upp mot taket och 40-50cm ner på väggen,är det för att skydda mot fukten som stiger?
Det är sovrum och kök på vardera sida om dom väggarna.
Eller kan det vara bra att sätta på alla väggar?
Tänkte använda beijers våtrumsskiva....någon som har erfarenhet av den?
Skall man ha vanliga gipsskruv till den?
Tänkte skruva med 10cm mellanrum mellan varje skruv...för tätt??
 
Du skall inte ha någon åldersbeständig plast i vare sig ytterväggen eller innerväggarna i ett badrum.
Då tätskiktet fungerar som en ångspärr. För övrigt så skall du bara ha ångspärr i ytterväggarna!
 
Tagit reda på varför man inte få ha RÅSPONT på väggarna via BKR Om det skulle bli en läcka så kan man torka ut den och reparera där det har hänt istället att det sprider sig i råsponten.
Så det är kottlingar som gäller....så få som möjligt för det är ju inte heller omtyckt i väggarna.....snart får man väl gjuta väggarna.....%/
Och toalett stolarna skall limmas numera....
 
Om man nu inte får ha råspont på bakom väggarna i badrummen. Varför använder byggfirmorna det?
 
JAG kallar dom "nya" reglerna maktmissbruk!

Att man inte får ha något "levande" matriel i väggarna bakomtätskiktet (med vissa undantag) .. Själv gjorde jag om badrummet innan de nya reglerna så i mina väggar är det plyfa och träreglar. Det viktiga är att tätskiktet är 100 %. Och det där med ångtätheten tycker jag känns som en undanflykt. (vad vet jag)
Det finns ju hur många badrum som helst som har "trä" bakom tätskiktet och inte drabbas av fukt/vattenskada...
Tror att det är byggfusket som gör sig påmint nu. Jag var och jobbade på ett storbygge och kollade lite när den plattsättaren gjorde tätskiktet i ett badrum.. Mycke massa på rollern och rollade 1 gång, bättrade dock lite där det såg "tunt" ut..

Den "nya" skivan som man tydligen ska använda hörde jag att byggnads hade förbjudit då arbetarna hade börjat blöda näsblod efter att jobbat mycket med skivan.

Kommer säkert en ny lag snart....
 
anniesen skrev:
Om man nu inte får ha råspont på bakom väggarna i badrummen. Varför använder byggfirmorna det?
Antagligen skiter dom i reglarna eller så vet dom inte om det....reglerna ändras ju hela tiden...
Svårt att hålla sig uppdaterad i detta ämne......=:)eek::eek:
 
Fruppe skrev:
JAG kallar dom "nya" reglerna maktmissbruk!

Att man inte får ha något "levande" matriel i väggarna bakomtätskiktet (med vissa undantag) .. Själv gjorde jag om badrummet innan de nya reglerna så i mina väggar är det plyfa och träreglar. Det viktiga är att tätskiktet är 100 %. Och det där med ångtätheten tycker jag känns som en undanflykt. (vad vet jag)
Det finns ju hur många badrum som helst som har "trä" bakom tätskiktet och inte drabbas av fukt/vattenskada...
Tror att det är byggfusket som gör sig påmint nu. Jag var och jobbade på ett storbygge och kollade lite när den plattsättaren gjorde tätskiktet i ett badrum.. Mycke massa på rollern och rollade 1 gång, bättrade dock lite där det såg "tunt" ut..

Den "nya" skivan som man tydligen ska använda hörde jag att byggnads hade förbjudit då arbetarna hade börjat blöda näsblod efter att jobbat mycket med skivan.

Kommer säkert en ny lag snart....

Tätskiktet är väl aldrig 100%....vad jag läst det är väl därför den nya ångspärrmedlet har kommit kanske....så man behöver inte ha åldersbeständigplast mot yttervägg numera heller pga den nya ångspärren man kletar på.
Men har man plasten så kan den sitta kvar sa han på BKR.
Nybygge=ingen plast......
Känns rörigt detta....:(:eek::(:eek::rolleyes:
 
Man får inte ha råspont, inte heller plyfa. Man får ha kottlingar, men inget säger hur mycket kottlingar man får ha.
Är en plyfa som monteras MELLAN reglarna att betrakta som en kottling? Eller kan jag montera kottlingar hur tätt som helst? Med andra ord kan du i princip täcka hela väggen bakom gipset?
Branschreglerna är så dumma att dom framställer sig själva som puckon...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.