ingvarh ingvarh skrev:
Just det, jag tror jag förstår, alltså att man sätter 45orna på insidan på diagonalen, så får jag isåfall isolera mellan dom "på snedden"
Nja vi gör bara en på diagonalen. Så lång som möjligt och fäster den både i syll och hammarband. Gör man en sån från varje håll på varje vägg så har ja otroligt svårt att se att de ska gå nånstans..

/Mikael
 
Ok, tack för förtydligande och bilder!

Jag har landat i att jag nog kör enligt följande utifrån:
-stående ytterpanel 22+22mm
-liggande läkt
-stående läkt + infälld diagonal snedsträva
-papp
-Regel 220x45mm o träfiberisolering
-Liggande regel 45x45mm + infälld diagonal snedsträva o isolering
-Diffusionsöppen papp eller liknande
-stående regel 45x45 o isolering
-liggande råspont 22 eller 17mm
-Gips eller annat ytskikt.

Tack för all input!
/D
 
Känns lite överkurs att sätta 2x 45mm reglar på insidan med 220 väggregel. Stående innerpanel direkt på 45:an blir tillräckligt och snyggt.
 
Alltså ingen ångspärr/broms på insidan?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
ingvarh ingvarh skrev:
Stålband skulle fungera men vill bygga med i huvudsak trä, så vill slippa beslag o band etc.

Lägga i 220 regelstommen är såklart bäst ur stabilitetssynpunkt, men det blir knöligare att isolera och ett stökigare byggmoment.
Får man fråga varför du inte vill använda band? Metall lär du ju ändå behöva använda en hel del till infästning?
 
Jo, ångspärr ska det ju vara antar jag även med träfiberisolering. Skrev nog papp där.

Vill gärna komma upp o drygt 300mm isolering för att få ner energiförbrukningen.
Så då kanske det blir en extra 45a där.

Gillar känslan av att försöka hålla mig till trä och skippa beslag o band etc. Vet att det är lite löjligt och att jag ju kommer använda tusentals spik. Jag vill också ha rätt tjocka väggar och då kan jag lika gärna använda virke istället för band. Sneda reglar tar även upp både drag och tryck så det är ju en bonus kontra band.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Har ni kollat på typ IsoTimber.
 
Har kikat lite på isotimber, men har ingen möjlighet att använda kran på tomten, så det får bli helt i lösvirke.
 
Ska ni bygga nytt så måste det ju finnas en konstruktionsritning gjord av någon kompetent person. En ritning som byggnadskontoret kan godkänna. Har du inte det är det bäst att du tar kontakt med en konstruktör som kan hjälpa dig med det istället för att kill-gissa på laster och krafter i sidled.
Själv har jag aldrig sett ett hus som blåst omkull, men omöjligt är det väl inte, kanske.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Jo, blir nog inget hus utan godkända papper, jag är inte dum. Konstruktör ska såklart konsulteras. Att jag skulle sitta o killgissa krafter är ett ogrundat och onödigt påhopp.
Men ska man våga avvika från invanda byggsätt och är beredd att prova något nytt tänkte jag det var värt att kasta iväg en fråga här, en fråga som jag fått en hel del vettiga svar på.
 
  • Gilla
Ljunghagen
  • Laddar…
O OlleKlockare skrev:
Ska ni bygga nytt så måste det ju finnas en konstruktionsritning gjord av någon kompetent person. En ritning som byggnadskontoret kan godkänna. Har du inte det är det bäst att du tar kontakt med en konstruktör som kan hjälpa dig med det istället för att kill-gissa på laster och krafter i sidled.
Själv har jag aldrig sett ett hus som blåst omkull, men omöjligt är det väl inte, kanske.
Jag påbörjade vårat numera avslutade nybygge för ca 2 år sedan. Byggde arkitektritat lösvirke i egen regi. Ingör tekniskt samråd lät jag en konstruktör rita stomme och ta fram en lastplan. Dock ville denne inte lägga sig i vindlaster och avstyvning utan hävdade att det är något som snickarna brukar lösa allt eftersom.

Då vi bygde med en mjuk fasadskiva som inte är avstyvande satte jag en hel del stålband. Detta var dock inget som räknades på eller som kommunen funderade på under det tekniska samrådet.
 
  • Gilla
ingvarh
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag påbörjade vårat numera avslutade nybygge för ca 2 år sedan. Byggde arkitektritat lösvirke i egen regi. Ingör tekniskt samråd lät jag en konstruktör rita stomme och ta fram en lastplan. Dock ville denne inte lägga sig i vindlaster och avstyvning utan hävdade att det är något som snickarna brukar lösa allt eftersom.

Då vi bygde med en mjuk fasadskiva som inte är avstyvande satte jag en hel del stålband. Detta var dock inget som räknades på eller som kommunen funderade på under det tekniska samrådet.
Det låter som wonderland i Sverige. I vilken kommun var det som de inte hade ribban högre än så?
Det är ju deras uttalade jobb att kontrollera att bygget ska stå kvar ett antal år senare.
 
ingvarh ingvarh skrev:
Jo, blir nog inget hus utan godkända papper, jag är inte dum. Konstruktör ska såklart konsulteras. Att jag skulle sitta o killgissa krafter är ett ogrundat och onödigt påhopp.
Men ska man våga avvika från invanda byggsätt och är beredd att prova något nytt tänkte jag det var värt att kasta iväg en fråga här, en fråga som jag fått en hel del vettiga svar på.
Ta det inte som ett påhopp. Men när du har haft med kommunens byggkontor att göra så tror jag att du inte tycker att det är ekonomiskt ok att hitte på nya konstruktioner utan att det är ok att bygga som andra gjort före dig, du vet, de är ju inte heller dumma. Kreativitet är lysande, men ger i regel-Sverige en del skavsår i pannan och hål i pengapungen. Men man ska aldrig säga aldrig, du kan ju bo i en kommun där byggkontoret har varit på en positivitetskurs och förstått innehållet.
 
O OlleKlockare skrev:
Det låter som wonderland i Sverige. I vilken kommun var det som de inte hade ribban högre än så?
Det är ju deras uttalade jobb att kontrollera att bygget ska stå kvar ett antal år senare.
Kommunen är liten och överlag positivt inställda. Konstruktören som tyckte att avstyvning är något som snickaren löser i bara farten jobbar däremot på företaget som levererade min stomme. En ledande aktör inom lättbalk.

Har du någon erfarenhet av att kommunen kräver ordentliga underlag för avstyvning av stommen? Säger inte att det inte görs, är bara nyfiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.