Hej!

Vi ska bygga ett hus och tänkte använda oss av rent trä i så lång utsträckning som möjligt.
Har därför funderat på att sätta råspont diagonalt utanpå stommen istället för någon vanlig byggskiva.

Väggen blir då utifrån
Panel 22+22mm
Liggande Läkt 22mm
Stående läkt 22mm
Vindpapp difföppen?
Diagonal råspont 22mm
Stående Regel 45x220mm träfiberisolering
Difföppen papp
Liggande regel 45x45 träfiberisolering
Stående regel 45x45 träfiberisolering elskikt
Råspont 22mm,
Gips

Min fråga gäller främst den sneda/diagonala råsponten. Anledningen till att jag vill sätta den diagonalt är för att ta upp skjuvkrafter då det inte finns någon skivverkan utöver eventuell gips i konstruktion.

Har googlat massor men inte hittat någon info om denna metoden,

Väldigt tacksam för tankar!

/Daniel
 
Tycker ni kan skippa den diagonal råsponten 22mm, vad är tanken med den egentligen? Normalt sätter man inget där förutom vindstopp, ibland utegips.
 
Hej!
Tanken är att skjuvkrafter från starka vindar kan "böja" hela huset då det inte finns något som egentligen hindrar annars.
Huset ska ligga på en väldigt vindutsatt plats.
Men om det är som du säger att det inte brukar vara där normalt så blir det ju inte sämre iaf:)
 
Råsponten är ju spontad, även om du monterar den vågrätt (vilket blir mycket enklare) så kommer det bli stadigt
 
Aldrig hört talas om att ett hus med den stommen/konstruktionen kan blåsa bort...Eller har ni ett jättetak med överhäng som en segelbåt?
 
Tycker det är en bra ide med diagonal spont. Men jag hade gått ett steg längre:
Utigrån:
Panel 22+22
Liggande läkt
Diagonal läkt eller råspont (den liggande läkten går att spika på kryssningspunkterna med reglarna)
Vindpapp
Stående regel 45x220 som även innehåller eldragning
difföppen papp
råspont 22
gips

Ni sparar en del material och plats.
 
Men det vanliga efter att man började bygga med reglar är väl endast vindduk och sen panel och många hus har väl endast gips på insidan och då med 45or mellan de lastbärnade reglarna. Jag använder själv träfiber och hade undvikit att ha ett råspontslager ytterst i isoleringen som kan riskera kondens, dvs tror mer på vindduken direkt på isoleringen.
 
Ok!
Bra tankar. Kanske vettigt att skippa råsponten på utsidan då iaf, lägga läkten på diagonalen istället låter som en smart och enklare lösning!
Kul med så snabb respons, helt ny här:)
 
Varför inte sätta några diagonaler i 220-stommen ist, det är ju där diagonalerna gör mest nytta.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Stålband skulle fungera men vill bygga med i huvudsak trä, så vill slippa beslag o band etc.

Lägga i 220 regelstommen är såklart bäst ur stabilitetssynpunkt, men det blir knöligare att isolera och ett stökigare byggmoment.
 
Annars kan du ju ta den 45x45 som sitter närmast 220-stommen och sätta den på diagonalen som en sträva först och sen ansluter du mot den med resterande reglar sen. Kanske lite luddigt förklarat men kan försöka på annat sätt om du inte förstår. Vi har gjort så på jobbet några ggr när kund vill ha vindduk utåt och bara en panel inne.

/Mikael
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Just det, jag tror jag förstår, alltså att man sätter 45orna på insidan på diagonalen, så får jag isåfall isolera mellan dom "på snedden"
 
Jag skulle ju då kunna sätta 45orna på insidan på snedden, och läkten på utsidan på "andra" snedden, så får man som ett stort korsverk, då borde det bli ruskigt stabilt:)
/Daniel
 
Jag gjorde nåt liknande på garaget, en 45x45 diagonalt på utsidan infälld bland de liggande 45 orna. Har stående panel därav behövdes liggande regel ytterst för att ha nåt att spika i. Går att göra motsvarande lösning på insidan om istället om det passar bättre. Träregelverk för garaget med diagonala förstärkningar och stående panelunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.