22mm och sågade sidan ut utan gips blir fint.
 
raveper skrev:
22mm och sågade sidan ut utan gips blir fint.
Ja det verkar som att det blir råsponten som vinner. Pratade med han som hjälpte mig med ritningen till garaget och även han
rekomderade råsponten. Och när jag nämnde att jag hade en spikpistol så var hans ord"vaf-n då är det ju inga problem.
Men sätter jag råsponten precis som om man lägger in ett laminatgolv? En rad och den bit som blir över börjar jag med på nästa rad?

Så jag har tankarna på att ha den långsidan på garaget där fönstren sitter klädda me enbart råspont,(gavelväggen)
Sedan blir övriga väggar i råspont med gips för brandsäkerhetens skull.
och målade ï två grå nyanser...Och denna färgsättning blir i hela garaget. Taket blir antagligen i en jusare nyans av grått.
Och till en början så blir nog golvet målat i en tvåkomponents färg.

Kutte
 
Bara för att vara uppkäftig, sätt råsponten på diagonalen, bara för att det går.

Protte
 
Är det bara jag eller går det inflation i hemmabyggarsvängen. Jag har OSB + gips i garaget med cc60 på regelverket bakom och jag kan ju inte direkt påstå att det sviktar. Med OSB liggande och en skruvautomat så går det rysligt fort att klä väggen och sedan ställer man gips upp. Spillet kan jag säga blir nästintill noll. I skarvarna mellan OSBna om dom hamnar mitt i fack så lägger man en bit råspont eller liknande om man tycker det blir vingligt.

Att klä en vägg med råspont innan man gipsar den måste ju vara betydligt dyrare och mer arbetsomfattande än OSB eller?

Vad skall du hänga upp som inte OSB håller?

Det verkar vara såhär i många lägen. Folk överdimensionerar och så drar bygget iväg i kostnad till ingen nytta.

Vad skulle fördelen med råspont vara förutom lite bättre draghållfasthet när man skruvar upp grejer på väggen?
 
Ja fördel och nackdel?

Du får ju en mycke stabilare vägg så du kan i princip hänga upp vad som helst utan eftertanke.
Sedan när det gäller kostnaden OSB gentimot råsponten så blir det i mitt fall billigare med råsponten.
68 kr kvm kan jag inte klaga på..Blir mindre spill med råsponten också.
Och när det gäller att sätta upp den så går det lika smidigt som att lägga in ett laminatgolv..Fördel spikpistol utan slang...
Och vilken har sagt att man måste ha gips på väggen??
Jo där väggen är mot huset så skall det ju vara det men inte annars.(brandsäkrat)
Och om det nu skulle börja brinna så ger inte råsponten ifrån sig en massa giftiga ångor..

Nackdel kan vara att det inte blir så brandsäkrat men det finns säkert lösningar med färg på detta...
Överarbetat varför inte. Jag har fått lära mig att inte snåla för det kommer för eller senare att straffa sig....
 
Brukar betala 35-40kr/m2 för osb. Köper man råspont i helt virkespaket blir det visserligen lite billigare men tidsvinsten med OSB är mycket värt. Det går som tidigare sagt mycket snabbare att skruva upp 3m2 per skiva än att sätta spont.
 
Skall man inte gipsa efteråt så kan det ju verkligen vara ide att sätta upp råspont. Ska man däremot gipsa förstår jag inte varför man vill lägga ner så mycket jobb på att sätta råspont bakom? Att det inte skulle bli stadigt med OSB och gips är hyfsat BS.
 
En annan positiv sak med osb är att den är slätare medans råspont blir kupig när den torkar och riskerar att krypa isär. Om du då råkar sätta en skruv mellan två brädor så finns det inte mycket att skruva i.
 
Råspont i all ära, men är det verkligen så jobbigt att välja rätt plugg när man väl ska sätta upp något? Själv hade jag satt upp OSB och använt plugg tup Fischer UX i de fall de krävs.
 
Kutte Heitmann skrev:
Ja fördel och nackdel?

Du får ju en mycke stabilare vägg så du kan i princip hänga upp vad som helst utan eftertanke.
Sedan när det gäller kostnaden OSB gentimot råsponten så blir det i mitt fall billigare med råsponten.
68 kr kvm kan jag inte klaga på..Blir mindre spill med råsponten också.
Och när det gäller att sätta upp den så går det lika smidigt som att lägga in ett laminatgolv..Fördel spikpistol utan slang...
Och vilken har sagt att man måste ha gips på väggen??
Jo där väggen är mot huset så skall det ju vara det men inte annars.(brandsäkrat)
Och om det nu skulle börja brinna så ger inte råsponten ifrån sig en massa giftiga ångor..

Nackdel kan vara att det inte blir så brandsäkrat men det finns säkert lösningar med färg på detta...
Överarbetat varför inte. Jag har fått lära mig att inte snåla för det kommer för eller senare att straffa sig....
En osb skiva på byggmax ex vis ligger på 129 kr. Den är omkring 2,5 m2 stor. Hur menar du att 68 kr /m2 skulle vara billigare? Står ju iof "i ditt fall".

Själv gillar jag också råspont.. :)
 
Jag vet att det blir billigare med OSB men när det gäller mig så har jag ett problem,
när det gäller att mäta och få det rätt och riktigt..Och detta är på grund av min synskada...
Har gjort den erfarenheten när jag satte OSB i köket bla.Det blev åt hel... för mycke spill hehe
Och det är lättare att kapa till en råspontbräda än en OSB skiva.:D

Men kan säga att jag har fått ännu en reducering av priset, fritt levererat till dörren
Och det kostar även det några kronor...

Men en annan sak som jag undrar över (och nu kommer amatören fram i sin helhet).
Råsponten har ju två sidor som allt annat. en slät och en raggig.
Vet att när man sätter utomhuspanel då sätter man ju den raggiga sidan utåt.
Men spelar det någon roll när man sätter den inomhus? Om man sätter den släta utåt så får man ju en snyggare vägg..
 
Ola78
Normalt sett sätter man finsidan utåt på råspont så gör du så, dessutom så fastnar ju inte damm och annat lika lätt.
 
Kutte Heitmann skrev:
Ja fördel och nackdel?

Du får ju en mycke stabilare vägg så du kan i princip hänga upp vad som helst utan eftertanke.

Blir mindre spill med råsponten också.

Och vilken har sagt att man måste ha gips på väggen??

QUOTE]

Väggen blir ju lite stabilare men det är ju ytterst marginellt. Vad man skulle vilja hänga upp i ett garage utan eftertanke som inte OSB + Gips klarar vet jag nte vad det skulle kunna vara.

Mindre spill? Med OSB blir det inget spill. Hur får du mindre än det?

Garage i tätbebygda områden klassas ofta som en egen brandcell och skall då klara IE30 vilket är minimum OSB + Gips.
 
Ola78 skrev:
Normalt sett sätter man finsidan utåt på råspont så gör du så, dessutom så fastnar ju inte damm och annat lika lätt.
Tack för det, ligger en hel del i detta. Och när det skall vara i ett garage så låter det ännu bättre...
 
"Mindre spill? Med OSB blir det inget spill. Hur får du mindre än det?
Garage i tätbebygda områden klassas ofta som en egen brandcell och skall då klara IE30 vilket är minimum OSB + Gips."

Hmmm håller inte med om att det blir inget spill när man använder osb. Skall man följa avstånden mellan reglarna så blir det det..
11x2440x1197mm, klass 3, och höjden i garaget i mitt är 2,70.
Blev tillsagd att man inte får sätta osb så att den hamnar mellan två reglar. Har något att göra med hållfastheten/bärighet..

När det gäller brandsäkrat så föjer jag detta. Vägg mellan hus och garaget gipsad, vägg mellan fd pannrum/förråd också gips.
Även taket är gipsat.
Och till närmaste granne har jag mer än 4,5 m.Och det är denna vägg som blir i råspont..

Men kan jag få ett tips som jag har användning för.. Avstånd mellan golv och råspont?Har tänkt sätta den med ett mellanrum från golv till första brädan med 3 cm, för lite eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.