Mikael_L
Går det inte att blockera den IP-adressen eller kanske något slags filter som direkt bannar användaren då den (eller de) hemsidorna skrivs in i löptexten?
Det sista är väl något slags programmerat hårdfix som inte är så kul att greja med, men men ...
 
Det låter som en strålande idé, kanske finns det som ett mod till den här programvaran. Ska be Per kolla det.

I väntan på det eller något annat bättre sätt att hejda spammarna så har jag nu stängt av den direkta aktiveringen av nya medlemmar och kommer att granska dem manuellt innan de släpps på.
 
Mikael_L
Nu när jag funderat lite mer på det så borde den mest perfekta funktionen vara:
En lista med förbjudna ord och ordföljder i inlägg.
I denna lista lägger man in sånt som träffar när någon problemmakare skriver, dvs i detta fall deras web-adresser.

När det blir träff drabbas användaren av en temporär ban och inlägget ifråga skickas till moderatorsledet som kollar på det.
På detta vis får funktionen även automatisk feedback som gör att de som driver forumet snabbt får koll ifall något i förbjudet-listan är dumt att ha där, dvs att det även drabbar oskyldiga användare.
Så får denna lista helt enkelt vara en levande lista där det både läggs till och tas bort fraser.
 
Jag har letat runt lite och hittat en mod som ser lovande ut.

Modden heter Spam-O-Matic som vid registrering kollar mot en databas hos StopForumSpam.com. Om e-post, IP eller användarnamn finns i den databasen så blir användaren (eller boten) nekad registrering. Men om spammaren klarar sig igenom denna kontroll så kollas de vidare på olika sätt, om de t ex postar vissa ord eller för många urler så skickas de automatiskt in i en moderingskö. Om de klarar sig igenom dessa regler så kollas de vidare mot Akismet.

Jag hoppas vi får modden att funka inom kort.
 
En variant är att ta bort recaptcha vid registrering och ersätta det med en uppsättning frågor på svenska, t ex "Vad är fem plus sju? Svara med bokstäver". Jag tror att spambotar har lite svårt att ta sig igenom det.
 
Tack för tipset svartöra. Har läst om det tidigare men inte ändrat av någon anledning. Detta och några andra saker är nu gjorda och förhoppningsvis så blir det lite svårare för spambotar att komma igenom.
 
Iblant skrivs det seriösa inlägg på engelska. Genom att kräva svar på en svenskfråga stängs de ute från forumet. Men det kanske inte gör nåt?
 
Google translate hjälper nog en del. Dessutom har jag ett intryck att de flesta som skriver på engelska kan en del svenska (eller har någon i närheten som kan det) men föredrar engelska.
 
Frågan "Vad är fem plus sju? Svara med bokstäver." var tydligen alldeles för enkel. Inatt försökte samma spambot(?) sig på att registrera sig ytterligare två gånger. Måste hitta på klurigare frågor..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.