Tänk på att diskutera sakligt! Det är när man börjar säga saker som "du talar" och "du borde veta" som det inte är sakligt längre.

Det är naturligt att ha olika uppfattningar om saker och ting.
 
  • Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Gillar ByggaHus jämfört med "vanliga" sociala medier eftersom det är mer fakta än tjafs.
Bra påminnelse om att hålla hyfsens fana högt!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hemmakatten
KnockOnWood skrev:
OK, om du har ett taxeringsvärde < en mille kan det ha någon betydelse.

Men då får vi väl dra oss långt ut i ödemarken för att komma så lågt i värderingen?

Vad ligger taxeringsvärdena på i dina hemtrakter?
Mer än en miljon, men det är Sthlms-förortspriser. Det jag reagerade på är att ditt svar inte var korrekt och inte var fullständigt. Och för att taxeringsvärdet ska vara rätt så måste man, bland många andra parametrar, uppge boarea.
 
oceanis skrev:
Det innebär då att du anser att en jättestor mängd av svenska fastigheter skall mätas om i någon form av nationell obligatorisk ommätning? Mätreglerna har ju ändrats vid ett par tillfällen så det är nog mest troligt att 60-80 % av svenska hus har fel uppgivna värden.
Som fan läser bibeln.... Nu vet ju TS att uppgifterna är helt uppåt väggarna fel. Då är det väl rimligt att man korrigerar det?

(Ja, senaste uppgifterna skulle in så justerade jag mina, till min nackdel.)
 
Hemmakatten
En fördel med att ange rätt boarea är att mäklarna tar uppgiften från skatteverket och skriver in i sina annonser. Så om man angivit e för liten area straffar det sig vid en försäljning.
 
Hemmakatten skrev:
...Så om man angivit e för liten area straffar det sig vid en försäljning.
Hur "straffar" det sig?

Huset är ju så stort som det är, och mäklaren kan väl skriva, och stå för, riktiga uppgifter.
 
Någonstans i prospektet syns det vad den taxerade ytan är, om inte annat i utdraget ur fastighetsregistret. Jag tror inte mäklaren gärna står för en annan siffra, utan det får säljaren göra i så fall.
 
Hemmakatten
En mäklare tar alltid uppgifterna från skatteverket och skriver i annonsen. Mäklarna vill inte riskera att bli anmälda för fel uppgifter. Så t.ex.en tillbyggd/ombyggd källare som används till boutrymmen benämns som biarea om det inte finns bygglov och rätt uppgifter hos skatteverket.
 
Hemmakatten skrev:
...Så t.ex.en tillbyggd/ombyggd källare som används till boutrymmen benämns som biarea om det inte finns bygglov och rätt uppgifter hos skatteverket.
Ja, och?
Källaryta är väl "alltid" biarea?
 
Beror på höjd i tak, och avstånd till yttervägg med fönster/dörr mm om jag minns rätt.

Edit: 6m in från vägg där marken är i golvnivå (souterräng) var det enligt länken ovan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.