hempularen skrev:
Ja fastighetskatten är en i grunden felaktig skatt som bryter mot alla principer om legitimitet. En skatt skall tas ut efter bärkraft. Dvs. den som har råd skall betala mer skatt än en person som inte har samma förmåga. Men fastighetsskatten bygger/byggde på att alla som bor i hus som just nu är mycket värda antas ha råd att betala högre skatt.

Det ger helt orimliga fördeningseffekter.
Som jag förstod det så hade den gamla fastighetskatten vissa inkomstbegränsningar så att t.ex. pensionärer med låga pensioner i högt värderade hus aldrig behövde betala mer än en viss procent av inkomsten i fastighetsskatt. Men jag håller med om att skatten ändå är problematisk på flera sätt, och det är därför jag tror att det är bättre att göra fastighetsskatten till en kommunal skatt. Då kan kommunerna anpassa skatten efter lokala förhållanden, och dessutom se till att pengarna som tas in via fastighetsskatten går till t.ex. underhåll av gator, VA-nät, elnät och annat som har en tydlig geografisk koppling till fastigheten. Dessutom går det att frikoppla skatten från fastighetens marknads- och taxeringsvärde.

Om man drar upp en snabb idé skulle man t.ex. kunna tänka sig att kommunen sätter skatten på en fastighet med en vanlig villa i kommunen till ett halvt prisbasbelopp per år plus 200 kr/kvm boyta, men samtidigt sänker inkomstskatten med 10%enheter och inför en begränsningsregel som gör innebär att fastighetsskatten aldrig kan vara högre än 20% av inkomstskatten. Då skulle skatteuttaget troligen bli hyfsat konstant för normalinkomsttagaren. Något sådant borde kunna fungera.
 
Redigerat:
Att fastighetsskatten är felaktig kan jag hålla med om, men med det argument du för så skulle det även gälla fordonsskatt, moms, bränsleskatt och andra punktskatter mm. Det är ju nästan bara inkomstskatten som är anpassad efter bärkraft.

Fast jag tycker inte det är ett hållbart argument att fattiga människor kan bo i dyra hus. Antingen lånar de alldeles för mycket, och bör då flytta till något billigare. Eller så äger de det dyra huset, och är därmed inte fattiga utan har alltför stor del av sitt kapital bundet i bostaden, och bör då flytta till ett billigare boende. Det går helt enkelt inte hävda att man ska betala mindre skatt för att man bor bättre än man har råd till.

Att vissa delar av landet är dyrare att bo i är inte ett hållbart argument. Det är inte en mänsklig rättighet att bo där det är populärt. Det är helt naturligt att populära områden är dyrare, och är man inte beredd att betala för det privilegiet så är det bara att flytta.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
MartinP666 skrev:
Att fastighetsskatten är felaktig kan jag hålla med om, men med det argument du för så skulle det även gälla fordonsskatt, moms, bränsleskatt och andra punktskatter mm. Det är ju nästan bara inkomstskatten som är anpassad efter bärkraft.

Fast jag tycker inte det är ett hållbart argument att fattiga människor kan bo i dyra hus. Antingen lånar de alldeles för mycket, och bör då flytta till något billigare. Eller så äger de det dyra huset, och är därmed inte fattiga utan har alltför stor del av sitt kapital bundet i bostaden, och bör då flytta till ett billigare boende. Det går helt enkelt inte hävda att man ska betala mindre skatt för att man bor bättre än man har råd till.

Att vissa delar av landet är dyrare att bo i är inte ett hållbart argument. Det är inte en mänsklig rättighet att bo där det är populärt. Det är helt naturligt att populära områden är dyrare, och är man inte beredd att betala för det privilegiet så är det bara att flytta.
Det du beskriver (fd fastighetsskatten) skrämde bort många stackars äldre från sina hus som de ägt i en stor del av sina liv i områden som växt och utvecklats, blivit populära med högre och högre priser. Men som de flesta såssar och vänstermänniskor ska ju alla ha det lika jävligt så snart är vi väl tillbaka där , högaffeln i röven, he bar å flytt!
 
Jonatan79 skrev:
Det du beskriver (fd fastighetsskatten) skrämde bort många stackars äldre från sina hus som de ägt i en stor del av sina liv i områden som växt och utvecklats, blivit populära med högre och högre priser. Men som de flesta såssar och vänstermänniskor ska ju alla ha det lika jävligt så snart är vi väl tillbaka där , högaffeln i röven, he bar å flytt!
Man får väl ändå vara bra handlingsförlamad för att hamna i den situationen. Skulle fastigheten öka så pass mycket i värde kan man ju belåna den med ett par miljoner och betala skatten livet ut, och ändå ha mer värde kvar i den när man dör än som fanns när man flyttade dit.
 
MartinP666 skrev:
Man får väl ändå vara bra handlingsförlamad för att hamna i den situationen. Skulle fastigheten öka så pass mycket i värde kan man ju belåna den med ett par miljoner och betala skatten livet ut, och ändå ha mer värde kvar i den när man dör än som fanns när man flyttade dit.
Jaså? Förlamad kanske precis är det den äldre personen blivit eller sjuk på något sätt, kanske inte vill flytta eller inte får eller kan eller vill ta lån. Men skönt nu när Svetsministern, tack KOW, tagit över, så behöver vi svenskar inte tänka själva längre. Bara betala för spektaklet å se glad ut. Vart hade ni i ert parti tänkt att dessa personer som måste flytta ska ta vägen?
 
Jag hade gärna sett att man plockat bort den och många andra skatter, jag är absolut inte sosse. Jag tycker bara det är ett helt bakvänt argument, att folk blir så rika att de inte har råd att betala skatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.