Mäster skrev:
Jag har svårt att se att det är sådan väldig kvalitetsskillnad på olika hus , det är ju samma reglar,gips,isolering osv,
Att det sedan är ett dyrare kakel i det ena huset är ju inte en kvalitetsfråga, det faller snarare under kategorin fåfänga
kungkokos skrev:
Håller inte med dig här. Olika typer av konstruktioner, olika kvalitetskontroll på fabrikerna, olika mängd isolering o.s.v. Sånt påverkar. Kolla som exempel en vägg från Faluhus eller Karlsonhus och jämför med något annat, t.ex. Smålandsvillan.
Det låter rimligt det som Mäster säger. Det skulle vara intressant med fler konkreta fakta om vad som konstruktionsmässigt skiljer de olika hustillverkarna åt och gör att de hamnar högt eller lågt i rangordningen. Samma sak när det gäller kvalitet. Varför skulle vissa tillverkare vara sämre än andra? Vad skiljer de olika tillverkarnas kvalitetsarbete på fabrikerna? Att Faluhus och Karlssonhus har mer isolering i väggarna än en smålandsvilla är kanske inte förvånande eftersom de säkert kostar det dubbla men kvaliteten på väggarna behöver inte vara sämre bara därför.

Grundkonstruktionen och kvaliteten på denna borde väl i stort kunna jämföras melland de olika tillverkarna. Om man sen hittar några som uppfyller de krav man ställer så kan man sedan gå vidare och titta vad som är standard och vilka tillval som går att göra för att om möjligt anpassa huset efter de individuella krav man har. Då lär det visa sig vilka hustillverkare som är intressanta och prisvärda för varje enskild kund. Kanske är det en redan dyr tillverkare med hög utgångsstandard, en billigare med mycket tillval eller billig med få tillval?

Oavsett vilka värderingar man lägger in när man rangordnar olika hustillverkare (kvalitet, standard, pris, flexibilitet etc) så är det intressant om man kan motivera konkret varför man tycker de olika tillverkarna skiljer sig åt. Annars blir det mer av personligt tyckande vilket inte är fel, men inte så hjälpsamt om man letar fakta för att bestämma sig för en husleverantör.
 
Ok, om man inte tar med saker som råspont i tak, korslagda reglar i vägg, fler skikt av isolering i vägg, snesågad ytterepanel, val av fönstertillverkare (enorm skillnad i kvalitet), alufönster som standard, trycktestning av hus som standard o.s.v i begreppet kvalitét så har jag svårt att uttala mig. Då måste man ju ta nästa steg och kolla varifrån virket som de tillverkar reglarna kommer ifrån - är det snabbvuxen furu från södra skogsägarna eller är det Norrländskt kärnvirke, vilken typ av polymer använder de i plasten som utgör fuktspärren i väggarna, vilken isoleringstillverkare har de o.s.v. Det överskrider tyvärr min kunskap som amatör väldigt mycket...
 
kungkokos skrev:
Ok, om man inte tar med saker som råspont i tak, korslagda reglar i vägg, fler skikt av isolering i vägg, snesågad ytterepanel, val av fönstertillverkare (enorm skillnad i kvalitet), alufönster som standard, trycktestning av hus som standard o.s.v i begreppet kvalitét så har jag svårt att uttala mig. Då måste man ju ta nästa steg och kolla varifrån virket som de tillverkar reglarna kommer ifrån - är det snabbvuxen furu från södra skogsägarna eller är det Norrländskt kärnvirke, vilken typ av polymer använder de i plasten som utgör fuktspärren i väggarna, vilken isoleringstillverkare har de o.s.v. Det överskrider tyvärr min kunskap som amatör väldigt mycket...
Det mesta du räknar upp tillhör väl grundkonstruktionen, ex råspont, regelkonstruktion, uppbyggnad av vägg, fönster etc. Det är väl väldigt bra om man på den nivån kan jämföra vad som skiljer olika tillverkare åt. Poängen är att det inte görs så mycket i tråden och det är det jag saknar. Exempel: Hustillverkare A ska ligga i topp eftersom de har råspont, kvalitetsfönster och ... som hustillverkare B saknar/har sämre kvalitet av och därför hamnar i kategorin under. Om man kan rangordna ett antal tillverkare så borde man också enkelt kunna motivera varför man tycker som man gör bland annat med de saker du tar upp. Jag håller med om att ett husföretag som trycktestar sina hus visar prov på ett kvalitetstänkande som är positivt men det betyder inte automatiskt att deras hus är tätare än konkurenternas med det ger förtroende.

Om rangordningen bara är gjord efter standard eller pris på hustillverkarna då är det ju enklare att stoppa in dom i olika fack men jag tror att pris och kvalitet eller standard många gånger inte behöver hänga ihop.
 
jag såg att lb hus är ce och p märkta???kan det ha någon betydelse???
jag har inte sett någon anna som har det.
och totalentrepenad borde vara finemang det är väl bara lb hus,myresjöhus och a hus som har det???
 
mr_bygg skrev:
Det mesta du räknar upp tillhör väl grundkonstruktionen, ex råspont, regelkonstruktion, uppbyggnad av vägg, fönster etc. Det är väl väldigt bra om man på den nivån kan jämföra vad som skiljer olika tillverkare åt. Poängen är att det inte görs så mycket i tråden och det är det jag saknar. Exempel: Hustillverkare A ska ligga i topp eftersom de har råspont, kvalitetsfönster och ... som hustillverkare B saknar/har sämre kvalitet av och därför hamnar i kategorin under. Om man kan rangordna ett antal tillverkare så borde man också enkelt kunna motivera varför man tycker som man gör bland annat med de saker du tar upp. Jag håller med om att ett husföretag som trycktestar sina hus visar prov på ett kvalitetstänkande som är positivt men det betyder inte automatiskt att deras hus är tätare än konkurenternas med det ger förtroende.

Om rangordningen bara är gjord efter standard eller pris på hustillverkarna då är det ju enklare att stoppa in dom i olika fack men jag tror att pris och kvalitet eller standard många gånger inte behöver hänga ihop.
Precis det jag också tycker är kvalitet. Jämförde själv Trivselhus och Eksjöhus innan vi beställde och tyckte där att Eksjöhus var bättre för att de har spont+papp istället för endast board under takpannorna och Eksjöhus hade ett "installations" utrymme på 45mm med isolering utanför plasten på insidan ytterväggarna. Resten av stommen var likvärdig med samma leverantörer.
Vad gäller inredning så kan den väljas till samma standard så den tycker jag inte spelar in i kvalitetsbegreppet. Sen hur det ser ut färdigt beror endast på den som har hållt i verktygen.

Kan nämna att priserna var likvärdiga räknat på kvadratmeter av materialsatsen.
 
nybyggd skrev:
jag såg att lb hus är ce och p märkta???kan det ha någon betydelse???
jag har inte sett någon anna som har det.
och totalentrepenad borde vara finemang det är väl bara lb hus,myresjöhus och a hus som har det???
Götenehus har det också och flera andra därtill.

Men det kommer inte att vara en vetenskap om vilket hus som är bäst, jämför bilar. BMW och Mercedes anses vara statur och prestige bilar med hög kvalité. Visst, men en Volvo kan vara lika dyr, men ser alldagligare ut. Det har med känsla att göra och att rangordna bilar efter dess kvalite är ju lite svårt utifrån enbart byggteknik. Toyota som får höga betyg i bilprovningen är och känns "tunnare" än en Mercedes men få ändå bättre betyg. Jag tror att tiden och mycket annat spelar in också.

Hos svärfars Hjältevadshus som är drygt 10 år så är det i kraftigt behov av renovering av ytskikt, det glipar i lister och har dratt sig i hörn mm. Medan ett kraftigare byggt hus kanske inte sätter sig lika mycket.
 
Havsutsikt skrev:
Men det kommer inte att vara en vetenskap om vilket hus som är bäst, jämför bilar. BMW och Mercedes anses vara statur och prestige bilar med hög kvalité. Visst, men en Volvo kan vara lika dyr, men ser alldagligare ut. Det har med känsla att göra och att rangordna bilar efter dess kvalite är ju lite svårt utifrån enbart byggteknik. Toyota som får höga betyg i bilprovningen är och känns "tunnare" än en Mercedes men få ändå bättre betyg. Jag tror att tiden och mycket annat spelar in också.
Håller med, på samma sätt är det väl med hus som med allt annat man köper, man betalar inte bara för produkten utan mer eller mindre för märket också. BMW och Mercedes anses vara status och prestigebilar med hög utrustningsstandard men jag skulle nog inte påstå att deras kvalitet på något sätt är överlägsen. Där kan man som du skriver titta på Toyota istället som verkar ha ett betydligt framgångsrikare kvalitetsarbete och också slutresultat. Man kan säkert köpa två stycken Toyota till priset av en Mercedes men vill man ha en stjärna på huven och mycket lyx så har det ingen betydelse, då väljer man nog Mercedes ändå. Bara för att något är dyrt och har en hög standard/utrustningsnivå behöver inte själva grundprodukten vara kvalitetsmässigt bättre eller heller särskilt prisvärd.

Därför är det intressant att jämföra vad som skiljer grundkonstruktionen åt bland tillverkare och vilken kvalitetsmedvetenhet som finns bland hustillverkarna. (Vem är hustillverkarnas Toyota i branschen?) Idag kan man göra så mycket ändringar hos de flesta tillverkare, både utvändigt och invändigt, så att det i slutänden är svårt att se vilken tillverkare det är frågan om.

Då är frågan, kan man uppgradera en Toyota med utrustning till en Mercedes standard till en mindre kostnad än att köpa Mercedesen direkt eller finns det något mervärde i att slå till på en Mercedes istället? Går det så kanske man kan få kvalitetsmässigt bättre produkt men utan att göra avkall på standarden om inte namnet på produkten i sig är väldigt viktigt. Om själva grundkonstruktionen är likvärdig återstår att titta på vem som kan erbjuda det prismässigt mest attraktiva produkten till den standard som man vill ha.
 
Redigerat:
Då skulle jag också vilja slå ett stort slag för LB-Hus då! Det är ingen annan än de som lyckats få sina hus P-märkta. Det lägger jag stor vikti vid. Sen har de alltid legat i framkant på det mesta - kartongbeklädd gips i badrum hade de fattat för flera år sen och plockat bort, 300 mm isolering i platta har de kört flera år, alu-fönster med U-värde 1,0 (elite extreme) har väl inga andra som standard? Trycktestning som standard. Finns mer att läsa på hemsidan, kommer inte ihåg allt nu. Det var 2 år sedan jag plöjde "allas" leveransdeklarationer och det har ju hänt en del sedan dess.

Ville bygga med LB-hus helst av allt men de kunde inte lösa konstruktionen av vårt hus som vi ritat...
 
kungkokos skrev:
Då skulle jag också vilja slå ett stort slag för LB-Hus då! Det är ingen annan än de som lyckats få sina hus P-märkta. Det lägger jag stor vikti vid. Sen har de alltid legat i framkant på det mesta - kartongbeklädd gips i badrum hade de fattat för flera år sen och plockat bort, 300 mm isolering i platta har de kört flera år, alu-fönster med U-värde 1,0 (elite extreme) har väl inga andra som standard? Trycktestning som standard. Finns mer att läsa på hemsidan, kommer inte ihåg allt nu. Det var 2 år sedan jag plöjde "allas" leveransdeklarationer och det har ju hänt en del sedan dess.

Ville bygga med LB-hus helst av allt men de kunde inte lösa konstruktionen av vårt hus som vi ritat...
Kollade in deras hemsida och kan bara hålla med om att de verkar satsa på att kvalitetssäkra sina hus och ser också ut att ha ett stort fokus på kvalitet genom hela processen vilket ger ett seriöst intryck. Dessutom verkar de ha totalentreprenad vilket borde öka chanserna att en köpare också i slutänden får vad de lovar på sin hemsida. Av ren nyfikenhet, är det för lite "lyx" som standard som gör att många anser att LB ska ligga och simma i botten på listan eller finns det andra orsaker? (Gäller det även de andra i botten?)
 
I sökandet efter det perfekta och inte alltför dyra Huset var jag tidigt i kontakt med Lb-hus, just för att de verkar seriösa och måna om kvaliteten även under ytan. Men att valet ändå inte föll på dem berodde på att husen på något sätt för mig tycks sakna stämning, eller "själ" - det där svårfångade. (Nu tror jag inte att själen kommer in i huset med högre pris.) Sambon uttryckte det på ett annat sätt, vid besökandet av ett nybyggt Lb-hus: det här ser ju ut som en förskola eller någon annan offentlig byggnad.
kanske kan företaget börja använda lite mera fantasi...
 
mr_bygg skrev:
Av ren nyfikenhet, är det för lite "lyx" som standard som gör att många anser att LB ska ligga och simma i botten på listan eller finns det andra orsaker? (Gäller det även de andra i botten?)
Min personliga uppfattning är att LB-Hus skall slåss om förstaplatsen. Om man dessutom tittar på deras Ugglan-hus så får man definitvt mest hus per krona just nu på marknaden. Tyvärr är förändringsmöjligheterna begränsade i Ugglan, och deras övriga sortiment ligger märkbart högre än konkurrensen. Men att husen skulle vara skällösa vet jag inte om jag kan hålla med om. Det beror nog på vilket hus man varit och tittat på, och hur just det huset var inrett.
 
Havsutsikt skrev:
Götenehus har det också och flera andra därtill.

Men det kommer inte att vara en vetenskap om vilket hus som är bäst, jämför bilar. BMW och Mercedes anses vara statur och prestige bilar med hög kvalité. Visst, men en Volvo kan vara lika dyr, men ser alldagligare ut. Det har med känsla att göra och att rangordna bilar efter dess kvalite är ju lite svårt utifrån enbart byggteknik. Toyota som får höga betyg i bilprovningen är och känns "tunnare" än en Mercedes men få ändå bättre betyg. Jag tror att tiden och mycket annat spelar in också.

Hos svärfars Hjältevadshus som är drygt 10 år så är det i kraftigt behov av renovering av ytskikt, det glipar i lister och har dratt sig i hörn mm. Medan ett kraftigare byggt hus kanske inte sätter sig lika mycket.

Vi bor i ett hjältevadshus som är snart tio år gammalt, finns inga behov överhuvudtaget att renovera några ytskikt, glipar i lister kan man få i vilket hus som helst på marknaden, ytskiktet beror i stor del på vem som bor i huset.
 
Hej!

Jag måste le, Suomenneito, jag upplevde också att LB-hus kändes som offentlig byggnad. Du är också från Stockholm, var ni kanske i visningshuset i Haninge?

Ändå måste jag säga att LB-hus Ugglan) vinner i längden. Både kvalitetsmässigt , pris, utförande, och betr. kontakter med företaget. Några firmor verkar inte vilja sälja hus, de svarar aldrig på mail och är nästan avogt inställda när man ringer.

Vi väntar på att tomten skall släppas till försäljning, kan därför inte göra definivt husval, men vill vara orienterade så mkt det går innan det är dags. Nu har vi , efter lång process, ett fåtal alternativ som kan vara aktuella.

Björklidenhus gav också mkt bra bemötande. Där tillkommer dock mkt som ingår hos andra. Ändå ett mkt bra lågprisalternativ.
 
Hej Evi,

kul att höra att du reagerade så, fast det huset vi besökte låg utanför Södertälje.
Jag har också börjat närma mig Ugglan igen, trots allt, det är ju som att gå i cirklar in en spiral, när man letar efter det rätta huset: man tar avstånd,blir nyfiken igen, ser nya saker, ens prioriteringar blir tydligare. jag är bara så förälskad i Lapplihus just nu, men kanske går det över...:)
 
suomenneito,
det är ju viktigt att tycka om huset också, ni ska ju bo där en lång tid. Jag har tyvärr inte hittat något hus jag blivit förälskad i, men jag vet att den upplevelsen är möjlig, bodde nämligen i en nybyggd tvåa en gång - den lägenheten gjorde mig lycklig. Men det handlar också mycket om tomt, husplacering, rummens placering mot väderstrecken, LJUS, placering av fönster, kanske extra fönster, större, någon förlängning av ett rum. Små förändringar som kan göra mycket och kanske ändå är möjliga på Ugglan?
Jag ska gå in o kika på Lapplihus...håll drömmen levande! Känner inte till dem, priser el dyl.
Vårgårdahus har bra planlösningar, tycker jag. + flexibiltet att ändra i dem. Ej alltför dyra. Har ni kollat där?
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.