wahcar skrev:
Henriettae skrev:
Jag undrar hur stor skillnad det är i kvalitet, egentligen, när samma företag verkar äga en massa olika köksleverantörer?

Bara för att företagen ingår i samma koncern så är inte det samma som att de har samma kvalitet. De olika köksleverantörerna har också olika målgrupper, och därmed olika utförande (kvalitet), olika priser mm.

Jmf med hela bilindustrin och dess underleverantörer. Ta Lexus- Toyota, Ford- Volvo, Opel-SAAB är samma företag (koncern) men har inta samma kvalitetskänsla.
Men visst är det ett märkligt förhållande att samma ägare slåss om samma kunder?
Studerar man det närmare så är det ofta samma tillverkare som levererar olika kvalité beroende
på vem som köper

Det blir ju en sorts kartellbildning som är obegriplig ( konkurensen måste bli lidande )
Samma varor i ett annat land kan ju vara otroligt mycket billigare
 
Oavsätt leverantör av kök (förutom möjligen IKEA) så lönar det sig att förhandla. Köksleverantörerna har en förmåga att ge ett skambud i offerten. Med enkel förhandling och kravställande går det ofta att få en "rabatt" på 30-50% jämfört med utgångspris. Listan (trådens första inlägg) kan lätt förändras beroende på köparens "envishet" och säljarens vilja att sälja.
 
Daniel Gustavsson skrev:
Oavsätt leverantör av kök (förutom möjligen IKEA) så lönar det sig att förhandla. Köksleverantörerna har en förmåga att ge ett skambud i offerten. Med enkel förhandling och kravställande går det ofta att få en "rabatt" på 30-50% jämfört med utgångspris. Listan (trådens första inlägg) kan lätt förändras beroende på köparens "envishet" och säljarens vilja att sälja.
En ÅF av Tibro-kök har erbjudit mig 25 000kr i "rabatt" utan att jag ens var speciellt intresserad av det 200 000kr köket vi stod bredvid. Det är solklart att deras vinstmarginaler måste vara enorma. I nästa stund ville han dock ha 25 000kr för "montering" av samma kök. Tydligen sex dagars jobb för en (eller två, minns inte) "snickare".

Någon måste föstås betala hela kedjans löner, alla från gubbarna på golvet i Tibro, till återförsäljarnätet i sina folktomma lokaler. Till råga på allt ingav inte deras kök den känsla av lyx man förväntar sig för 200 000kr. Tycker att alla kökstillverkare borde skicka sina designers till USA för att inhämta inspiration, så kanske det så småningom kommer några exklusiva kök att överhuvudtaget tala om.
 
yens skrev:
När jag kollade på kök så måste jag säga att det som imponerade MINST var HTH. De verkade ha fastnat någon gång runt år 2000. När jag kollade på kök för ca 7 år sedan så var HTH väl framme med tekniken. När jag var där i våras var det EXAKT likadant... Ikea, Kvik, Noblessa och andra "budget"-kök har rusat om medan de självgoda danskarna har suttit och käkat röd pölse... :)

Jag valde till sist Ikea fast med mindre modifieringar, valde bort deras gångjärn för lite mer avancerade från Blum osv... Det som låg närmast annars var Myresjö, men de gick bort för sin taskiga attityd och godtyckliga prissättning.
Vart köpte du Blum gångjärn? prisskillnad mot ikea
tackar för svar
 
Jämför t ex breda jalusiskåp eller en riktigt bred utdragslåda från Kvänum med andra märken så ser ni att det skiljer sig i kvalitet...

Ett brett jalusi ska du kunna öppna i högerkant utan att den kärvar och vrider sig. Likadant med lådor, de ska inte vrida och rackla sig när du drar ut dem.

Kvänum har mycket som standard som andra tillverkare har som tillval (fanerade framkanter på skåpstommen t ex).

När jag köpte mitt första Kvänumkök 1996 (är uppe mitt tredje kvänum-kök nu) så fanns det inte någon annan leverantör som kunde erbjuda (inte ens mot pristillägg) matchade fanér till köksluckorna (då körsbär). Hos Kvänum var det standard. Jag tyckte det såg fördj__gt ut med helt olika mönster på luckorna (lugnt/livligt/kvistigt/upp-o-ner... etc). Jag vet att trä är ett levande matrial och att det inte går att få dem exakt lika alla luckor (vilket hade blivit ganska trist) men som vissa utställningskök såg ut var helt katastrofalt (tittade på ett tiotal olika fabrikat i olika prisklasser)...

Enligt Möbelfakta som testar bl a köksinredningar så är Kvänum bättre än andra kök när det gäller hållbarhet.

Utöver mina tre egna Kvänum-kök har jag även monterat in några Kvänum- och Mobalpa-kök i lägenheter som jag hyr ut. Hos Mobalpa hittade jag ett extremt prisvärt kök (betalde 12.000kr/kök inkl moms inkl bänkskiva, täckskivor, handtag för fyra överskåp, fyra öppna hyllor, skafferi-/gryt-skåp, lådhurts, två underskåp, extra täckskivor och mtrl för att "bygga in" kyl/frys).

Detta var år 2000 i o f s... Luckor och skåpstommar var laminerade i ljus bok och alla skåpstommar och kanter var laminerade i samma ljusa bok-mönster, inte några vita lysande kanter någonstans.

N
 
wahcar skrev:
Bara för att företagen ingår i samma koncern så är inte det samma som att de har samma kvalitet. De olika köksleverantörerna har också olika målgrupper, och därmed olika utförande (kvalitet), olika priser mm.

Jmf med hela bilindustrin och dess underleverantörer. Ta Lexus- Toyota, Ford- Volvo, Opel-SAAB är samma företag (koncern) men har inta samma kvalitetskänsla.
Anser väl mig vara besegrad där också. :) Men jag tror nog att köken inom samma koncern är mer lika än köken i två olika koncerner, för, precis som med bilar, kan ju delar av köken (ex stommar?) vara likadana.
 
...fast köken kan vara riktade till olika målgrupper också. Som Myresjöhus och Smålandsvillan t ex, samma ägare men helt olika hus.

N
 
det som jag tycker är ännu märkligare är att t.ex marbodal gör kök i olika prisklasser

marbodal
sentens (electrulux home)
zambo ( coop om jag inte komemr i håg fel)
skapa (hornbach vad jag hört)
 
pulsen, jag köpte dem på Theofils på Lundavägen i Malmö, de har väldigt mycket Blum, tänk bara på att man måste ha koll på måttet från stommens kant till "hålraden" i köket, tror det var 22 mm, eller var det 28, hmmm
 
Byggahus-nisse skrev:
Jämför t ex breda jalusiskåp eller en riktigt bred utdragslåda från Kvänum med andra märken så ser ni att det skiljer sig i kvalitet...

Ett brett jalusi ska du kunna öppna i högerkant utan att den kärvar och vrider sig. Likadant med lådor, de ska inte vrida och rackla sig när du drar ut dem.

Kvänum har mycket som standard som andra tillverkare har som tillval (fanerade framkanter på skåpstommen t ex)...


N
Om jag får ge mig in i diskussionen så håller jag helt med. Däremot skall man se upp lite med Kvänum om man behöver ändra på något från deras standard. T ex ett mått på ett skåp. De drar till med 100% tillägg direkt. Begär alltid specificerade offerter där varje del är prissatt för sig och inte bara ett totalpris.

Själv har jag ett Kvänumkök idag som är tre år gammalt som jag håller på att byta ut mot ett Bulthaupkök. Rekommenderar absolut alla att ta en titt på det som letar efter ett kök i Kvänum/Poggenpohl-klass. Deras b3-kök är genomtänkta in i minsta detalj och kan också hängas upp på väggen om man föredrar det. Även högskåp med vitvaror och allt kan hängas upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.