Sen undrar jag om ansvarsförsäkringsdelen i hemförsäkringen överhuvudtaget täcker detta. Kollad slumpvis utvalda Folksam:

Svensk försäkringspolis med punkter om skador som täcks i hyrd eller lånad bostad.
Bild av en försäkringspolices text om täckning för vattensystem och sanitetsgods, exkluderar slitage och vanvård.

Liknade formuleringar hittade jag hos andra bolag. Tyvärr är min tolkning att yt- och tätskikt i våtrum ej ingår. Tolkar jag fel?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det har jag svårt att se. Självrisken i ansvarsförsäkringsdelen i min hemförsäkring ärr 1500 SEK vilket jag tror är rätt normalt. Kan inte föreställa mig att detta går att åtgärda för mindre än så.
Bara TS kan svara på detta
 
B Bernt Ö97 skrev:
Bara TS kan svara på detta
Vilken yrkesverksam i "lagningsbranschen" som helst kan väl svara på om det är möjligt att åtgärda denna skada för 1500 SEK, eller jag kan svara själv. Det är inte möjligt!
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken yrkesverksam i "lagningsbranschen" som helst kan väl svara på om det är möjligt att åtgärda denna skada för 1500 SEK, eller jag kan svara själv. Det är inte möjligt!
Hur TS försäkringar ser ut vet bara TS
 
B Bernt Ö97 skrev:
Hur TS försäkringar ser ut vet bara TS
Ja självklart. Men då flera bolag verkar ha villkor liknande de jag la upp tror jag det är stor risk att ansvarsförsäkringsdelen inte gäller denna skada.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken yrkesverksam i "lagningsbranschen" som helst kan väl svara på om det är möjligt att åtgärda denna skada för 1500 SEK, eller jag kan svara själv. Det är inte möjligt!
Ingen av oss, förutom TS, vet hur eventuella försäkringarna ser ut.
Dessutom är det förkastligt att blanda in 3:e part, (hantverkare) utan fastighetsägarens godkännande.
TS äger inte fastigheten och har ingen formell rätt att på eget bevåg ta in hantverkare för reparation av badrummet.
Om det är fastighetsägarens försäkring som gäller kan självrisken vara ett eller flera basbelopp.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Ingen av oss, förutom TS, vet hur eventuella försäkringarna ser ut.
Nej självklart inte.

B Bernt Ö97 skrev:
Dessutom är det förkastligt att blanda in 3:e part, (hantverkare) utan fastighetsägarens godkännande. TS äger inte fastigheten och har ingen formell rätt att på eget bevåg ta in hantverkare för reparation av badrummet.
Helt enig och jag har aldrig ens antytt något sådant så jag förstår inte riktigt varför du citerar mig. :thinking:

B Bernt Ö97 skrev:
Om det är fastighetsägarens försäkring som gäller kan självrisken vara ett eller flera basbelopp.
Absolut. Att jag tog upp försäkringsfrågan beror på att flera i tråden hävdat att ansvarsförsäkringsdelen i TS hemförsäkring bör täcka detta. Jag har även trott det, men tror mig inse, efter att ha tittat på några bolags villkor, att så nog riskerar att inte vara fallet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej självklart inte.

Helt enig och jag har aldrig ens antytt något sådant så jag förstår inte riktigt varför du citerar mig. :thinking:

Absolut. Att jag tog upp försäkringsfrågan beror på att flera i tråden hävdat att ansvarsförsäkringsdelen i TS hemförsäkring bör täcka detta. Jag har även trott det, men tror mig inse, efter att ha tittat på några bolags villkor, att så nog riskerar att inte vara fallet.
Ok
Jag kanske missförstod ditt inlägg om att hantverkare kan bedömma om det går att reparera för 1500 kr. Ursäkta.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Ok
Jag kanske missförstod ditt inlägg om att hantverkare kan bedömma om det går att reparera för 1500 kr. Ursäkta.
Vi missförstod nog varandra båda två. :oops: När du skrev "det är ett rimligt antagande att kostnaden för fullgod reparation understiger självrisken" tolkade jag det som att du pratade om självrisken i TS hemförsäkring och då är det inte rimligt. När du syftar på fastighetsägarens fastighetsförsäkring håller jag helt med om att det är rimligt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vi missförstod nog varandra båda två. :oops: När du skrev "det är ett rimligt antagande att kostnaden för fullgod reparation understiger självrisken" tolkade jag det som att du pratade om självrisken i TS hemförsäkring och då är det inte rimligt. När du syftar på fastighetsägarens fastighetsförsäkring håller jag helt med om att det är rimligt.
Ok, sådant händer.
I min värd är det viktigt att TS samrådet med fastighetsägaren om åtgärder och rimlig kostnadsbild.
Jag tror inte jag kan tillföra mer i tråden och tackar för mig
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Sen undrar jag om ansvarsförsäkringsdelen i hemförsäkringen överhuvudtaget täcker detta. Kollad slumpvis utvalda Folksam:

[bild]
[bild]

Liknade formuleringar hittade jag hos andra bolag. Tyvärr är min tolkning att yt- och tätskikt i våtrum ej ingår. Tolkar jag fel?
Njae den texten verkar gälla om jag hyr ut min bostad vidare. Tidigare i stycket står det att ansvarsfördelningen inte täcker det som C6 redan täcker för den som drabbas, annars skulle ju ersättning utgå 2 gånger.

Säger jag som inte heller är expert.

Ansvarsförsäkring för hyresrätt hittar man vad som täcks i tex denna för Trygghansa och inga sådana begränsningar finns på skada man själv orsakat där man själv är hyresgäst:
https://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Privat/MB1363.pdf
 
Redigerat:
B brfbo skrev:
Det kan det ju göra, men får de tag i samma hantverkare som gjorde badrummet så kanske han minns vilken fog de använde/använder sig av.
Jag tror det kvittar om man får in rätt kille pga när man blandar fog så blir det en aning fel nyans så det man det ELLER så får man väl foga om hela badrummet
 
Skumpe
B Bernt Ö97 skrev:
Vad får dig att tro att TS bör "laga badrummet själv"
Rådet är att föra en dialog med fastighetsägaren med utgångspunkt och kännedom om mer eller mindre goda råd I tråden.
De kan säkert gemensamt komma fram till att skadan går att laga till en bråkdel av ursprungsförslager. Vilket var förhoppningen från TS vid frågeställningen.
Att "mippla" själv med reparationer man inte har yrkeskunskap om är helt förkastligt. Dessutom är det tveklöst så att fastighetsägaren har beslutanderätt (dock inte till oskälig kostnad) att välja utförande på reparationen.
För att när han försökte diskutera saken fick han ett helt orimligt krav på 300 000 kr.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
J jonko skrev:
Har tyvärr inte tillgång till artikeln i fulltext.
Vilken artikel och vilken text? Drulleförsäkring är samma sak som Allrisk. Kärt barn.
 
elpaco elpaco skrev:
Vilken artikel och vilken text? Drulleförsäkring är samma sak som Allrisk. Kärt barn.
Skulle citerat inlägget ovan ditt, BT hade en artikel om att fastighetsägaren backar från sitt krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.