useless useless skrev:
Du andas in mer asbest när du vistas längs en trafikerad gata i en större stad. Den där engångsgrejen, som kanske inte ens innebar några fria fibrer, har ingen betydelse.
Jag är helt överens om att den där engångsgrejen saknar betydelse. Men att man får i sig fler fibrer av att vistas på en gata i stan än att vara bredvid en nyss riven rörböj med asbest är så felaktigt det kan bli. Att bearbeta/riva rörböjar eller sprutisolerad asbest är den mest koncentrerade formen av mängd asbest i volym luft man kan utsätta sig för. Det finns tabeller för den intresserade.

Att TS ska vara orolig för det? Nä verkligen inte.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Sluta röka dom två paketen cigg utan filter varje dag så är du safe.

Gjort är gjort och glömt är glömt.
Du kan inte backa bandet OCH även om du kunnat verkar det som att du hade gjort det på ett bra sätt ändå.

Jag hade bara rivit ner det och städat och varit glad. Jag är kanske lite dum på det sättet… med det gör bara ont för alla andra för jag vet inte själv om det.

Min fru hade den dödsångesten för några år sedan när vi renoverade, nu har hon inte det.
Det tycker jag är bra. Som någon skrev är jag helt övertygad att oro kortar livet oändligt mycket mer än en tillfällig dos asbest.

Sluta googla, think happy thoughts.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K Krabbeluring skrev:
Att bearbeta/riva rörböjar eller sprutisolerad asbest är den mest koncentrerade formen av mängd asbest i volym luft man kan utsätta sig för. Det finns tabeller för den intresserade.
Ok. Kan du länka till någon sådan tabell? Jag vill veta hur du kom fram till att TS "vän har frigjort enorma mängder fibrer när han fingrade loss i gurmassan" utan att en veta hur det ser ut på platsen.
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Kan du länka till någon sådan tabell? Jag vill veta hur du kom fram till att TS "vän har frigjort enorma mängder fibrer när han fingrade loss i gurmassan" utan att en veta hur det ser ut på platsen.
Självklart, har bifogat tabellen jag avsåg som bild.

Där ser du att vid okontrollerad rivning av gurmassa ("lagging") i endast en kvart har man andats in mellan 135 tusen till 135 miljoner fibrer. På en kvart. Just riva rörisolering ligger på plats 2 i jävlighetsfaktor enligt den tabellen, finns säkert fler data om man är intresserad.

Du däremot hävdade att man fick i sig fler fibrer av att spatsera runt en dag in en storstad. Det finns data på att människor i genomsnitt andas in mellan 250-5000 asbestfibrer normalt på ett dygn.

En kvart av rivande utan skydd och annan utrustning innebär alltså över 7 år av normal exponering av asbest. Det blir ganska fort en livstidsdos man får i sig om man bearbetar asbest, och särskilt sprutisolerad asbest och rörisolering.

Så det du skrev är direkt felaktigt och återigen så jag är överens med dig om att "en gång är ingen gång" och jag tror inte att man ska noja upp sig alltför mycket om man stått bredvid en klump gurmassa som trillat ner. Då hade det dött tusentals varje år av asbest, så vanligt som det är.

Men man ska verkligen inte förminska det heller.

Du undrade hur jag kunde veta att det spridits massa fibrer när deras polare var där och grävde med fingrarna i en böj, du tyckte det lät konstigt, men jag får snarare bolla över frågan till dig. Varför skulle det inte spridits hundratusentals fibrer vid det tillfället, när det finns mätningar på liknande situationer. Sen kan vi inte så klart veta hur många av de fibrerna som är i den farliga storleken, inte heller kan vi veta hur många av den farliga längden på de fibrerna som hamnade i någons lunga. Eller hur fort de farliga fibrerna ventilerades bort. Men det är helt absurt att anta att inga fibrer hade frigjorts då eftersom gurmassa är ren asbest blandat med magnesium eller kisel till en smet.
 
  • Tabell över asbestexponering vid olika aktiviteter, fiberkoncentrationer och uppskattat antal inandade fibrer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
TS är försvunnen.

Ligger han dubbelvikt i skrattanfall just nu?

Probably.
 
D
Inlagd med stendammslunga?
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
K Krabbeluring skrev:
Självklart, har bifogat tabellen jag avsåg som bild.

Där ser du att vid okontrollerad rivning av gurmassa ("lagging") i endast en kvart har man andats in mellan 135 tusen till 135 miljoner fibrer. På en kvart. Just riva rörisolering ligger på plats 2 i jävlighetsfaktor enligt den tabellen, finns säkert fler data om man är intresserad.

Du däremot hävdade att man fick i sig fler fibrer av att spatsera runt en dag in en storstad. Det finns data på att människor i genomsnitt andas in mellan 250-5000 asbestfibrer normalt på ett dygn.

En kvart av rivande utan skydd och annan utrustning innebär alltså över 7 år av normal exponering av asbest. Det blir ganska fort en livstidsdos man får i sig om man bearbetar asbest, och särskilt sprutisolerad asbest och rörisolering.

Så det du skrev är direkt felaktigt och återigen så jag är överens med dig om att "en gång är ingen gång" och jag tror inte att man ska noja upp sig alltför mycket om man stått bredvid en klump gurmassa som trillat ner. Då hade det dött tusentals varje år av asbest, så vanligt som det är.

Men man ska verkligen inte förminska det heller.

Du undrade hur jag kunde veta att det spridits massa fibrer när deras polare var där och grävde med fingrarna i en böj, du tyckte det lät konstigt, men jag får snarare bolla över frågan till dig. Varför skulle det inte spridits hundratusentals fibrer vid det tillfället, när det finns mätningar på liknande situationer. Sen kan vi inte så klart veta hur många av de fibrerna som är i den farliga storleken, inte heller kan vi veta hur många av den farliga längden på de fibrerna som hamnade i någons lunga. Eller hur fort de farliga fibrerna ventilerades bort. Men det är helt absurt att anta att inga fibrer hade frigjorts då eftersom gurmassa är ren asbest blandat med magnesium eller kisel till en smet.
Men TS kompis hade stoppat ett finger i isoleringen - Inte rivit gurmassa kontinuerligt i 15 minuter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.