MagHam skrev:
Kabel ska ligga på 60cm och ha märkband över sig.
Allt annat är lättja och slarv.
Eller ovilja att spränga... Vi har lagt vår 20 cm ner, där var det berg. Men vi vet ju å andra sidan var vi har den, OCH det är märkband över, som jag fick sno på helgen, för det hade de glömt att ge oss.
 
Det ligger något i det. Man ska aldrig titta rakt in i en optisk fiber.

dangerlasersmlfx8.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Raskus
  • Laddar…
Man ska inte titta rakt in i fiber då man inte vet vad som sitter i andra änden. Men de lasrar som används till privatkund har inte den möjligheten att bränna sönder något så dessa varningar känns ungefär som att man inte ska stoppa en motorsågskedja med handen. Det sista är bevisningen farligt men mest för att du inte ska kunna stämma någon.
Normala korthålls lasrar man kör med upp till ca 13 km sänder i ca 0.1 mW och det är inget man eldar upp något med.
 
När det gäller laser kan även små effekter vara skadliga eftersom den, om strålen är smal och samlad, kan verka på en mycket liten area.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Varför glo in i lasern? Finns utrustning som kan avgöra om det är ok eller ej.
 
  • Gilla
spillran och 1 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
När det gäller laser kan även små effekter vara skadliga eftersom den, om strålen är smal och samlad, kan verka på en mycket liten area.
Just för fiber optisk kommunikation, laser är utbredd, den har klass 1M.
1mw har laser pekaren oxå men då är strålen smal och visserligen skadlig för ögonen.
 
En vanlig laser i en fiber av denna typ ligger på upp till 0,5 mW effekt (-3 dBm). Kombineras den med en TV-laser (förekommer i många stadsnät) kan den addera lika mycket så man får 1 mW. Inte ens detta är omedelbart farligt, men man ska alltid vara försiktig med fiber eftersom skadorna blir ödesdigra om något skulle gå fel.

En Raman-förstärkare i ett fiberoptiskt långdistansnät ligger på 1 watt (!) och du kan lätt bränna dina initialer i en träskiva med en sådan. Gräver du av en fiber du inte vet något om så titta INTE på ändarna, ens på avstånd!!!

Angående laserpekare:

"Klass 2

I klass 2 ingår endast lasrar som avger synlig strålning och som har maximal uteffekt på 1 milliwatt. Om ett oskyddat öga exponeras bländas man och våra reflexer får oss att blinka. Den naturliga reaktionen är tillräckligt snabb för att förhindra skador på näthinnan. Exempel på lasrar i denna klass är laserpekare som används vid föreläsningar."

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Yrkesverksam/Laser/Laserklasser/

Normala (lagliga) laserpekare är bara farliga om man inte värjer sig genom att t.ex. blinka.


Tillbaka till din fråga. Eltel borde kunna skarva din fiber. Det blir en enkel svetsning och en liten skarvbox som läggs i marken där skadan är. De bör kunna dra i lite ny fiber från ditt hus om inte det som finns upprullat där räcker. Å andra sidan kanske det blir billigare att blåsa i ny fiber efter att ha skarvar slangen (dukten).
 
Redigerat:
En gång var jag på netonet, vid kassan har de en streckkodläsare som strålar rakt ut mot kunden, ca 1 meter från golvet. Där stod en flicka typ 5 år och glodde rakt på lasern vilket hon tyckte det var jätte kul.
Efter en liten förklaring åt flickan o lite större version åt pappan tog jag en större diskussion med kassören som stod fast att den är ofarlig. Hopplös uppgift att övertyga honom.
 
  • Gilla
Sista spiken
  • Laddar…
Många laserscanners är klass 1M-lasar vilket innebär att man måste ha t.ex. kikare eller annan förstorande utrustning för att skada ögonen, även vid längre exponering. Om detta är vad man hade i butiken hade kassören antagligen rätt. Inte ens en klass 2-laser bör vara farlig i dessa sammanhang eftersom flickan stod på ett visst avstånd från scannern (antar jag). Jämfört med en laserpekare i klass 2 som samlar strålen har en scanner ju en utspridd stråle och det kommer inte att bli långt ifrån samma instrålad effekt i ögat från en scanner ens på kort håll.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det ligger något i det. Man ska aldrig titta rakt in i en optisk fiber.

[bild]
Inte titta med "remaining eye". Jag tolkar det som att om man har två ögon kan man kolla med det första, men har man redan kollat på laser med det första och inte längre har det kvar så får man inte göra det samma med det andra, kvarvarande ögat...
 
  • Gilla
Lutte och 4 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Inte titta med "remaining eye". Jag tolkar det som att om man har två ögon kan man kolla med det första, men har man redan kollat på laser med det första och inte längre har det kvar så får man inte göra det samma med det andra, kvarvarande ögat...
Jag tolkar det på samma sätt :)
 
  • Gilla
deje19
  • Laddar…
fb35523 skrev:
Många laserscanners är klass 1M-lasar vilket innebär att man måste ha t.ex. kikare eller annan förstorande utrustning för att skada ögonen, även vid längre exponering. Om detta är vad man hade i butiken hade kassören antagligen rätt. Inte ens en klass 2-laser bör vara farlig i dessa sammanhang eftersom flickan stod på ett visst avstånd från scannern (antar jag). Jämfört med en laserpekare i klass 2 som samlar strålen har en scanner ju en utspridd stråle och det kommer inte att bli långt ifrån samma instrålad effekt i ögat från en scanner ens på kort håll.
Så vitt jag vet, lasescanner är antingen klass 1 eller 2. Om vi antar att de är klass 1 laser då blir det skadlig om nån glor på den står 20 cm ifrån källan och glor på den. Säg det pågår 4-5 minuter att pappan blir färdig med köpet, då tycker jag att det finns en ganska stor risk för ögonskada, speciellt för barn.
När det gäller barn då är det inte många studier som är gjorda varken för medicinering eller påverkan av farliga medel. Anledningen är att ingen förälder vill att barnen ska delta i nån undersökning. Så att säga det finns bara teoretiska antagande om hur laser påverkar ögonen hos barn.
 
D
Men sprids inte laserstrålen på ett ganska stort område, så effekten blir ju inte som om du stirrar in i en koncentrerad stråle som jag antar ditt exempel utgår ifrån.
 
MathiasS skrev:
Inte titta med "remaining eye". Jag tolkar det som att om man har två ögon kan man kolla med det första, men har man redan kollat på laser med det första och inte längre har det kvar så får man inte göra det samma med det andra, kvarvarande ögat...
Precis så, det är ju sämre att vara totalblind men man kan nog leva utan djupseende. Ska man kunna återanvända ett klassiskt meme får man inte vara för noggrann med korrektheten :).
 
Matstj skrev:
Så vitt jag vet, lasescanner är antingen klass 1 eller 2. Om vi antar att de är klass 1 laser då blir det skadlig om nån glor på den står 20 cm ifrån källan och glor på den. Säg det pågår 4-5 minuter att pappan blir färdig med köpet, då tycker jag att det finns en ganska stor risk för ögonskada, speciellt för barn.
När det gäller barn då är det inte många studier som är gjorda varken för medicinering eller påverkan av farliga medel. Anledningen är att ingen förälder vill att barnen ska delta i nån undersökning. Så att säga det finns bara teoretiska antagande om hur laser påverkar ögonen hos barn.
Ge dig nu Matsj, förstör inte denna tråden också genom att pådyvla din ickekunskap. Du riskerar bara att blotta din okunskap igen.

Det var bra att att du informerade familjen, men det finns ingen anledning att överdriva riskerna. Vore det så farligt som du påstår skulle ju det drälla av blinda ungar i varenda matvarubutik med självscanning. Och det gör det inte. Du får dessutom inte ett barn att stirra in i något i 4-5 minuter. Barn för rastlösa för sådant ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.