Ulfmedmångaprojekt Ulfmedmångaprojekt skrev:
Ska finnas en prejudicerande dom som säger att 10% avvikelse är att anse som ringa. Har själv inte kollat upp det men nämnde det för byggnadskontoret där jag bor då mitt garage blev lite för stort. De backade då och slutgodkände bygget så det borde finnas. Ställ frågan till någon jurist inom området, de bör känna till det i så fall.
Kan bekräfta att detta stämmer - vi hade lägeskontroll på vår nybyggnation enligt krav från kommunen och vår platta blev drygt 4 kvm större större samt positionen av plattan flyttades drygt 15-20 cm från vad utsättningen var. Beror nog lite på kommun till kommun och vem du får som inspektör, men overall så klassas dessa som ringa avvikelser.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Byggt ekonomibyggnad på landsbygden utanför detaljplanerat område.
150m2 stor.
Den råkade bli en klädselbräda för bred.
Drygt 2cm.
Kommunen anmärkte på det, men var "snälla" och såg mellan fingrarna.
Tog dock dock ett gäng månader.
 
  • Wow
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
B byggarnolsson skrev:
Hade ute kommunen idag för bara ett par timmar sedan då de kikade på vattenavrinningen i området, jag stod och spikade på min friggebod som jag håller på och bygger.

"Fin friggebod" tyckte de och kom fram, "men att den ser lite stor ut" – fram med måttbandet. Lite ont i magen fick man då jag faktiskt inte själv hade kontrollmätt exakt sedan jag satte på knutbrädor och annat. På centimetern 15kvm var den och jag kunde pusta ut.

Risken att åka dit är kanske liten, men förbannat tråkigt om man gör det.
Låter märkligt att de som jobbar med dagvatten också sysslar med bygglov. Bor du i en väldigt liten kommun? Fast å andra sidan finns det småpoliser överallt. Jag hade nog bett att få någon form av ID-handling.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 2 till
  • Laddar…
Ulfmedmångaprojekt Ulfmedmångaprojekt skrev:
Ska finnas en prejudicerande dom som säger att 10% avvikelse är att anse som ringa. Har själv inte kollat upp det men nämnde det för byggnadskontoret där jag bor då mitt garage blev lite för stort. De backade då och slutgodkände bygget så det borde finnas. Ställ frågan till någon jurist inom området, de bör känna till det i så fall.
Det finns mer aktuella domar som säger att man inte kan säga att 10% alltid är en liten avvikelse utan det ska bedömas i varje enskilt fall. Både den procentuella avvikelsen och det faktiska antalet kvm påverkar bedömningen. Men när det gäller attefall är der helt oväsentligt eftersom de inte får avvika ftån vad PBL säger.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
I Vallentuna krävdes inmätning av certifierad när vi byggde en Attefallstillbyggnad för några år sedan. Det var en en påbyggnad av 2 meter. Han som kom ut från kommunens mätningsavdelning undrade vad han gjorde där. Det kostade oss några tusen. Helt sjukt. Att det dessutom varierar från kommunen till kommun är helt galet.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Låter märkligt att de som jobbar med dagvatten också sysslar med bygglov. Bor du i en väldigt liten kommun? Fast å andra sidan finns det småpoliser överallt. Jag hade nog bett att få någon form av ID-handling.
Så kan det mycket väl vara i en liten kommun, tjänstepersoner ha flera roller och jobbar tätt ihop och täcker upp för varandra vid t ex frånvaro. Tjänsterna är inte lika tydligt definierade som i större kommuner. En byggnadsinspektör kan te x vara kunnig inom dagvattenfrågor. Men känner man sig osäker när någon knackar på och frågar om friggeboden så be personen om ID.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Komplementbyggnad, har du kollat på det? Får inte ligga för långt från huvudbyggnad (finns inget meter antal, men 17 meter är för långt enligt en prejudicerande dom), finns ingen gräns i kvadrat hur stor den får vara men den får inte vara högre eller större än huvudbyggnad.
Bygglovsfri
Det gäller utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse och om kommunen i områdesbestämmelse inte begränsat storleken på komplementbyggnad.
 
Vi har inom en 3 års period byggt en stödmur och sedan glasat in altanen.
Stödmur var bygglov och inglasningen en kombination av bygglov och Attefallstillbyggnad.
I båda fallen var krav på "Lägeskontroll", i Huddinge kommun, så du ska nog inte chansa
för jag tror att det är ett utbrett förfarande.
Lägeskontrollen beställde vi av kommunen, men det kan också vara en godkänd mätfirma.
En otrevlig överraskning som det då inte sades/stod något om förrän när vi fick bygglov.
För vår del en kostnad på drygt 4000:-.

Lycka till med bygget!
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Efter huset är klart får vi bygga max 30 kvm attefall (6x5 m), som ska användas som carport. Vad händer om man skulle ”råka” bygga 32 kvm (6x5,3 m)? Hur stor risk är det att man blir påkommen? Kollar de ens? Vad blir då påföljden?
Den som byggt för mkt bör vara ärlig, jag tror det då kan lösas, jag tror på karma, det man ger får man tillbaka.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
N NL12345 skrev:
Det gäller utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse och om kommunen i områdesbestämmelse inte begränsat storleken på komplementbyggnad.
Är inte komplementbyggnad en laglig möjlighet med storleksbegränsningen "får inte dominera över huvudbyggnaden" om då kommunen säger t.ex max 50 kvm. så kan man ändå bygga större om man har ett större hus?
 
A Alex Holmén skrev:
Jag ska ju bygga 30 kvm attefallshus som inte behöver bygglov. Behövs det slutbesked då?
Yes, för attefallshus krävs startbesked och slutbesked. Och pappersarbetet innan du får startbesked/slutbesked är visst ofta nästan lika omfattande som vid bygglov. Lite missvisande när någon säger ”krävs inte Bygglov, BARA anmälan”. Det är ju inte så att man bara kan skicka ett mail: ”Tjena, Kommunen, skulle bara meddela att till helgen tänkte jag smälla upp ett attefallshus”…

Hos oss (Stockholm Norrort), kom man ut och mätte och kontrollerade ALLT, innan slutbesked gavs. Liiite nervöst, men som tur är, gick allt bra.
 
  • Gilla
Cristar och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Är inte komplementbyggnad en laglig möjlighet med storleksbegränsningen "får inte dominera över huvudbyggnaden" om då kommunen säger t.ex max 50 kvm. så kan man ändå bygga större om man har ett större hus?
...utanför sammanhållen bebyggelse gäller detta. Får inte dominera över huvudbyggnaden. Har någonstans laddat ner formulering från Boverket enligt devisen "skärmdumpa alla myndigheter", fritt ur minnet: "vissa kommuner vill begränsa denna möjlighet med att ange max bya, men det torde inte hålla rättsligt". Men som sagt du får bo på vischan med bara skog och åkrar som närmsta granne.
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Förvånar mig att de aktivt letar efter sådant. En sak att de agerar på tips från allmänheten, men att man flyger och fotar?
Att flyga och fota är effektivt vintertid. Då kan man till exempel med värmekamera se de som gjort tillbyggnad under ett sedumtak som inte syns på sommaren… Har sett sådana bilder!
 
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
A a128 skrev:
Hade en släkting i göteborgstrakten som byggde ut sitt hus utan bygglov (det var tillfälligt bygglovsförbud i området) men det upptäcktest inte av kommunen innan det blivit preskiberat

:)
Hej,
Jag tror jag förstår varför man har infört byggkontroll via bygglov osv.
Därför är jag inte imponerad av din släkting som medvetet och tydligt bryter mot reglerna och hoppas man inte blir påkommen. Var är nästa steg? Tränga sig i köer, köra mot rött så länge ingen polis ser, sjukskriva sig fastän man inte är sjuk (försäkringsbedrägeri?) etc… Finns många exempel på byggahus.se där folk byggt för nära eller över tomtgränser, utan att bry sig om reglerna. På något sätt drabbas ofta andra när folk slutar bry sig.
TS misstag tolkar jag som litet och utan uppsåt. Vi får se hur viktigt kommunen ev. tycker detta är.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.