O
Micke_vb skrev:
Det finns poliser som manipulerat betydligt grövre saker medvetet som de kommit undan med pga "kårandan"
Jag skulle säga att det finns två typer av poliser oavsett vilken avdelning de arbetar på, en "yngre" som är reko och gör det de ska på ett bra sätt och de "äldre" som är gamla och bittra och kan ta sig för precis vad som helst för att utöva makt. Nu håller ju inte alla med mig om det men vill de ha fel i sak så kan jag inte göra något åt det :cool:
Det är ju ingen nyhet att polisen i många avseenden är i blåsväder, jag tycker man läser om det nån gång nu och då i tidningarna eller hör på nyheterna.

Och det är inte alltid det är två poliser vid hastighetsmätningar...
Det man läser i media måste man ta med en rejäl nypa salt... De älskar att hänga ut polisen och straffa densamme innan de vet hela sanningen. Tyvärr finns det dåliga poliser, det kommer man aldrig ifrån. Men alla är inte dåliga. Jag skulle vilja ta i och säga att de flesta är bra! Men du har rätt, gamla och bittra dessa gör det sämsta jobbet... Det gäller inom alla yrken.
(Sen finns det dåliga kirurger som ändå får jobba, KI skandalen ;) )
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
Avemo skrev:
Så du förordar bara att man skall bråka när det är en trafikpolis som utfärdat boten? Är det en fartkamera skall man betala utan knot?

Det flesta håller nog med om att inbrott är värre än fortkörning. Men det är inte trafikpolisens jobb att utreda inbrott. De som utreder inbrott får inte mer resurser för att du försvårar för trafikpolisen.
Om hastighetsövervakningen sköttes av dolda fartkameror kunde en massa trafikpoliser flyttas över till 'vanliga' polisen.
 
Odjuret skrev:
Jag antar att du kör för fort ibland? Jag gör det.... Då vill man inte åka fast...Av den anledningen kan jag hålla med om att de borde prioritera andra brott.
Du verkar inte förstå vad jag skrev. Hastighetsövervakning med dolda kameror skulle sätta dit mångdubbelt med fortkörare jämfört med idag. Sen tror jag att alla som kör bil någon gång kör för fort och jag är inget undantag från den regeln.
 
Micke_vb skrev:
Det finns poliser som manipulerat betydligt grövre saker medvetet som de kommit undan med pga "kårandan"
Jag skulle säga att det finns två typer av poliser oavsett vilken avdelning de arbetar på, en "yngre" som är reko och gör det de ska på ett bra sätt och de "äldre" som är gamla och bittra och kan ta sig för precis vad som helst för att utöva makt. Nu håller ju inte alla med mig om det men vill de ha fel i sak så kan jag inte göra något åt det :cool:
Det är ju ingen nyhet att polisen i många avseenden är i blåsväder, jag tycker man läser om det nån gång nu och då i tidningarna eller hör på nyheterna. Och det är inte alltid det är två poliser vid hastighetsmätningar...
Vilken o/tur du har som träffar dem så ofta att du även kan bedöma dem på andra avdelningar också. Vad jag förstår så är chansen att träffa på en polis i Västerbotten väldigt låg.
 
Avemo skrev:
Anser du att man bör göra detta även om man vet att man kört för fort? Finns det tveksamheter skall man givetvis protestera, men många gånger gör det inte det. Varför skall man i så fall ta upp tingsrättens resurser?
Ja det är bättre att svara när du är samlad för då kan du avgöra om det känns korrekt eller inte, i en stressad situation där du känner dig pressad och kanske även förvirrad är det endast dumt att skriva under.
Att begära rådrum är en rättighet och inte att "ta upp tingsrättens resurser", även om någon väljer att bestrida så är även detta en rättighet.
Du kan inse att din upplevda hastighet och den uppmätta inte stämmer och att de kan bero på att utrustningen inte varit kalibrerad.
Det kan även vara så att du upplever att allt verkar stämma, bara för att du begär rådrum betyder inte att du förnekar den påstådda handlingen.
 
slurppe99 skrev:
Vilken o/tur du har som träffar dem så ofta att du även kan bedöma dem på andra avdelningar också. Vad jag förstår så är chansen att träffa på en polis i Västerbotten väldigt låg.
Japp, har bott granne med en som cirkulerat på de flesta avdelningar och därmed även flera av hans "polare" ingen av dem har varit speciellt ärlig. Vill du veta mer om det så kan vi ta det i PM då det inte hör hemma i tråden egentligen.

Nu vet inte jag vad du vet om Västerbotten men det beror ju givetvis på vart man bor. I Kåtaviken så ser man dem nog inte ens runt påsk men i Umeå så är nog chansen lika med Uppsala att man ser en polis
 
  • Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
Mikael_L
Jag antar att även om man begärt rådrum så kan man sen när man insett fakta och sansat sig lite helt enkelt erkänna fortkörningen så att det i princip inte blir någon större affär av det hela än om man skrev under direkt på plats.
För visst får man väl med sig någon slags handling som man kan skicka in?
(Jag har ju aldrig "krånglat" såhär, så jag vet inte...)
 
Mikael_L skrev:
Jag antar att även om man begärt rådrum så kan man sen när man insett fakta och sansat sig lite helt enkelt erkänna fortkörningen så att det i princip inte blir någon större affär av det hela än om man skrev under direkt på plats.
För visst får man väl med sig någon slags handling som man kan skicka in?
(Jag har ju aldrig "krånglat" såhär, så jag vet inte...)
Du får med dig exemplar 2 av föreläggandet, inbetalningskort samt svarskuvert.
https://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP261_1_RPSFS2000_10.pdf
Vanligtvis får du 8 dagar på dig att svara men det går att begära förlängt rådrum.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja men dåså. Då behöver man ju inte känna sig vare sig speciellt kriminell eller att man belastar systemet om man begär rådrum. :)

Det är alltså bara att skriva under, skicka in och betala när man väl känner sig säker på att allt gick rätt till vid fartkontrollen. Annars kan man ju nyttja sin rätt att få saken prövad.
 
Mikael_L skrev:
Ja men dåså. Då behöver man ju inte känna sig vare sig speciellt kriminell eller att man belastar systemet om man begär rådrum. :)

Det är alltså bara att skriva under, skicka in och betala när man väl känner sig säker på att allt gick rätt till vid fartkontrollen. Annars kan man ju nyttja sin rätt att få saken prövad.
Ja så är det, och du bör aldrig fatta beslut när du inte är i det sinnes fulla bruk p.g.a rådande situation och press.
http://www.eclaw.se/blog/231-trafikjuridik-korkort
Det jag gissar är den vanligaste tvisten är hur mycket för fort någon kört.
 
nino skrev:
Åker raggarbil
Dito! :)

och vi har under sommaren haft väldig problem med flygande besiktningar här i länet så jag har läst en hel del och det verkar som om de flesta tycker att man alltid ska begära rådrum,aldrig skriva på nåt...
Då är du också med i gruppen Cruisingen Stannar, alltså :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
De i denna tråden som påstår att alla som tror att polisen ibland fuskar är konspirationsteoretiker, kan ju ta en titt i facebook-gruppen Cruisingen Stannar. Det har skrivits en del om det i pressen på sistone också och även uppmärksammats av SVT.

Det händer dessutom att polisen helt enkelt gör fel, omedvetet, de är inte mer än människor de heller. Jag fick en fortkörning avskriven efter att polisen gjort fel, t.ex., även om de hotade med åklagare och ditten och datten.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Micke_vb skrev:
Japp, har bott granne med en som cirkulerat på de flesta avdelningar och därmed även flera av hans "polare" ingen av dem har varit speciellt ärlig. Vill du veta mer om det så kan vi ta det i PM då det inte hör hemma i tråden egentligen.

Nu vet inte jag vad du vet om Västerbotten men det beror ju givetvis på vart man bor. I Kåtaviken så ser man dem nog inte ens runt påsk men i Umeå så är nog chansen lika med Uppsala att man ser en polis
Kaka söker maka. Så är det tyvärr överallt. Men om du bara ser den delen så är det inte lämpligt att dra alla över en kam. Likaså som du skrev att det finns fler märkvärdiga söder om Sundsvall. Där bor också fler människor.
 
lbgu skrev:
Ifall tillräckligt många gör det så kanske polisen börjar prioritera bättre. Så länge de inte har tid att försöka utreda inbrott, bilstölder och liknande brott så tycker jag att det är fel att de lägger så pass mycket resurser på trafikövervakning. En anledning är säkert att trafikbrott är enkla och ger bra siffror i statistiken, ifall de var tvugna att gå till domstol för varenda fortkörning så skulle de nog tänka några gånger innan de prioriterade en polis till trafikövervakning istället för att försöka lösa andra brott.
Enligt en bekants bekant som är polis och som jag träffar ibland, och debatterar polisens arbete med, är det just trafikövervakningen som ger bäst resultat när det gäller att plocka in tjuvar, drogpåverkade, alkoholpåverkade, bus i största allmänhet. Personer du helt enkelt inte vill ha i trafiken och som begår tyngre brott också. Vilket räddar liv och minskar övriga brott.

Så oavsett om jag gillar trafikövervakning eller inte är det svårt att prata bort effektiviteten i arbetssättet. Som nån annan skrev ovan skulle det vara betydligt bättre om polisen slapp all administration som tidigare låg på civilanställda. Det skulle ge en ordentlig skjuts i antal poliser på fältet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
lbgu skrev:
Om hastighetsövervakningen sköttes av dolda fartkameror kunde en massa trafikpoliser flyttas över till 'vanliga' polisen.
Nej det skulle inte hända eftersom det inte finns "en massa" trafikpoliser. Trafikpolisen idag är i det närmsta obefintligt. Det är ett otacksamt och dåligt betalt arbete för en arbetsgivare som väldigt få procent av de anställda har förtroende för så de flesta trafikpoliserna har redan sökt sig vidare för länge sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.