Följer med spänning...
 
Erik_Staaf skrev:
Vad är orsaken till att de inte kan utföra arbetet som planerat?

Jag tror att det bästa är att hitta en annan entreprenör.
Att ta en strid med aktuell entreprenör innan arbetet är påbörjat är inte bra.
Man behöver fokusera på jobbet som skall utföras.

Hälsningar Erik Staaf
Bygg entreprenör
Är det en seriös entreprenör så hanterar de ett eventuellt avtalsbrott på ett bra sätt gentemot kunden om de är måna om sitt rykte och ser till att komma till en bra överenskommelse. Är det en mindre seriös firma som krånglar så kan det bli dyrt om TS väljer att driva frågan vidare då avtalet verkar glasklart.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Kl är nu efter 18 och vi kan nog hävda att en normal arbetsdag är avslutad. Inget hört från dem, skickat ett mail vid 17-tiden där jag eftersökte hur de skall lösa detta. Får se om de återkommer imorgon..
 
En liten uppföljning och avslut.

Fick svar på mailet dagen efter där de sa att de missat skicka vidare frågan till högre ort. Men de skulle återkomma senast dagen efter... Det dröjde 3 dagar.. Och när de väl ringde hade de ingen annan lösning än att göra jobbet i mars. Orsaken till att de inte kunde göra jobbet i november som avtalat, var att de "missat" att binda upp hantverkare.. Och de hade inte heller funderat på någon ekonomisk kompensation om vi axepterat jobbstart i mars, de tyckte vi skulle stå för det minskade rot-avdraget.

Samtidigt under tiden jag väntade på svar, kontaktade jag en annan firma för att se om de ens hade möjlighet att göra jobbet nu. De sa att de skulle kunna göra jobbet i början av december och kom till huset ett par dagar senare för att se vad som behövdes göra. Fick en offert, (inte exakt lika omfattande jobb, men nästan), som vi tyckte var bra, lite lägre summa.

Hörde då av mig igen till den första firman och meddelade att vi har hittat en annan som kan göra jobbet, detta nämndes vid det försenade telefonsamtalet, så de var medvetna om det. Och de bekräftade idag att alla förehavanden mellan oss är avslutade..

Så nu skall vi bara skriva på det nya kontraktet, så kommer de troligen börja sent nästa vecka eller veckan efter det..
 
Bra att det löste sig smidigt för er. Kan ändå inte låta bli att bli lite irriterad över att firman som slarvat "kommer undan" så pass lätt, men det hade nog blivit jobbigt för er att driva igenom er rätt så ni slapp nog en hel del bekymmer på detta sättet.
 
MartinP666 skrev:
Bra att det löste sig smidigt för er. Kan ändå inte låta bli att bli lite irriterad över att firman som slarvat "kommer undan" så pass lätt, men det hade nog blivit jobbigt för er att driva igenom er rätt så ni slapp nog en hel del bekymmer på detta sättet.
Håller med, tycker det är sk*t dåligt hanterande, samt hur de *icke* löste problemet, men nu är de borta och eftersom den nya offerten är lägre så behöver vi inte strida, och jag tror inte vi hade orkat heller.

Den nya firman har ett gott rykte och sysslar med sådana här projekt så det känns skönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.