T tanaris skrev:
Företaget kan t ex, även om det inte står minsta ord om det i någon offert eller annat papper, dra en rövare och hävda att det beställts muntligen. Även om det inte är något starkt argument eller något som går att bevisa kan det ändå leda till att tingsrätten försöker få till en förlikning.

TS har olika val här. Antingen acceptera den standardhöjning det faktiskt är och försöka komma överrens om ett lämpligt pris för ett icke beställt men ändå genomfört arbete, be dem komma och hämta de oönskade prylarna med allt vad det kan medföra eller sätta hårt mot hårt och bestrida allt och hoppas att företaget backar.

Det jag menar med ansvar är att det här förmodligen hade kunnat stoppas tidigare om TS kikat in i badrummet och kollat vad de håller på med.
Om detta är en konsument - företag relation kommer bevisbördan ligga på företaget. Jag skulle säga att det är helt riskfritt att ignorera detta krav. Eller bara säga - jag har inte beställt.

Konsumetlagarna är starka och till konsumentens fördel.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
För att få klarhet i detta och ge TS rätt svar saknas det information.

1. Var fanns vattenskadan och hur stor var omfattningen (ja i badrum men var)
2. I badrummet innan renoveringen fanns det något element eller en handdukstork?


Min gissning är att det inte fanns något av dessa utan att rummet värmdes av golvvärme.

Med lite mer gissningar från min sida:
Försäkringsbolaget accepterar skadan men
Då ytskikt, inredning och golvvärme inte var nytt så vill försäkringsbolaget inte betala fullt renoveringspris för detta utan gör åldersavdrag.

Nu hamnar Företaget och TS i en svår sits då detta kanske kom fram sent eller ”läst men inte förstått”.

Så till TS, läs igenom försäkringsinformationen, det är möjligt att de gör åldersavdrag och att företaget har gjort rätt och därför behöver fakturera dig. Titta även igenom offert på vad som skulle ingå i arbetet OCH kontakta föreningen för att få veta om det fanns elgolvvärme innan (om de vet).

Bättre av vara tydlig innan än ledsen efteråt.
 
Mikael_L
Men det är ju enkelt.

Har TS inte beställt något ska inte TS betala.
Är det f-bolaget som beställt är det f-bolaget som ska betala.

Hur kan det bli över 70 inlägg om en sådan här sak?


edit:
Ja, jag tar en något lite annorlunda approach än vad jag skrev i inlägg #38, jag vet.
Jag har nog mer tydligt bestämt mig för att jag tror att TS inte alls beställt något, och då gäller ju detta.
Dock finns ju f-bolaget som en mellanhand, det kan ju möjligen finnas någon specialkonstruktion där, och då måste det nog bli en dialog med bolaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är ju enkelt.

Har TS inte beställt något ska inte TS betala.
Är det f-bolaget som beställt är det f-bolaget som ska betala.

Hur kan det bli över 70 inlägg om en sådan här sak?
Detta är helt korrekt. Och att det är ett försäkringsärende förändrar ju egentligen ingenting i sak. Det som är avtalat är avtalat.

Dock kan det vara givande att diskutera vidare än själva sakfrågan. För just i försäkringsärenden är min erfarenhet att kommunikationsproblem uppstår eftersom det finns tre aktörer. Och många privatpersoner förstår inte principen åldersavdrag, och hantverkarna som anlitats av försäkringsbolaget är sällan pedagogiska. Jag bevittnade ett liknande ärende där någon ville återställa ett badrum efter skada, och beställde ett handfat med kommod i tron att tvättställ utan och med kommod var ”typ samma sak”. Hantverkaren frågade om de verkligen ville beställa kommoden då det skulle innebära en förbättring, kunden förstod inte den juridiska signifikansen i frågan och sa ”ja”. Och sen ställde hon till ett jädrans liv när fakturan (inte på arbetet utan på själva kommoden) kom på någon tusenlapp.

Jag vet att vi inte skall ifrågasätta TS i detta forum men det måste väl gå att generellt diskutera kommunikationsmissar från båda hållen.
 
Vart är TS?
 
Mikael_L
Söderut ... ;)

Men du menar kanske var ... :p
 
ett misstag sker så lätt. du borde bjuda in dom att klippa slang och kablar vid betongkanten. för du tänker ju ändå inte nyttja anläggningen, eller?

ni andra som funderar på varför det är svårt att hitta hantverkare... ja det räcker ju att läsa trådstarten.
-Vem betalar, beställer,fixar, lagar, bygger och slutligen godkänner mitt badrum som jag använder varje dag..? Och hur ska jag veta det?

tja vem ska veta det om inte hon vet det, svar ingen..
 
Erik. Förstår inte riktigt ditt inlägg. Ironi, men förstår inte vad du anser är ”rätt” i det här fallet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Staffans2000
E Erik Salhammar skrev:
ett misstag sker så lätt. du borde bjuda in dom att klippa slang och kablar vid betongkanten. för du tänker ju ändå inte nyttja anläggningen, eller?

ni andra som funderar på varför det är svårt att hitta hantverkare... ja det räcker ju att läsa trådstarten.
-Vem betalar, beställer,fixar, lagar, bygger och slutligen godkänner mitt badrum som jag använder varje dag..? Och hur ska jag veta det?

tja vem ska veta det om inte hon vet det, svar ingen..
Inte heller jag förstår vad som menas i detta raljerande inlägg.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.