C cpalm skrev:
Förhoppningsvis är det ett dåligt exempel eftersom hanteringen av själva RUT-avdraget är gjort för hand vilket dessutom verkar ha resulterat i att det blivit fel.
Avdraget borde blivit 376 (arbetskostnad) * 1,25 (moms) * 50% (RUT) = 235 kr om jag räknar rätt(?)
Rutavdraget är korrekt, det gick vi igenom i någon annan tråd för några månader sen.
Att hantera fakturor manuellt är också korrekt, det finns inga krav på någon annan typ av bokföring.

ps, ska se om jag hittar tråden om RUTavdragets beräknande, lägger in den här i så fall men om jag kommer ihåg rätt så handlade det om bilersättningen som räknandes exakt enligt Skatteverkets regler (och inte enligt schablon).
Edit, här är länken, läst främst inlägg #370
https://www.byggahus.se/forum/threads/hantverkare-oeverdebiterar.359187/
 
Redigerat:
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
C
tttomten tttomten skrev:
Rutavdraget är korrekt, det gick vi igenom i någon annan tråd för några månader sen.
Ja, om 1 timme "underhållsbeskäring" i själva verket är 0,5 timme arbete och 0,5 timme restid är ju avdraget korrekt.
Men även om det inte är ett formellt krav borde det framgå av fakturan vad som är restid och vad som är arbetstid. För kundens del alltså.

Att hantera fakturor manuellt är också korrekt, det finns inga krav på någon annan typ av bokföring.
Beror på om man använder fakturametoden eller kontantmetoden. Ett AB som måste tillämpa fakturametoden skall bokföra fakturan när den utfärdas och då särredovisas skattereduktionen och resterande belopp - om man gör uppdelningen för hand på den utskrivna fakturan motsvarar det ju inte vad som (automatiskt) bokförts när man skapat fakturan.
 
Lånar tråden lite och de kanske klargör också. Jag har ett liknande problem. Blev rot på ett försäkringsärende. Noterade det försent då jag inte visste att man fick rota det. Sa till firman men de vägrar bry sig. Så det som händer är att jag måste vänta ett år med fakturan och sen säga till på skattedeklarationen att de är fel. Och sen så kommer de få avdrag om ett år istället för fel rot. Så jag måste ligga ute med pengar på ex antal tusen bara på grund av det här strulet. Och Skatteverket kan inte göra något nu.. vilket trögt system. När de normalt är ganska duktiga idag med Internetlösningar tycker man att de kunde funnits lösningar.
 
Det bästa vore ju att kunden betalde in allting och sedan fick ansöka om att få tillbaka ROT delen av skattemyndigheten.

Helt fel att firmor skall tvingas sköta kunders ROT ansökningar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Då blir det som det var tidigare och som alla företagare vill ha det (y)
 
tommib
Jag kan hålla med om att ett eventuellt ROT-avdrag ska ligga på kunden att söka men bäst vore om det inte fanns (eller behövdes) alls. Då är vi dock inne på en betydligt mer politisk diskussion som vi kanske ska undvika...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
tttomten tttomten skrev:
Se bild, en typisk ROTfaktura, jag skulle definitivt inte betala 117 kronor till utan en ytterligare faktura.
Denna fakturan innehåller flera fel
 
Snailman
Om man ska sälja huset senare, så ska man från den summan man får betalt, dra bort vad det kostade att bygga huset, man måste ju då ha ordentliga kvitton på detta.

Om man säljer med vinst, måste man betala vinstskatt på typ 22%. Så det belopp man inte har kvitton på, säg 100 000kr då får man betala 22 000 kr till staten i skatt, helt i onödan!
 
Företaget vägrar skicka nya fakturor på rot-delen eftersom det står på original fakturan hur mycket det är och om det inte går igenom ska vi betala (naturligtvis). De säger att fakturan är helt korrekt och är så som det ska vara. När jag inte ha betalat summan så skickar dem en påminnelse på exakt samma faktura med samma slutsumma med texten i stil med ”pga avslag från skattemyndigheten ska vi betala xxx”. Räcker det som ett kvitto tror ni? Sedan har jag naturligtvis brevet från skattemyndigheten där det framkommer samma sak. Frågan är om det godkänns som ett kvitto inför framtida försäljning och slippa betala onödigt skatt?
 
M Morris2013 skrev:
Företaget vägrar skicka nya fakturor på rot-delen eftersom det står på original fakturan hur mycket det är och om det inte går igenom ska vi betala (naturligtvis). De säger att fakturan är helt korrekt och är så som det ska vara. När jag inte ha betalat summan så skickar dem en påminnelse på exakt samma faktura med samma slutsumma med texten i stil med ”pga avslag från skattemyndigheten ska vi betala xxx”. Räcker det som ett kvitto tror ni? Sedan har jag naturligtvis brevet från skattemyndigheten där det framkommer samma sak. Frågan är om det godkänns som ett kvitto inför framtida försäljning och slippa betala onödigt skatt?
Ja det räcker! När vi får avslag på ROT för en kund så skickar vi ut en påminnelse på resterande belopp. Det är precis så det ska göras.
 
  • Gilla
Morris2013
  • Laddar…
M Morris2013 skrev:
Företaget vägrar skicka nya fakturor på rot-delen eftersom det står på original fakturan hur mycket det är och om det inte går igenom ska vi betala (naturligtvis). De säger att fakturan är helt korrekt och är så som det ska vara. När jag inte ha betalat summan så skickar dem en påminnelse på exakt samma faktura med samma slutsumma med texten i stil med ”pga avslag från skattemyndigheten ska vi betala xxx”. Räcker det som ett kvitto tror ni? Sedan har jag naturligtvis brevet från skattemyndigheten där det framkommer samma sak. Frågan är om det godkänns som ett kvitto inför framtida försäljning och slippa betala onödigt skatt?
Då har du underlag, inga problem.
 
  • Gilla
Morris2013
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Denna fakturan innehåller flera fel
Håller med, det var inte ett skolboksexempel. Det viktiga för denna diskussion var dock texten om reservation och kommande underlag för betalning.

om du vill så får du gärna skicka dina synpunkter på fakturan i pm så slipper vi söla ner tråden.
 
Redigerat:
M Morris2013 skrev:
Vi bygger nytt hus och byggfirman (ej hustillverkaren utan snickarfirman som fixar det invändiga) har felaktigt sökt rot på arbetet vilket vi naturligtvis har fått avslag på.
Vi påpekade det direkt att de inte kan söka rot eftersom det är nybygge, men trots det har firman skickat in flera ansökningar (de fakturerar oss per timme och skickar fakturan veckovis).
Vi har alltså fått fakturor där de har dragit av summan för rot och det står att om rot-avdraget inte går igenom blir vi betalningsskyldiga på samma belopp. Nu när vi ska betala in även resterande beloppet vägrar byggfirman skicka oss en ny faktura med hela beloppet utan säger att vi ska använda samma faktura men plussa på summan som de har sökt rot på. (De säger att de kan inte ändra på en befintlig faktura eller göra en ny på den sökta roten som inte har gått igenom). Är det rätt? Vi saknar då en faktura på hela beloppet men har betalat in mer. Vad kan det här få för konsekvenser?
Det är sant att man inte får ändra på en utfärdad faktura, men man kan som leverantör kreditera den i sin helhet och skriva ut en ny helt korrekt faktura. Det skulle jag gjort, för fakturan var ju helt fel från början, då skulle jag aldrig tjafsa om det.

Bestrid fakturan i sin helhet för att den är felaktig, det är ju inte tillåtet enligt lag att göra ROT-avdrag på nybygge, så det är ju ett lagbrott, så det ska ni aldrig acceptera. Tycker jag.

Jag tycker det är stor skillnad om det blivit avslag pga att ni förbrukat ert utrymme för ROT-avdrag, men nu var det ju byggfirman som gjort ett ogiltigt avdragsförsök från början, det tycker jag är stor skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.