J jojo123 skrev:
Det är 20år sen jag drog in mina slangar , har 3 st 100 metershål och kopplade ihop dom med en koppling för PEM , kommer inte ihåg fabrikat men fick byta plastpluggen som slås i in slangen , har för mig att att den var svart och byte till en grön för att passa i kol-slangen ( den är lite tunnar gods i mot PEM ) och övergång till 40 koppar allt är kopplat med kulventiler på varje , hade lite tur fick ett bra pris på 3 st flödesmätare , och sedan har jag 40 koppar fram till VP och dom håller än i dag tätt ( ska dras rätt häftigt ) .
Altt är relativt vad man vill ha , detta har fungerat perfekt för mig , klart det går att svetsa , det ska vara en svets för det och går att hyra , men man brukar säga helst inga skarvar i backen , vilken effekt ska du ha på VP och vad är förväntade temperaturer
på den kalla sidan ,
40mm koppar, geeses.
VPn lutar åt en CTC GSi 12 och vi har lerjord, jag gissar på +4 för brin och +-0 brut. Men det kommer ju variera.

Ångrar mig att jag inte la ner fler 110 rör.
 
X xLnT skrev:
Vart hittar jag buelco kopplingar för 40x2,4?
Hade velat slippa brunn, då börjar det dra iväg, även om jag förstår och tycker som du :)

Du köper en vanlig Beulco 7701 https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-7701-rak-koppling-40x3-7-25r-utv/
Sedan köper du en lös stödhylsa https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-7700-stodhylsa-40x2-4-f-pem-pn-6-3/

Jag förstår det att med brunn drar priserna iväg. Det är ju rätt lyxigt med brunn. Men man måste inte köpa en färdig. Kan man få tag på rör eller gjuta en låda själv så kommer man undan billigare.
 
J
X xLnT skrev:
40mm koppar, geeses
Jepp det är för att få ett lugnare flöde i rören , du går på en 12;a och jag har 11,5 men har en enkel VP ( bara kompressor och växlare ) bara raka rör inga elektroniska grejer , det enda som gått sin väg var exspantionsventilen 1500kr utsliten . kör mot en tank ON/OFF och shunt efter
 
J
X xLnT skrev:
VPn lutar åt en CTC GSi 12 och vi har lerjord, jag gissar på +4 för brin och +-0 brut.
Lerjord är bra , det med muffsvets gjorde grannen ( äkta röris ) men hålet var lite för kort så det blev bra med minus , det blev kondens i muffens yttre del ( svetsen smälter på mitten i muffen ) blir som en liiiten springa mellan muff och slang och frös och sprängde isär därmed läcka som följd
 
Alla som har borra får ju svetsade böjar. Så kan ju inte vara ett generellt problem.
 
Kollektor slangen är också PEM. Det är en plast typ. Den är bara tunnare i godset efter som den inte behöver klara samma tryck. Det blir billigare och bättre värmeöverföring.

När det gäller flödesmotståndet så blir det ju klart lägre med parallella slingor i stället för en lång. Motståndet i skangen kommer att bli klart högre än i några krökar. Men om det står luft i en slang kan det ge ett motstånd som trycker över flödet i den andra slangen. Så det är nog inte fel att kunna verifiera att det någotlunda liks flöde i båda slangarna. En annan fördel är att man kan stänga av en slinga om något skulle hända med den, om man har kranar inne.
 
J
X xLnT skrev:
Alla som har borra får ju svetsade böjar. Så kan ju inte vara ett generellt problem.
Bara om hålet är för kort , hans var lite för kort/kort eller för stor VP , jag hade efter 10 timmars konstant drift ( fanns natttaxa förr och då laddade jag 1500 L ) +4 in och kör med +1 ut , tempen beror mycket på flödet genom växlaren och det har jag reglerat med en Vilo-pump som jag ställer totalflödet på
Numera går den 4 tim och står still 4 tim vid -16 ute , under tiden den står still så återhämtar sig hålen
 
J jojo123 skrev:
Bara om hålet är för kort , hans var lite för kort/kort eller för stor VP , jag hade efter 10 timmars konstant drift ( fanns natttaxa förr och då laddade jag 1500 L ) +4 in och kör med +1 ut , tempen beror mycket på flödet genom växlaren och det har jag reglerat med en Vilo-pump som jag ställer totalflödet på
Numera går den 4 tim och står still 4 tim vid -16 ute , under tiden den står still så återhämtar sig hålen
Alla borror måste väl vinkla slangen 90gr där den kommer upp ur borran?
Där svetsas det väl?
 
J
X xLnT skrev:
Där svetsas det väl?
Inte alla gör det , I mitt tycke ska det gå att plocka isär utan att behöva lyfta från botten då dom blir kortare , lika med från hålet , det blir att skarva i en bit , Hoppsan nu blev det mer skarvar under jord :(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.