Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L
Klart flödesproblem
Din cirkpump går den på max , i bland har dom 1 - 2 - 3 står den på tre
Om du stänger alla termostater i gamla delen ,och ha alla termostater på den nya delen får du värme då , vet du hur den nya delen är kopplad i källaren ( som jag tror det är ) tror inte du är helt ute
Om du följer rören från pannan , via shunt ( kan sitta i pannan ) till cikpumpen med en pil i rätt riktning för att pumpa ut mot systemet ( kan sitta på returen men ej normalt )
och se hur det är draget , ligger rören i källartaket och upp så ska det inte finns luft i rören ,

Dum fråga kanske och lite långsökt , är den gamla delen direkt ovan pannrummet och den nya längre bort , längre rörledningar , om då inte pumpen går som den ska , så kan det var självcirk
som ger den gamla delen mer och den nya får inte riktigt som den ska .
På pumpen sitter en blank eller svart skruv/mutter , lossa den , kommer lite vatten , och se in med lampa om den snurrar .
 
Staffans2000
Det är tvärtom. Cirkulationspumpen är vanligtvis monterad på returen. Detta för att arbeta i en så kall miljö som möjligt.
TS. Känn på rören från pannan, det varmaste är tilloppet.
 
L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är tvärtom. Cirkulationspumpen är vanligtvis monterad på returen. Detta för att arbeta i en så kall miljö som möjligt.
TS. Känn på rören från pannan, det varmaste är tilloppet.
Så då ska pumpen suga från radiatorerna , vad händer med det statiska trycket då ,
det går att sätta den var som helst , det är våta pumpar och klarar temperaturerna och byggda för det
Har redan förslagit TS något som kan fungera i felsökning däribland att följa rören från pannan
så du är lite för sent ute
 
Staffans2000
Oj oj oj.
Krig har startats för mindre, och du är på väg att mista din allierade.
I ett slutet system så spelar det ingen roll var pumpen sitter. Men den mår bäst av att ha det kallt.
Först nu, efter nästan åttio inlägg börjar råden bli relevanta. Inte så konstigt i sig, men erkänt nu liteavvarje, att tills nyligen hade inte heller du en susning om vad TS undrade över. Det syns förvisso i dina svar, men...
 
L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Oj oj oj.
Krig har startats för mindre, och du är på väg att mista din allierade.
I ett slutet system så spelar det ingen roll var pumpen sitter. Men den mår bäst av att ha det kallt.
Först nu, efter nästan åttio inlägg börjar råden bli relevanta. Inte så konstigt i sig, men erkänt nu liteavvarje, att tills nyligen hade inte heller du en susning om vad TS undrade över. Det syns förvisso i dina svar, men...
Det med att poängtera något att jag efter 80 inlägg börjar förstå något av problemet , ekar nog mer över på er om man läser era inlägg mellan raderna , samt att ifrågasätta någons kompitens på ett så tydligt sätt , men som jag har sagt tidigare , kunskapsbanken är nog inte så aktiv hos somliga , tror det är virus i hårddisken
Allierade , har inget sådant förbund med er , men ensam varg jagar ofta bäst .
Varför ska allting upprepas som ett eko på något som någon säger , är det för att få en bekräftelse på sig själv eller
TS har ett klart flödesproblem som beror på något , kanske har varit lite diffust vad , men med det som framkommit är det som sagts av mig mycket relevant .
Du säger även pumpen ska sitta på kalla sidan , den går att sätta var vill , det är våta pumpar och tillverkade för de temperaturer dom kan utsättas för .
Nu till den del som du tydligen vet bättre än vad jag vet , så en förklaring till placeringen och statiskt tryck , tryckfall och flöde ska du du förklara för mig och andra här på forumet , på ett korrekt och sakligt sätt , så alla förstår , gör du inte det så kan du räkna med att vara ute ur leken i den tråden och ha svansen mellan benen och skämmas för de påhopp som utverkats av dig , tillsammans med in like
 
Kan du inte förklara hur det statiska trycket, tryckfallet och flödet påverkas om cirkulationspumpen sitter före eller efter värmekällan istället för att bara vara självgod och nedlåtande?
 
Sätts den i returen ökar risken för att få in oönskad luft i systemet så långt finns en skillnad. Har inte med TS att göra men kanske en del av vad Liteavvarje menade. Även en blind .....
 
L Liteavvarje skrev:
Det är ju beroende på vilken breddgrad du bor på , det med utshuntning är helt rätt , men pannan måste kunna försörja radiatorerna om det behövs i förhållande till deras storlek
och utetemperatur , och det var lite tvetydigt när TS kom in och frågade , man måste veta om det finns kraft till det , därav mina frågor och förhållning i tråden , men fick påhopp att det är helt fel det jag säger
Tråden är lång har du läst hela
Du är ju helt obegriplig. Vad i det jag skriver har med breddgrader att göra? Det känns som att du bara kastar ur dig påståenden.

Det är ett 80/60 system? Felaktigt eller i bästa fall irrelevant.
Alla kombipannor styrs av utegivare? Felaktigt
Cirkulationspumpen sitter inte på returen? Felaktigt

Kan du inte bara erkänna att du inte vet vad du pratar om istället för att fortsätta förvirra alla
 
Lav verkar skriva snabbt, impulsivt och utan att reflektera mycket. Klart det blir fel någon gång. Och TS är lika otydligt så det kan inte bli rätt svar. Men Lav saknar självinsikt och förmågan att erkänna fel.
Tråkigt.
 
L
useless useless skrev:
Kan du inte förklara hur det statiska trycket, tryckfallet och flödet påverkas om cirkulationspumpen sitter före eller efter värmekällan istället för att bara vara självgod och nedlåtande?
Den frågan har ställts och ska besvaras av Staffan2000 eftersom han tydligen har full koll och vetskap om detta , samt påpekar att jag har helt fel tillsammans med en annan
Så på din fråga passar jag
 
Bra att du bidrar med dina kunskaper. Eller inte... Eftersom forumet är till för att sprida kunskap så förstår jag inte vad du gör här?
 
R
N Nils82 skrev:
Bilderna visar att framledning och retur sitter mot samma radiatorhalva. Troligen får du en betydligt större ciruklation på innre halvan eftersom vattnet "inte behöver" cirkulera i den yttre.

Kan ha fel men.......
Sitter på ett T-rör men närmast yttervägg och fel skiva över så därför borde det nog dras tvärtom och strypa yttervägg.
 
R
L Liteavvarje skrev:
Klart flödesproblem
Din cirkpump går den på max , i bland har dom 1 - 2 - 3 står den på tre
Om du stänger alla termostater i gamla delen ,och ha alla termostater på den nya delen får du värme då , vet du hur den nya delen är kopplad i källaren ( som jag tror det är ) tror inte du är helt ute
Om du följer rören från pannan , via shunt ( kan sitta i pannan ) till cikpumpen med en pil i rätt riktning för att pumpa ut mot systemet ( kan sitta på returen men ej normalt )
och se hur det är draget , ligger rören i källartaket och upp så ska det inte finns luft i rören ,

Dum fråga kanske och lite långsökt , är den gamla delen direkt ovan pannrummet och den nya längre bort , längre rörledningar , om då inte pumpen går som den ska , så kan det var självcirk
som ger den gamla delen mer och den nya får inte riktigt som den ska .
På pumpen sitter en blank eller svart skruv/mutter , lossa den , kommer lite vatten , och se in med lampa om den snurrar .
Han har skarvat på gamla in till nya med mindre rör in i garaget där golvvärmen har en egen pump som inte används.
Känns att gamla pumpen går men det verkar komma mest värme upp där slingan slutar i garaget av naturliga skäl, lite i sovrummet först, nästa 2 får dåligt och sista 2 mest.
Däremot ströp jag värmen inatt på en som saknar termostat, då alla inte ska ha en och då ökade värmen i huset.
 
Staffans2000
L Liteavvarje skrev:
Det med att poängtera något att jag efter 80 inlägg börjar förstå något av problemet , ekar nog mer över på er om man läser era inlägg mellan raderna
L Liteavvarje skrev:
Du har som vanligt helt rätt!
"Vi" har villigt erkännt att det var fullständigt omöjligt att förstå vad TS ville ha hjälp med. Du, å andra sidan påstod dig ha kommit med adekvata råd grundade på rörmokaren flödeskompetens, trots att du uppenbarligen hade noll koll du med!

, samt att ifrågasätta någons kompitens på ett så tydligt sätt ,

Svar: se ovan.

men som jag har sagt tidigare , kunskapsbanken är nog inte så aktiv hos somliga , tror det är virus i hårddisken

Det är sant. Ensamma genier blir ofta missförstådda av en svagsint pöbel.


Allierade , har inget sådant förbund med er , men ensam varg jagar ofta bäst .

Fel.Vargar jagar bäst i flock!


Varför ska allting upprepas som ett eko på något som någon säger , är det för att få en bekräftelse på sig själv eller

Nej. Det är för att du, i bland annat denna tråd ger dåliga råd.


TS har ett klart flödesproblem som beror på något , kanske har varit lite diffust vad , men med det som framkommit är det som sagts av mig mycket relevant .

Det senaste du sagt har varit helt relevant. (Det är troligtvis för dålig fjutt på vattnet). Medans du tidigare ägnat dig åt ren rappakalja.

Du säger även pumpen ska sitta på kalla sidan , den går att sätta var vill , det är våta pumpar och tillverkade för de temperaturer dom kan utsättas för .

Visst är dom det (om de är "våta" eller inte, är irrelevant). Precis som bilar är gjorda för att användas på saltade vägar.

Nu till den del som du tydligen vet bättre än vad jag vet , så en förklaring till placeringen och statiskt tryck , tryckfall och flöde ska du du förklara för mig och andra här på forumet , på ett korrekt och sakligt sätt , så alla förstår , gör du inte det så kan du räkna med att vara ute ur leken i den tråden och ha svansen mellan benen och skämmas för de påhopp som utverkats av dig , tillsammans med in like
OK. Liteavvarje, förresten -får jag kalla dig för Donald?
I ett slutet system genererar pumpen ett övertryck på utloppsida och ett undertryck på inloppsida. Var man än monterar pumpen kommer ca: hälften av radiatorerna att befinna sig på sugsidan och hälften på trycksidan.

Med hopp om tillnyktring

Staffan
 
Nej så blir det inte. Det kända trycket är drt dom finns vid expansionskärlet. Om pumpen sitter på returen och radiatortermostaterna stryper, så har vi typiskt 1bar på trycksidan och i värsta fall undertryck på sugsidan. Det Jan orsaka att luft sugs in eller att pumpen kaviterar. Sitter den på framledningen så kommer den i stället att medföra ett högre tryck i radiatorerna. Så visst gör det skillnad.

Men det var inte riktigt relevant i den här tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.