Vi fick rådet att öka effekten, men nu har vi gjort det så långt att det blir överhettat. Finns det någon annan parameter vi borde ändra?
 
Luftat ordentligt?
Du ska inte ha endast 0.4bar i ett tvåvåningshus om du har expansionskärlet på vinden.
Jag har ca 0.75 bar.
 
Min är inställd på 0,7, men vi få bara 0,4. Vi har luftat många element. Borde kanske kolla alla.
 
S Stegatorparn skrev:
Även om expansionskärlet läcker ska inte systemet under bli tömt på vatten och påverka uppvärmningen.
Panntermometern sitter ovanpå pannan. Det är svårt att veta vart kopplingarna går innanför pannans ytterhölje.
 
Ha en person uppe vid exp kärlet och fyll på till rätt tryck. Utan rätt tryck kommer det inte bli varmt...
har ni öppet exp kärl? Är det självcirkulation eller forcerad med pump? Om med pump byt till slutet system (dvs slutet exp kärl så slipper ni risken att det läcker på vinden pga att det rinner över.)
 
Tack! Det är slutet kärl och en pump som forcerar flödet något. Jag ska se till att få läckaget lagat en dag jag är hemma, så är det fixat. När allt är helt kollar vi inställningar och kör på termostat som ger lagom temperatur i pannan.
 
Åter till grundproblemet. Brännaren har ofta varit svårstartad, när den blivit kall. Det blir inte tillräckligt varmt för att antända pelletsen, utan man behöver starta om. Vilken parameter har vi missat att höja?
 
S
Finns det en dragbegränsare i rökkanalen?

 
Det finns spjäll till rökkanalen och draglucka på den.
 
S
Då gäller det att dragbegränsaren är rätt justerad, annars kan det bli för högt drag genom brännare och panna vilket försvårar tändning, särskilt vid kraftig blåst ute.
 
Jag har inte rört spjäll eller draglucka. Det är inställningarna av matning före tändning, matning vid full effekt, tid för uppvärmning etc som måste vara fel efter byten av matarmotor och Laddomat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.