stefand skrev:
Som jag skrev i första inlägget, men det kanske blev lite otydligt, är att det kommer inte sättas nån kakel bakom de rören/avloppet. Hela det ni ser ska byggas in i en låda/nisch som går från golv och kanske 100-110cm upp som ska rymma WC-fixturen till höger, samt där även tvättställ och kommod ska hänga.

Här ser ni en bild i en tidigare tråd hur det är tänkt att se ut: [länk]
Spelar ingen roll. Du får inte bygga in rören och deras kopplingar i en sådan låda och sen tätskikta på utsidan av den. Det måste vara vattentätt inuti lådan bakom rören tolkar jag reglerna som. Ska du bygga in rören och WC-fixturen ska tätskiktet vara inuti lådan med utlopp på golvet så att du ser om det börjar läcka vatten där inne.
 
Thomas59
cem77 skrev:
Men det här är ju ingen "renovering" i sin rätta bemärkelse. Allt görs ju om från grunden. Nya väggskivor tex och då är det ju lätt att böja in rören i väggen och i värsta fall flytta ut väggskivorna en centimeter eller två för att få en plan vägg på rätt sida om rören. Sen sitter ju även avloppsröret till handfatet alldeles för nära väggen. Kommer ju inte gå att få in något tätskikt och plattor där bakom. Bättre att bila upp och dra upp det i väggen så får du en bättre anslutning, ett mer lättstädat badrum. Tar ju max ett par timmar att göra saker rätt från början och slippa problem i 20 år framöver.
Om det räknas som en renovering eller inte kan jag inte uttala mig om. Jag skrev bara vad som gäller och då är det så att man under vissa förutsättningar får dra rör upp ur golvet vid renovering. Det är inte mitt fel :S att det är så.

Att rören sitter för nära väggen har jag redan kommmenterat men det är ju bra att du tar upp det igen. Allt ska tydligen byggas in i en låda men det förändrar ju inte saken.
 
Ericc
Thomas59 skrev:
Om det räknas som en renovering eller inte kan jag inte uttala mig om. Jag skrev bara vad som gäller och då är det så att man under vissa förutsättningar får dra rör upp ur golvet vid renovering. Det är inte mitt fel :S att det är så.

Att rören sitter för nära väggen har jag redan kommmenterat men det är ju bra att du tar upp det igen. Allt ska tydligen byggas in i en låda men det förändrar ju inte saken.
Men inte under dom här förusättningarna om man vill följa BBV.
 
stefand skrev:
Såhär såg det ut innan det gråa tätskicktet kom på. Dom har ju lagt nån sorts blåa remsor i alla hörn och skarvar.
Det ser ut som att tätskiktsystemet är Maxit Z-line Liquid (ej att förväxla med Maxits dukbaserade system som också heter Z-line). Jag har just renoverat mitt badrum med detta system. På bilden ovan är det på tok för lite primer på väggen. Se bifogad bild som visar hur mitt badrum såg ut med korrekt mängd primer applicerad. Mina väggar är också Humidboard, så färgintrycket ska vara jämförbart.
Golvbrunnsmanschetten är inte utförd helt enligt instruktionen, men det ostrukna (blåa) partiet ska förhoppningsvis skäras bort så det kanske inte är så allvarligt.
Länk till monteringsanvisningen (Maxit bytte namn till Weber 1/1 -10):
http://www.maxit.se/media/22/pdf/fastofog/mont_anv_Z-line_Liquid.pdf
 
  • Pc060090b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om dom nu bygger in avlopp och rören i en låda/nisch så blir det ju samma sak som att bygga in dom i en vägg? om dom nu inte skarvar vattenrören innanför lådan.
 
Lånar denna tråd lite, har också rör som kommer upp ur golvet i tvättstugan.
Men hur skall jag lösa det annars?
Får tydligen inte ha det i yttervägg heller, eller är det bara att inte rekommendera att ha rören i yttervägg?

Har tyvärr ingen bild på detta, men rören sitter ca 3cm ifrån väggen och hela golvet är täckt med armstrong tätskicktsmatta.

Magnus
 
Jag hoppas någon som är hundra svarar snart men vad jag läst mig till så kanske du kan gjuta upp en klack där rören kommer upp och sen täta med manschetter på rören och ner på det andra tätskiktet?
 
Jag hade/har också rör som kom/kommer upp ur golvet (tvättstuga). Lösningen blev att gjuta en klack på 10 cm så rören inte kommer upp ur golvet utan ur klacken som är 10 cm hög och sidorna täckta med tättskikt.

Enda anledningen som jag ser är att om det står vatten på golvet så skall alltså inte vattnet kunna rinna ner längsrören eftersom dessa nu är upphöjda 10 cm. Men om det läcker vatten på klacken så kan det ju ändå rinna ner vatten där, och i och med klacken så behöver man inte har några manchetter och liknande (eftersom de är på klacken) vilket egentligen gjort konstruktionen till en sämre lösning...
 
Gladh skrev:
Men om det läcker vatten på klacken så kan det ju ändå rinna ner vatten där, och i och med klacken så behöver man inte har några manchetter och liknande (eftersom de är på klacken) vilket egentligen gjort konstruktionen till en sämre lösning...
Du måste ju ha manchetter på rör som kommer ut ur vägg. Vad grundar du påståendet "man inte behöver ha manchett på rör som kommer upp ur en klack" på? Eller missförstår jag dig?
 
ohlgren skrev:
Du måste ju ha manchetter på rör som kommer ut ur vägg. Vad grundar du påståendet "man inte behöver ha manchett på rör som kommer upp ur en klack" på? Eller missförstår jag dig?
Firman som gjorde tätskiktet hos mig, sa att jag inte behöver ha manchetter på rören eftersom dessa kommer upp 10 cm över golvet och tätskiktet i tvättstugan behöver bara gå 5 cm upp på väggen, och då behövs inte manchetterna till rören eftersom dess ligger över nivån för kravet på tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.